טיפול נגד כאב בעזרת הזרקות למפרקים

אחד מסוגי הכאב השכיחים ביותר הוא כאבים במפרק. אנשים רבים סובלים מכאבים במפרקים, ונאלצים להתמודד עם כאב כרוני שקשה מאוד לטפל בו.

אחת הטכניקות לטיפול בכאבי מפרקים היא הזרקה ישירה של סטרואידים וחומר מאלחש אל המפרק עצמו, שמספקת הקלה משמעותית על הכאב ושיפור ניכר במצב הגופני.

זריקה ישירה למפרק לסובלים מכאב כרוני

זריקה ישירה למפרק מיועדת למטופלים שסובלים ממכאב כרוני במפרקים שאינו מוקל לאחר שימוש בשיטות טיפול אחרות כמו תרופות נוגדות דלקת ופיזיותרפיה. ברוב המקרים, ניתן לשפר את המצב ולהקל בצורה משמעותית על הכאב באמצעות תרופות נוגדות דלקת ממשפחות שונות וכמו כן על ידי ביצוע פיזיותרפיה.

במקרים של חולים במחלות ניווניות או במקרים חריגים, המצב לפעמים קשה והטיפול המקובל אינו עוזר, ובמקרים אלה פונים אל זריקות ישירות של סטרואידים למפרקים.

נכון להיום, רוב המטופלים שעוברים זריקות אל תוך המפרק הם אנשים הסובלים מכאבי גב קשים, או כאלה שסובלים משחיקה של מפרקים אחרים (כמו Tennis Elbow או במקרים של שחיקת סחוס בברכיים). כמו כן, חולים הסובלים ממחלות אוטואימוניות כמו לופוס, דלקת פרקים ראומטית וגאוט יכולים לעבור זריקה למפרק על מנת להקל על הכאב.

הזרקה למפרק עוזרת להקל על הכאב

כאבי מפרקים בדרך כלל נגרמים לאחר דלקת כרונית וטורדנית שאינה חולפת. המפרק עצמו הוא אזור תחום ומוגבל, אשר דלקות בו נחשבות לקשות מאוד ואינן עוברות בקלות. בהזרקה ישירה למפרק משתמשים בשני חומרים עיקריים: סטרואידים (בדרך כלל קורטיזון) וחומר מאלחש. תפקיד הסטרואידים הוא להפחית את האפקט הדלקתי, ולהקל על העומס הדלקתי והבצקת בתוך המפרק.

קורטיזון הוא חומר אנטי דלקתי יעיל ביותר, וכאשר הוא מוזרק למפרק בצורה ישירה הוא מוביל לשיפור משמעותי במצב – הקלה על הכאב ועל הבצקת, וסילוק התאים הדלקתיים מהמפרק. בנוסף לקורטיזון, בדרך כלל מזריקים גם חומר מאלחש כלשהו שתפקידו לגרום להקלה על הכאב. בזכות החומר המאלחש, הכאב שנגרם בגלל המפרק הפגוע מוקל, וניתן לחזור בהדרגה לפעילות ללא כל כאב.

הזרקה למפרק עוזרת להקלה על הכאב בשתי דרכים עיקריות – מצד אחד הפחתת התהליך הדלקתי, ומצד שני אילחוש האזור והקלה על הכאב.

תהליך ההזרקה למפרק

במקרים של כאבי גב, ההזרקה למפרק מתבצעת ב-2 נקודות עיקריות: הזרקה למפרק ה-Sacroiliac הנמצא בגב התחתון ומחבר בין עצמות האגן לעמוד השדרה, ומפרק ה-Facet, שנמצא בין חוליות עמוד השדרה. מיקום ההזרקה נקבע כמובן לפי האזור שכואב, כאשר הזרקה למפרק ה-Facet מאפיינת כאב בחלקי הגב העליונים, ואילו הזרקה לאזור ה-Sacroiliac מאפיינת כאב גב תחתון.

על מנת לאתר במדויק את נקודת ההזרקה, הטיפול הלא שגרתי מתבצע תחת שיקוף של CT ודורש הרדמה מקומית של האזור כיוון שחדירת המחט אל העצם אינה נעימה ואף כואבת. מדובר בטיפול קצר הנמשך כחצי שעה בלבד, ואחריו יש צורך במנוחה קצרה.

כאשר מדובר בהזרקה למפרקים אחרים (כמו המרפק או הברך), מדובר בתהליך פשוט יותר שבדרך כלל לא דורש שיקוף ונמשך זמן קצר יותר.

תוצאות ההזרקה למפרק

התוצאות של הטיפול המבוצע על ידי הזרקה למפרק הן בדרך כלל טובות, וברוב המקרים מובילים להקלה במצב. ב-48 השעות לאחר ההזרקה המצב דווקא מחמיר, ובדרך כלל ניתן לחוש כאב שורף והתפתחות דלקת ובצקת במפרק המטופל. לאחר מכן, הכאב פוחת בהדרגה והמצב משתפר באופן משמעותי ובסופו של דבר מאפשר הפגה של הכאב.

מבחינת סיכון של זריקה למפרק, חשוב לזכור שכמו כל פעולה פולשנית, גם הזרקת קורטיזון למפרק עלולה לגרום לנזקים, כמו פגיעה בעצבים או בגידים, ולכן חשוב מאוד לבצע זאת על ידי מומחה לכאב בעל נסיון במתן זריקה ישירה למפרק.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן