טיפול באמצעות משאבה לשיכוך כאב

כאב כרוני עלול לגרום לסבל רב ולתחושת תסכול אדירה, מכיוון שקשה מאוד לטפל בו ובמרבית המקרים הטיפולים השגרתיים לא מצליחים לגרום להקלה על המצב.

אחד הטיפולים האפשריים אצל חולים הסובלים מכאב כרוני קשה ביותר הוא טיפול באמצעות משאבה. מדובר בטכניקה טיפולית ייחודית בה מחוברת משאבה אל נוזל חוט השדרה ומזריקה אליו בטפטופים חומר אלחוש הגורם להקלה על הכאב. בזכות שיטה זו המספקת מתן קבוע ורציף של תרופה ניתן להקל על הכאב בצורה יעילה ולאורך זמן.

טיפול באמצעות המשאבה הוא טיפול יעיל מאוד ומהיר מאוד, שמשפר בצורה משמעותית את מצבם של החולים הכרוניים, אך למרות זאת מדובר בטיפול פולשני קבוע הכולל סיבוכים שונים כמו זיהום והתמכרות לחומר המאלחש, ולכן משתמשים בו אך ורק במקרים קיצוניים.

 טיפול באמצעות משאבה

הטיפול מיועד לחולים קשים שסובלים מכאב רב שלא מוקל על ידי שימוש בשיטות טיפול אחרות. מדובר בעיקר בחולים שסובלים מכאבים אחרי ניתוחים, כאב הנגרם בגלל שינויים במערכת העצבים ותסמונות כאב כרוניות אחרות.

את המשאבה בוחרים להשתיל את לאחר ששיטות הטיפול האחרות כמו משככי כאבים או נוגדי דלקת לא עזרו, או לאחר שמינון האופיאטים הנצרך על ידי המטופלים גבוה ומסוכן. במקרים אלה, בוחרים להשתיל את המשאבה ולספק פתרון ארוך טווח לכאב העז הנגרם אצל המטופלים.

 השתלת המשאבה להקלה על הכאב

המשאבה להקלה על הכאב כוללת ציונרית שמזליפה את חומר משכך כאב אל נוזל חוט השדרה ומשאבה הממוקמת באזור הבטן ומאחסנת את החומר עצמו. כאשר משתילים את המשאבה, בודקים בהתחלה במשך מספר ימים את השפעת החומר על הגוף לשם קביעת המינון הנדרש.

במילים אחרות, לפני ההשתלה עורכים ניסוי ובו בודקים איזה מינון יש להזליף על מנת לקבל אפקט מיטבי. כמו כן, רוצים לראות מהי תגובת הגוף לטיפול בחומר, והאם נגרמות כתוצאה מהטיפול תוצאות לוואי נדירות או אלרגיה.

לאחר שרואים שהכל בסדר ומחליטים על המינון המתאים, מבצעים את הנתוח להשתלת המשאבה שמתבצע בהרדמה מלאה. מדובר בניתוח קל שבמהלכו מושתלת הצינורית בתוך נוזל חוט השדרה, והמשאבה מחוברת בצורה מסודרת על הבטן.

 היתרונות והחסרונות בשימוש במשאבה לשיכוך כאב

המשאבה לשיכוך כאב היא טכניקה מיוחדת להקלה על הכאב, שמספקת הזלפה של כמויות קטנות של חומר משכך כאבים ישירות אל נוזל המוח, ובכך משיגה השפעה מיידית על מנגנון הכאב שבמערכת העצבים המרכזית.

מדובר בדרך יעילה למדי, הכוללת מינון מינימלי של תרופה לאורך זמן ומשפרת בצורה משמעותית את איכות החיים של המטופלים. בזכות דרך הטיפול הייחודית, נשמרת תמיד רמה מסויימת ואחידה של שיכוך כאב, ואין עליות וירידות במהלך תקופת הטיפול.

ולמרות זאת, המשאבה לשיכוך כאב היא טיפול פולשני לכל דבר, הכולל סיבוכים ותופעות לוואי שונות. ראשית, לצורך השתלת המשאבה יש צורך בביצוע ניתוח בהרדמה מלאה הכולל סיבוכים שונים הנגרמים מתהליך ההרדמה ומהניתוח עצמו, במיוחד כאשר מדובר בחולים כרוניים. הסיבוכים האפשריים במהלך הניתוח הם זיהום, דימום או פגיעה בחוט השדרה, אך בדרך כלל אינם שכיחים.

כמו כן, אופי הטיפול הכולל צינורית קבועה המוחדרת אל הגוף מעלה את הסיכון לזיהומים חוזרים של האזור ודורש מעקב תמידי אחר המשאבה מחשש לזיהום חוזר.

בנוסף לכך, לאחר מספר שנים מרגע ההשתלה המשאבה עלולה להפסיק לתפקד, ולגרום באופן מפתיע לחלוטין להפסקת הטיפול.חשוב לזכור ששימוש במשאבה לשיכוך כאב הוא טיפול הכולל סיבוכים שונים אותם קשה לחזות, ולכן בוחרים להשתמש בטיפול זה רק כמפלט אחרון, לאחר ששאר סוגי הטיפול לא צלחו.

ראו גם:

נוגדי דלקת שאינם סטרואידים

טיפול באמצעות היפנוזה

טיפול בכאב באמצעות נוירופידבק

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן