תחושת כאב בעת מחלה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלה היא מצב בו נגרמה פגיעה כלשהי באחת ממערכות הגוף, שמשפיעה על שאר התפקוד של הגוף. המחלה בעצם פוגעת באיבר מסויים, או גורמת נזק לרקמה וכתגובה נוצר כאב שמעיד על הפגיעה שנגרמה כתוצאה מהמחלה.

כמעט כל איבר חשוף לפגיעה על ידי מחלות שונות, הנגרמות על ידי מזהמים (בעיקר חיידקים או וירוסים), על רקע גנטי או אוטואימוני וכתוצאה משחיקה וניוון לאורך זמן. .

לא כל האיברים גורמים להתפתחות כאב על רקע מחלה, ובדרך כלל האיברים הפנימיים (כמו לדוגמא הכליות) אינם גורמים לכאב במקרים רבים. עם זאת, מחלות רבות גורמות לכאב חד שמעיד על מצב קשה ועל הצורך לטיפול מהיר.

סוגי כאב שמתבטאים במחלות שונות

הכאב הוא תגובת הגוף לנזק רקמתי כלשהו, והוא נגרם על מנת לספק לנו את הידע שנגרמה פגיעה כלשהי. בזכות הכאב אנו יודעים שקיימת בעיה, ואנו מגיבים אליה בהתאם, וזהו מנגנון חשוב מאוד לשמירה על מערכות הגוף השונות.

מחלות רבות מבטאות כאבים מסוגים שונים, שמעידים על הנזק לרקמה ועל הבעיה הפיזיולוגית שנוצרה. בדרך כלל טיפול בגורם למחלה גורם להפחתת הכאב, אך במקרים מסויימים אין אפשרות לעשות זאת, ואז פונים לדרכים אחרות להקלה על הכאב ולשליטה בו.

כאב על רקע דלקת

ברוב המקרים, הכאב הנגרם במהלך מחלה נגרם בעקבות דלקת. התהליך הדלקתי מתפתח ברקמות הגוף השונות לאחר פגיעה, וגורם בין היתר לכאב רב. הכאב מתבטא ככאב חד שבדרך כלל מלווה בבצקות, ודורש טיפול מיידי.

דלקת יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים שהנפוץ ביותר הוא זיהום. כמעט כל אחד מכיר את כאב הגרון הנגרם בדרך כלל על רקע זיהום נגיפי או את תחושת האי נוחות המאפיינת דלקת בדרכי השתן. כמו כן, כאב חד שמעיד על צורך בטיפול מיידי יכול להתבטא במהלך דלקת בתוספתן, שמצריכה ניתוח.

מחלות אוטואימוניות

מנגנון נוסף הגורם לכאב רב הוא המנגנון האוטואימוני – מצב בו הגוף "נלחם בעצמו", ויוצר נוגדנים שמזיקים לרקמות בריאות. בדרך כלל המחלות האוטואימוניות הן כרוניות ולא ניתנות לטיפול, וגורמות לכאב רב במיוחד. מחלות אוטואימוניות מתבטאות בעיקר ככאבי פרקים (כמו בדלקת פרקים רגילה או ראומטית) וניתנות לשליטה על ידי תרופות מסוגים שונים.

מחלות ניווניות

כאב יכול להיגרם גם על רקע ניוון הרקמות, והמחלה האופיינית ביותר המבטאת ניוון של רקמת הסחוס במפרקים היא אסטאוארתריטיס – שחיקת סחוס. זוהי מחלה שמופיעה אצל אנשים מבוגרים, לאחר עומס רב שהופעל על רקמת הסחוס לאורך שנים רבות. גם במקרה זה לא ניתן לטפל בגורם המקורי למחלה, אך ניתן בהחלט לשלוט בכאב על ידי טכניקות שונות.

כמו כן, כאב עלול להיגרם לאחר עיוות של המבנה האנטומי המקורי של האיבר. כך לדוגמא נוצרים כאבי גב, פריצת דיסק או בעיות שלד אחרות. ברוב המקרים, הכאב נגרם לאחר שינוי של מבנה האיברים שנוצר לאורך זמן וגורם ליצירת הכאב. בנוסף, מתח שרירים גבוה עלול בהחלט להביא לכאבים חזקים, ומתבטא בעיקר בכאבי גב.

בעיות במערכת העצבים

סוג נוסף של כאב הוא כאב על רקע עצבי, שמאפיין בעיקר חולי סכרת וחולים במחלות אחרות של מערכת העצבים. הכאב הזה נוצר לאחר שינויים בקצוות העצבים שגורמים להעברת תחושת כאב אל המוח. הכאב הזה נוצר ללא צורך, ולמרות שהרקמה תקינה ולכן הוא גורם לסבל רב למטופלים שונים. חולי סכרת סובלים מאוד מכאבים מסוג זה, ונאלצים להתמודד עם הכאב המדובר במהלך היום יום.

כאב על רקע לחץ על איברים אחרים

סוג נוסף של כאב מתבטא כאשר תהליך תופס מקום לוחץ על איברים אחרים. כאב זה מופיע במחלות ממאירות, במקרים של עליה בלחץ התוך גולגלתי, בסינוסיטיס ובמצבים פתולוגים אחרים שגורמים להיווצרות לחץ באתרי גוף שונים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן