כאבים לאחר לידה

באופן טבעי, ניתן לחשוב שהכאב הגדול ביותר בחיי האשה נגרם בזמן הלידה עצמה, ולאחריה תהיה תקופה קסומה נטולת כאב לחלוטין. אך באופן פעיל, גם בתקופה שלאחר הלידה מופיעים כאבים שמבטאים את השינויים שעובר הגוף ואת ההסתגלות למצב החדש.

שינויים גופניים הנגרמים לאחר הלידה

השינוי העיקרי לאחר הלידה מתרחש ברחם, שמתכווץ בחזרה לגודלו המקורי. לאחר הלידה הרחם עובר מגודל של 30 ס"מ לגודל של 8 ס"מ בלבד, וזהו שינוי שגורר כאב.

בנוסף, על האם הצעירה להתמודד עם עודף משקל, קפלי עור, שינויים בשד ורפיון שרירים (בעיקר באזור הבטן ובאגן). שינויים אלה גורמים לכאב, שנמשך בדרך כלל 6-8 שבועות הלידה, ונחשב לכאב קל ביותר שלא משפיע באופן משמעותי על החיים.

השינויים שמתרחשים בגוף האשה לאחר הלידה הם שינויים טבעיים, שתפקידם להחזיר את הגוף למצבו הקודם, כפי שהיה לפני ההריון. במקרים רבים שינויים אלה מלווים בתחושת כאב או באי נוחות מתמשכת, אך הרגשה רעה זו היא זמנית בלבד ועוברת בדרך כלל תוך מספר שבועות.

כאבים המופיעים לאחר הלידה

לאחר הלידה מופיעים כאבים מסוגים שונים באיברי גוף משתנים – בבטן, באגן, או בשד, וכולם מבטאים שינויים פיזיולוגיים שנגרמים על רקע מעבר הגוף ממצב של הריון למצב ללא הריון.

כאבי בטן ואגן

הכאב העיקרי המופיע בשבועות הראשונים לאחר הלידה הוא כאב בטן ואגן המלווה בהתכווצויות של הרחם. התכווצויות אלה מתגברות במהלך ההנקה, אז הרחם עובר כיווץ בעקבות גירוי הורמונלי. מדובר בכאב קל שמופיע בבטן התחתונה ובאגן שאינו אמור להדאיג, אך במקרים שכאבי ההתכווצות אינם חולפים חשוב לפנות אל הרופא לבירור.

ההתכווצויות מתגברות במהלך ההנקה בגלל שינויים הורמונליים שמובילים להתכווצות הרחם – בזמן גירוי הפטמה מופרש מהגוף ההורמון אוקסיטוצין, שגורם לכיווץ הרחם. ולכן, בזמן ההנקה או בזמן גירוי אחר של הפטמה, נגרמות ההתכווצויות המדוברות, שפוסקות לאחר הפסקת הגירוי.

שינויים בחזה

שינוי נוסף שגורם לכאב לאחר הלידה הוא גודש בחזה, שגורם לכאבים עזים בחזה ובשדיים. הגודש נגרם בגלל הצורך החדש לספק חלב לתינוק, ובתקופה הראשונה נוצר כאב עז עד שהגוף מתרגל למצב.

בדרך כלל, בימים הראשונים לאחר הלידה יחלו כאבים במהלך ההנקה, היות ובלוטות החלב בשד מייצרות כמות עודפת של חלב, שלא תואמת את צרכי התינוק ואת יכולת האחסנה של השד, וגורמת לכאבים רבים. לאחר תקופה קצרה, השד מסתגל למצב, ומייצר את הכמות הנדרשת בלבד.

כאבים נוספים לאחר הלידה

נשים שילדו בניתוח קיסרי או נדרשו לתפרים לאחר הניתוח עלולות לחוש כאב מאזור התפרים, וכמו במקרי ההתכווצות מדובר בכאב שנפסק לאחר תקופה קצרה.

מלבד זאת, אחרי כל לידה קיימת הגברה בהפרשה הנרתיקית, שלעתים מלווה בדימומים. תפקיד הפרשה זו הוא לסלק את הפסולת העודפת מהרחם, ולאפשר חזרה למצב טבעי.

בנוסף, נשים רבות סובלות בתקופה הראשונה לאחר הלידה מטחורים, שנגרמים לאחר הלחץ הרב שנגרם במהלך ההריון על כלי הדם הקטנים.

הקלה על כאבים לאחר הלידה

לאחר הלידה על האם לנוח ככל שניתן, על מנת להתגבר על תקופת סוף ההריון הקשה ולהקל על הכאבים השונים שנגרמים לאחר הלידה.

בתקופה זו חשוב להימנע ככל שניתן מפעילות גופנית מאומצת, בדגש על הרמת משקלים כבדים. כמו כן, חשוב לספק מנוחה בשבועות הראשונים לאחר ההריון, שתפקידה לאפשר את ההתאוששות המתאימה ואת ההקלה על הכאב.

בדרך כלל לא נוטים להמליץ על שימוש במשככי כאבים לאחר הלידה, בגלל שהחומר הפעיל עלול לעבור בזמן ההנקה ולגרום לנזק אצל התינוק. ולכן, לפני כל שימוש בתרופה (גם בתרופות אלטרנטיביות או טבעיות) במהלך תקופת ההנקה חשוב מאוד לבדוק היטב האם היא מתאימה לנשים מיניקות, ולהתייעץ עם רופא במקרי הצורך. במקכה הצורך ניתן לעבור טיפולי מגע המסייעים בהקלה על הכאבים, כדוגמת טיפול אוסטאופתי לנשים לאחר לידה.

ראו גם:

טיפול בכאב לאחר כריתת רחם

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן