טיפול בכאב בעזרת מזותרפיה

מזותרפיה היא טכניקה טיפולית בה מזריקים חומרים שונים אל השכבה התת עורית, ובדרך זו מאפשרים להם לחדור בהדרגה אל זרם הדם.

השיטה הומצאה בשנת 1952 על ידי רופא צרפתי בשם ד"ר מישל פיסטור, ומאז היא בשימוש בעיקר בתחום הקוסמטיקה – שם היא משמשת לטיפול בצלוליטיס ובבעיות נוספות.

בתחום הכאב, מזותרפיה עוזרת להקלה על כאבים הנגרמים ממחלות שונות, כמו כאבי מפרקים, מיגרנה, כאבי גב וכאבים ממקור עצבי.

הייחודיות במזותרפיה

במהלך הטיפול הרופא מזריק אל השכבה התת עורית חומרים שונים, כמו ויטמינים, מאלחשים, אנטי היסטמינים, מלחים ומינרלים.

כמו כן, ניתן גם להזריק תרופות אנטי דלקתיות ממשפחת NSAIDs וחומרים נוספים להקלה על הכאב. חשוב לזכור שלמרות שהתרופה הטובה ביותר להפחתת דלקת היא הזרקת סטרואידים, בטיפולי מזותרפיה אין להשתמש בהם בגלל אפקט שלילי על העור.

לאחר ההזרקה, החומר המוזרק נאגר בשכבה התת עורי, ולאט לאט חומרים שונים עוברים בהדרגה אל זרם הדם, ומשם ממשיכים אל הרקמות הסמוכות. ובכך, שיטה זו מאפשרת החדרת חומרים באופן הדרגתי ומסודר (כמו בדומה לשימוש במדבקת ניקוטין).

מתי משתמשים במזותרפיה?

מזותרפיה הוא טיפול שהוכח כיעיל כנגד טווח רחב מאוד של התוויות, אך עם זאת גם אינו מזיק ולכן ניתן לנסות אותו בכל שלב. בדרך כלל, במקרים כמו דלקת גידים או כאב על רקע עצבי הטיפול במזותרפיה נחשב כיעיל, ולכן ניתן בהחלט להשתמש בו במידה ושיטות הטיפול האחרות לא נחלו הצלחה.

כמו כן, פעמים רבות בוחרים להשתמש במזותרפיה כנגד כאבים כרוניים שאינם מגיבים לשום טיפול, ולפעמים מתמזל המזל והטיפול במזותרפיה עוזר להקלה על הכאב. מקרים בהם ניתן להשיג שיפור על ידי טיפול במזותרפיה הם כאבי פרקים, אוסטאופורוזיס, בעיות גב, פגיעות ספורט (כמו דלקת בגיד), כאבי ראש וזיהומים חוזרים ברקמות שונות.

עם זאת, במקרים בהם ניתן לטפל בגורם המוביל לכאב, מתחילים כמובן בטיפול בגורם ורק לאחר מכן עוברים לטיפול באמצעות מזותרפיה במקרה הצורך. כמו כן, אצל מטופלים עם בעיות עור נוטים שלא לבצע את הטיפול, בגלל הפגיעה בעור הרגיש.

חשוב לזכור שהייעוד המקורי של מזותרפיה הוא כטיפול קוסמטי כנגד צלוליטיס, אך זהו אינו הייעוד היחיד של הטכינקה המדוברת.

תופעות הלוואי של מזותרפיה

עיקר תופעות הלוואי על רקע טיפול באמצעות מזותרפיה הן פגיעה בעור, המתבטאת בשריטות, המטומות וזיהומים. ברוב המקרים תופעות הלוואי אינן מסתבכות, והטיפול במזותרפיה נחשב לבטוח מאוד.

היתרונות והחסרונות שבשימוש במזותרפיה

היתרון העיקרי בשימוש במזותרפיה הוא שימוש בתרופה באופן מבוקר ומדוד, ובכמויות קטנות. בדרך זו מספקים לרקמה הפגועה רצף של מינון נמוך של תרופה, שעוזר לשיפור המצב ולהקלה על הכאב. בנוסף, כך ניתן למקד את הטיפול באזור גוף מסויים, ולהפחית את העומס על הכליות והכבד כיוון שהם הנפגעים העיקריים משימוש רב בתרופות.

כמו כן, בגלל הצורה הממוקדת של מתן התרופה, ניתן להשתמש במזותרפיה גם אצל חולים קשישים המטופלים במספר רב של תרופות (במקרים אלו אנו חוששים מאינטרקציה בין התרופות נגד הכאב לתרופות הקבועות) או נשים בהריון (חשש מפגיעה בעובר).

מצד שני, הטיפול במזותרפיה יעיל כנגד מעט מאוד התוויות, ולא תמיד מספק פתרון אמיתי לבעיה. השימוש בשיטה זו אינו נעשה כקו ראשון כהקלה על הכאב אלא מתבצע בשלב מאוחר יותר, בו שיטות טיפול אחרות נכשלו, והסיבה לכך היא יעילות נמוכה יחסית בהשוואה לדרכי טיפול אחרות, כגון רפואה איורוודית.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן