טיפול בפריצת דיסק בעזרת גלי רדיו

טיפול בגלי רדיובקרב הלוקים במחלת הכאב הכרוני, כאבי הגב הם הנפוצים ביותר, יותר מ-90% מהפניות לאורתופד הן על רקע של כאבי גב, כמחצית מהפניות לרופא המשפחה הן בשל כאבי גב ובין 60%-80% מהאנשים יחוו כאב גב פעם אחת בחייהם לכל הפחות.

באופן עקרוני ישנם ארבעה סוגים מרכזיים של טיפולים פולשניים המתאימים עבור הסובלים מכאבי גב הכוללים הזרקה של תרופות למפרקים ולעצבים הפגועים, הרס יזום של עצבים, טיפולים תוך דיסקליים והשתלות של משאבות אינטרה-טקליות ומגרים עצביים. במאמר זה נתמקד בטיפול בעזרת גלי רדיו, השייך לטיפולים שבהם מבצעים הרס יזום של עצבים.

שימו לב, הטיפול בשיטה זו לא מיועד לתקן את הנזק שנוצר בדיסק הבין חולייתי אלא רק בנזק העצבי ובכאב שלא ניתן להתגבר עליו באמצעים שמרניים יותר כמו לדוגמה באמצעות פיזיותרפיה או תרופות.

הרס עצבים כפתרון לכאבי גב

לעתים קרובות הרס יזום של עצבים נראה כפתרון טוב להקלת כאבים שכן כל שיש לעשות על מנת למנוע מהכאבים להגיע למוח הוא לכאורה לנתק את קווי התקשורת ממקור הכאב למוח.

עם זאת, במקרים רבים מאוד מדובר בפתרון שגוי וזאת כיוון שהרס העצב עלול להוביל להתפתחות של תסמונת כאב חדשה, שדרגת החומרה שלה גבוהה לא פחות מזו הראשונה שהצריכה את ההתערבות הכירורגית מלכתחילה.

כתוצאה מהנזק העצבי היזום צומחות על העצב הפגוע נאורומות ומתרחש תהליך יצירה של כאב דומה לכאב פנטום, הנקרא "Anesthesia Dolorosa". במצב זה אין תחושה באזור אך ישנו כאב עז ביותר. מאחר והכאב כעת נמצא במקום מרכזי יותר כמו המוח או חוט השדרה, הרי שכבר קשה יותר לטפל בו. אי לכך, יש לבחור בקפידה את המועמדים לטיפול בשיטה זו.

מה זה בעצם טיפול בגלי רדיו?

בשנים האחרונות השימוש בגלי רדיו לטיפולים הפך לפופולארי במיוחד. הבסיס לטכנולוגיה זו הוא שידור של גלי רדיו בתדרים גבוהים על מנת לגרום לעלייה בטמפרטורה של הרקמה. הסיבה בגינה משתמשים בטכנולוגיה זו לחימום הרקמה היא שחימום רגיל באמצעות נקודת להט גורם לפיזור לא אחיד של החום ברקמה שכן החום עוקב אחרי כמות הנוזלים ברקמות וכתוצאה מכך לא ניתן לשלוט על גודל הפיזור שלו.

לעומת זאת בטכנולוגיית גלי הרדיו, המחט שמחדירים לרקמה המטופלת משמשת כמעין אנטנת שידור. המשמעות היא שלא המחט עצמה היא מקור החימום אלא גלי הרדיו שמתפזרים סביב קצה המחט ככדור. אי לכך החימום סדיר מאוד וניתן לשלוט בעוצמתו ובטמפרטורה המבוקשת. מאחר ודי במחט דקיקה ביותר על מנת לבצע את הפעולה, הרי שמדובר בטיפול שקל מאוד לבצע אותו ללא נזק רקמתי או כאבים שמקורם בתהליך ההחדרה של המחט.

השיטות השונות לטיפול באמצעות גלי רדיו

סך הכול ישנן זוג שיטות הפועלות באמצעות גלי רדיו. הטכניקה הראשונה נקראת Thermal Radio Frequency ומבוססת על הרס מבוקר של חלבונים ברקמת העצב על ידי חימום הרקמה לטמפרטורה של שמונים מעלות צלזיוס. השיטה משמשת לרוב להרס של העצב הפאצטלי (Median Branch) ולהרס המסילות הסימפטטיות במעברן בסמוך לגוף החוליות.

טכניקה נוספת המבוססת על גלי רדיו היא Pulsed Radio Frequency, הזוכה לפופולאריות גבוהה במיוחד, על רקע מיעוט הסיבוכים ותופעות הלוואי. שיטה זו מתאימה בעיקר לחולים לאחר ניתוחי גב או לחולים הסובלים מפגיעה עצבית משנית ללחץ דיסקלי. שיטה זו כרוכה בחימום לטמפרטורה של 40-42 מעלות צלזיוס בלבד באמצעות סדרה של פולסים במשך 80-120 בתדר גבוה לאזור ה- Dorsal Root Gangalion.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן