טיפול בגלי רדיו לשכוך כאבים

אחת הטכניקות להקלה על הכאב היא טיפול בגלי רדיו, בעזרתם ניתן לשבש את העברת האות המועבר על ידי העצבים וגורם לכאב.

גלי הרדיו גורמים בסופו של דבר לחימומה של מחט ולהרס העצבים, ובכך מאפשרים למנוע את העברת הכאב ולשכך אותו.

ברוב המקרים, טיפול מוצלח מקנה למטופל עד חצי שנה ללא כאב, אך פעמים רבות יש צורך לחזור על הטיפול לשם הקלה נוספת על הכאב.

 למי מתאים הטיפול בגלי רדיו?

הטיפול בגלי רדיו מתאים בעיקר במקרים של כאבי ראש, כאבי צוואר וכאבי גב שנגרמים על רקע פציעה. כמו כן, ניתן להשתמש בטכניקה זו גם על מנת לטפל בפגיעות אחרות במפרק ה-facet שמחבר בין החוליות ובמצבים נוספים.

באופן כללי, הטיפול בגלי רדיו מתאים למטופלים שהגיבו בצורה טובה לאלחוש העצבים המדוברים, ושמקור הכאב אובחן אצלם בצורה טובה.

כמו כן, חשוב לזכור שבמקרים של פגיעות נרחבות ברקמת העצב, מתפתח כאב למרות שהושגה חסימה באמצעות הטיפול, וזאת בגלל רקמת עצב פגועה נוספת שלא טופלה.

על מנת לאבחן האם מטופל מסויים הוא מועמד טוב לטיפול בגלי רדיו, בודקים קודם כל את תגובת מערכת העצבים להזרקה של חומר מאלחש. במידה ואכן נגרמה הקלה לאחר אלחוש העצב הספציפי, ניתן להשתמש בטיפול בגלי רדיו להקלה על הכאב.

 מהלך הטיפול בגלי הרדיו

הטיפול באמצעות גלי רדיו מתבצע תחת שיקוף מלא של קרני רנטגן, המאפשר זיהוי האזור הפגוע וטיפול ממוקד יותר.

לאחר זיהוי הנקודה הרלוונטית, וביצוע הרדמה מקומית, מוחדרת מחט דרך העור אל אזור מפרק ה- Facet שבין החוליות.לאחר מכן, מתבצע חימום של המחט למשך דקה-דקה וחצי שגורם לפגיעה ברקמת העצב ובזכותו מושג שיכוך הכאב.

הצלחת הטיפול תלויה בכך שהעצב המטופל הוא אכן העצב שמוליך את הכאב. כמו כן, קיימים חולים שרגישים יותר לטיפול מסוג זה ואצלם מושגות תוצאות טובות יותר, ולעומתם אצל חולים אחרים הטיפול משפיע בצורה פחות טובה.

 גורמי סיכון ותופעות לוואי של הטיפול בגלי רדיו

בדומה לטיפולים פולשניים אחרים, גם טיפול להקלה על הכאב בעזרת גלי רדיו עלול לגרום לתופעות לוואי שונות, כמו חולשה זמנית, חוסר תחושה חולפת וכאב באזור ההזרקה. מדובר בסיבוכים זמניים בלבד, שחולפים מעצמם ללא בעיה תוך זמן קצר ואינם גורמים לנזק ארוך טווח.

בנוסף, קיימים סיבוכים נדירים ביותר הנגרמים בעקבות פציעה מוגזמת של העצב או פגיעה לא מכוונת, כמו שיתוק וסחרחורת.

כמו כן, במקרים קיצוניים עלולה גם להיגרם חוסר תחושה לאורך טווח ארוך ופגיעה בפעילות המעי ושלפוחית השתן.

באופן כללי, טיפול המבוצע בפולסים קצרים של חום (לעומת חימום ממושך וארוך) גורם לפחות תופעות לוואי, מהסיבה שהפגיעה ברקמת העצב קטנה יותר. לעומת זאת, טיפול בחום ממושך גורם לפגיעה רבה יותר ולכן מגביר את הסיכון לסיבוכים ולתופעות לוואי.

ההבדל הגדול בין שתי שיטות הטיפול הוא בתוצאה המושגת – טיפול ארוך משיג תוצאה מהירה יותר לעומת הטיפול בפולסים, ולכן, כאשר בוחרים את הטיפול המיועד, יש לשקול היטב את התועלת לעומת הסיכון.

 תוצאות הטיפול בגלי רדיו

הטיפול בגלי רדיו אמנם לא מפיג את הכאב לגמרי, אבל גורם להפחתה של יותר מ-50% מהכאב שהורגש.

הצלחת הטיפול תלויה בחסימת העצב הרלוונטי ובקיומם של גורמים רפואיים אחרים שעלולים להשפיע על הכאב.

למרות שמדובר בטיפול יעיל, הטיפול בגלי רדיו הוא טיפול זמני בלבד שמספק הקלה על הכאב לפרק זמן של בין 3 ל-6 חודשים. לאחר ששיכוך הכאב פג, יש לחזור על הטיפול במידת הצורך.

ראו גם:

טיפול בכאב באמצעות נוירופידבק

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן