כאב חזק במהלך ההריון

כאבי בטן במהלך ההריון הם תלונה שכיחה ביותר שמופיעה בנשים רבות ובדרך כלל אינם מצביעים על בעיה או על סיבוך כלשהו של ההריון. למרות זאת, אין להקל בכאבי בטן, שכן במקרים מסויימים הם עלולים להצביע על בעיה רצינית, ולכן אין להתעלם מכאב בטן חריף מאוד או מכאב שאינו עובר.

מצבים שעלולים להעיד על בעיה הם התכווצויות ארוכות, חום, צמרמורת, שינויים בהפרשות מהנרתיק (דימום נרתיקי חייב להדליק נורה אדומה), או חוסר נוחות בזמן מתן שתן, ולכן כדאי מאוד להיבדק אם מדובר בכאבים מסוג זה. כמו כן, הקאות בלתי פוסקות, תשישות יתר או כל כאב שלא פוסק לאחר מנוחה צריך להילקח בחשבון ודורש בירור מעמיק.

מצבים רציניים שדורשים בדיקה

קיימים מגוון מצבים שעלולים לגרום להתפתחות כאב במהלך ההריון, אך כאמור בדרך כלל הכאב לא מעיד על סיבוך או סכנה לעובר. עם זאת, במקרים נדירים כאב עלול להעיד על בעיה שיש לבדוק ולטפל בה במהרה.

הריון חוץ רחמי

הריון חוץ רחמי (הריון אקטופי) הוא מצב חירום רפואי שדורש טיפול מיידי ועלול לגרום למוות. המצב קורה כאשר ביצית מופרית עוברת השרשה מחוץ לרחם והעובר מתפתח בחלל הבטן. בשלבי ההריון הראשונים, העובר קטן מאוד ולא גורם לכאב רב מלבד תחושת התכווצות מועטה.

במידה ולא נעשה מעקב הריון, והעובר המשיך לגדול עלולים להופיע סימנים כמו כאבים חזקים מאוד באגן ובבטן, דימום נרתיקי וכאב שמחמיר בזמן פעילות גופנית (כולל בזמן שיעול ומתן צואה). המאפיין העיקרי של הריון חוץ רחמי הוא כאמור דימום, וכל דימום נרתיקי במהלך ההריון חייב להביא לבירור מיידי.

הפלה

הפלה היא מצב בו ההריון מסתיים לפני שבוע 20, ומתאפיין על ידי דימום נרתיקי שלאחריו מופיע כאב בטן חזק מאוד. הכאב יכול להימשך מספר ימים ועלול להופיע במספר צורות: חד, שורף, פועם או לוחץ, ונשים רבות טוענות שהכאב מזכיר מאוד כאבי גב או לחץ באגן.

לידה מוקדמת

לידה מוקדמת היא מצב בו מופיעים צירים לפני שבוע 37 והיא סיבוך ידוע של לידה. קיימים מצבים מקדימים שעלולים להעיד על לידה מוקדמת, וחשוב לשים לב לשינויים גופניים שמופיעים לקראת סוף הטרימסטר השלישי. לדוגמא, עלייה בהפרשות הנרתיקיות ושינוי בהרכב ההפרשה ודימום נרתיקי עלולים להעיד על סיכון ללידה מוקדמת.

כמו כן, כאבי בטן והתכווצויות המזכירות כאבי מחזור, או עליה בלחץ באגן וכאב גב חריף (בעיקר אצל נשים שלא סבלו מכאב גב בהריונות הקודמים) הם שינויים המצדיקים בדיקה אצל הרופא.

היפרדות שליה

היפרדות שליה הוא מצב מסכן חיים של האישה ושל העובר, שנוצר לאחר שהשליה נפרדת מרירית הרחם עוד לפני שהתינוק נולד. ללא טיפול מהיר שבדרך כלל דורש ניתוח קיסרי, העובר לא ישרוד וקיים חשש גדול גם לחיי האם.

המצב מתבטא בדימום פתאומי, רגישות באזור הרחם, התכווצויות וכאבי גב. הכאב בהיפרדות שליה מזכיר לפעמים ציר ארוך מאוד שאינו נפסק, וכמו כן נשים רבות יכולות להרגיש בירידה בפעילות העובר שמעידים על חומרת הבעיה.

רעלת הריון

רעלת הריון היא מצב מורכב שגורם לשינויים בכלי הדם ועלול לפגוע במערכות שונות. נשים הסובלות מרעלת הריון מתאפיינות בנפיחות רבה באזור העיניים וכפות הידיים וכמו כן במצבים קשים הנפיחות מגיעה גם לרגליים. במצבים חריפים, יופיע כאב בבטן העליונה המלווה בכאב ראש, הפרעות בראיה, בחילה והקאות – כל אלה דורשים בירור מיידי מכיוון שמדובר בהריון בסיכון שעלול להוביל לפגיעה באם ובעובר.

ראו גם:

טיפולים טבעיים להקלת צירי הלידה

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן