הזרקה של סטרואיד לחלל האפידורלי

הזרקה של סטרואידים לחלל האפידורלי היא טכניקה ידועה להקלה על כאבים חריפים הנובעים מבעיות גב תחתון.

הטיפול המדובר קיים כבר משנת 1952, ועדיין משמש מטופלים רבים הסובלים מכאבי גב תחתון.

הזרקה של סטרואידים לנוזל האפידורלי מספקת הקלה על הכאב בהתאם לרמתו – בין שבוע לשנה, ובשילוב עם טיפול פיזיותרפי תומך הכולל תרגילי גמישות ומתיחה, ניתן להגיע לשיפור משמעותי בכאב שנגרם.

טיפול בשיטה זו עוזר מאוד למטופלים הסובלים מכאב גב כרוני, אך עם זאת יכול גם לגרום לשיפור משמעותי אצל חולים הסובלים מכאב חריף. כמו כן, מלבד הגב התחתון, טיפול זה עוזר גם לכאבי צוואר וכאבי רגליים.

למי מיועד הטיפול באמצעות הזרקת סטרואידים לחלל האפידורלי?

טכניקה טיפולית זו עוזרת בעיקר לחולים אשר סובלים מכאב שנגרם בגלל דלקת של שורשי העצבים שיוצאים מעמוד השדרה.

בניגוד למטופלים ה"קלאסיים" הסובלים מכאב גב על רקע טונוס שרירים גבוה או בעיה מפרקית, הטיפול באמצעות סטרואידים המוזרקים אל החלל האפידורלי מיועד לחולים שמקור הכאב שלהם הוא עצבי.

הכאב המדובר נגרם בדרך כלל על רקע בצקת הפוגעת בשורשי העצבים או דלקת המפריעה לפעילות תקינה של האזור ומובילה לכאב הכרוני הבלתי נסבל.

מנגנון הפעולה

הזרקת הסטרואידים אל החלל האפידורלי גורמת להגעת הסטרואידים ישירות אל האזור בחוט השדרה שגורם לכאב ומובילה לסילוק החומרים הדלקתיים מהאזור.

באופן כללי, טיפול בסטרואידים מספק אפקט אנטי דלקתי שגורם לסילוק תאי הדלקת והקלה על הבצקת והכאב. במקרים של הזרקה ישירה, האפקט האנטי דלקתי הוא ממוקד מאוד, וגורם לכך שההקלה היא מיידית וללא הרבה תופעות לוואי.

מאחר והחולים המטופלים בשיטה זו הם חולים הסובלים מכאב שמקורו בחוט השדרה, הזרקת הסטרואידים אל החלל האפידורלי מספקת הקלה על הבצקת שהתפתחה באזור והפחתת הדלקת שגרמה לכאב הבלתי נסבל.

הזרקת חומרי סטוראיד, לידוקאין ותמיסת סליין לחלל האפידורלי

הטיפול המדובר כולל הזרקה של 3 חומרים עיקריים: סטרואיד (בדרך כלל קורטיזון), לידוקאין ותמיסת סליין. תפקיד הקורטיזון הוא כאמור כחומר אנטי דלקתי, המספק הקלה על הבצקת והפחתת התגובה הדלקתית המפריעה.

לידוקאין, הוא חומר מאלחש מקומי המספק הקלה מיידית על הכאב, ותפקידו להפחית באופן מיידי את הכאב של המטופל. בנוסף לקורטיזון והלידוקאין, משתמשים גם בתמיסת סליין (מים פיזיולוגים), שתפקידם לדלל את התמיסה המוזרקת ולאפשר פיזור טוב יותר של התרופה.

תהליך ההזרקה אל החלל האפידורלי

ההזרקה אל החלל האפידורלי היא פרוצדורה פשוטה יחסית שנמשכת כחצי שעה. לאחר קבלת האבחנה שאכן מדובר בכאב שמקורו בשורש העצב, עוברים לביצוע הפרוצדורה שמתבצעת בהרדמה מקומית. במהלך ההזרקה חלק מהמטופלים עלולים להרגיש לחץ מסויים, שאינו כואב ופוחת בהדרגה.

לאחר הזריקה בדרך כלל מורגשת הקלה משמעותית, ולעתים קרובות ניתן להגיע לשיפור משמעותי ללא שום צורך בטיפול נוסף.

לאחר ההזרקה עלולה להתפתח רגישות באזור שפוחתת לאחר מספר ימים. כמו כן, נדרשת מנוחה של יום אחד לפחות לאחר ההזרקה, ובדרך כלל ניתן לחזור לעיסוקים השגרתיים ביום שלמחרת.

הסיכון שבמהלך הטיפול

כמו כל פרוצדורה פולשנית, גם הזרקת סטרואידים לחלל האפידורלי כוללת סיכון ותופעות לוואי. הסיבוך העיקרי של הפרוצדורה הוא זיהום, הנגרם לאחר שחיידקים נכנסו במהלך ההזרקה.

כמו כן, עלולים גם להיגרם דימום או פגיעה בעצב שהם סיבוכים נדירים ביותר. הסיבוך המשמעותי ביותר של התהליך הוא ניקוב של קרום הדורה. מדובר בסיבוך שכיח יחסית, הנגרם בכ- 0.5% מהמקרים וגורם לכאב ראש. חשוב לזכור שלאחר האבחנה, ניתן לטפל בבעיה בקלות ורוב החולים מחלימים ללא נזק ארוך טווח.

ראו גם:

כאבים בעצם הזנב

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן