תרופות לשיכוך כאב עם מרשם רופא

מצבים של כאב כרוני גורמים לפגיעה קשה באיכות החיים ולסבל רב לאורך זמן. חולים במחלות כרוניות כמו דלקות פרקים, שחיקת סחוס, מחלות מעי דלקתיות ומחלות אחרות סובלים מכאב רב, ועל מנת להתמודד איתו נאלצים לנטול תרופות "חזקות" יותר, הניתנות במרשם רופא בלבד.

מדובר על תרופות ממשפחת נוגדי הדלקת כמו אטופן או סלקוקס ובתרופות נרקוטיות קלות כמו אוקסיקודון ומורפין.

משככי כאבים הניתנים עם מרשם רופא בלבד הן תרופות יעילות ביותר אך בשימוש נרחב עלולות לגרום לסיבוכים שונים, ועל כן חשוב מאוד לפני תחילת השימוש לבצע הערכה רפואית מקיפה הכוללת היסטוריה רפואית, מחלות רקע ושימוש בתרופות נוספות – כל זאת במטרה להימנע מסיבוכים שונים לאחר השימוש בתרופות.

 אתודולק (אטופן)

אחד הטיפולים הנפוצים והיעילים ביותר בדלקות פרקים ובפגיעות אורטופדיות אחרות הוא אטופן. מדובר בתרופה ממשפחת NSAIDs (נוגדי דלקת שאינם סטרואידים) שגורמת להקלה משמעותית על הדלקת, ומשמשת במקרים של כאב חזק. עיקר הטיפול באתופן הוא לחולים בדלקת פרקים ניוונית ובשחיקת סחוס, וכמו כן התרופה עוזרת גם במקרים של דלקות כרוניות בשרירים או בגידים.

השימוש באטופן מתבצע 2-3 פעמים ביום אחרי אוכל, והמינון המירבי הוא 1200 מ"ג ליום. בדרך כלל התרופה מתחילה להשפיע תוך חצי שעה, ועוזרת באופן משמעותי בהקלה על הכאב.

תופעת הלוואי העיקרית של אטופן היא סיכון מוגבר לכיבי כיבה ולדימום ממערכת העיכול (בדומה לשאר התרופות ממשפחת ה-NSAIDs). ולכן, חשוב מאוד להקפיד לקחת את התרופה אחרי האוכל, ולשים לב לשינויים במערכת העיכול כאשר מדובר בשימוש ארוך טווח.

 סלקוקסיב (סלקוקס, סלברה)

התרופה סלקוקסיב היא תרופה ממשפחת מעכבי COX2 סלקטיביים (NSAIDs מהדור החדש), ומשמשת בעיקר כטיפול בדלקות פרקים (ראומטיות וניווניות) ולשיכוך כאבים חזקים. התרופה נפוצה בשימוש בתחום האורטופדיה, ועוזרת מאוד לאנשים הסובלים מדלקות חוזרות בגידים ובשרירים, ובזכותה כאבם של אנשים רבים מוקל באופן משמעותי.

השימוש בסלקוקסיב נעשה פעמיים ביום (רצוי אחרי האוכל), והמינון המקובל הוא עד 400 מ"ג ליום. בניגוד למשככי כאבים אחרים, ההשפעה של סלקוקסיב לוקחת זמן, ולפעמים ההקלה מורגשת רק אחרי 24 שעות. עם זאת, מדובר בתרופה יעילה מאוד שעוזרת לשיפור משמעותי בכאב לאורך זמן.

תופעת הלוואי העיקרית של סלקוקסיב היא אירועים קרדיווסקולריים – שימוש בסלקוקסיב אצל אנשים הסובלים ממחלות קרדיווסקולריות או נמצאים בסיכון למחלות כאלה (חולי כליות, יתר לחץ דם, סכרת, כולסטרול גבוה וכו') עלול להוביל למחלות כלי דם ולהגביר את הסיכון לאירועים של התקף לב ושבץ. ולכן, שימוש בתרופה זו אצל אנשים בסיכון נתון לשיקולו של הרופא המטפל וצריך להיעשות תוך בקרה ומעקב.

כמו כן, לתרופה סלקוקסיב אינטרקציה מזיקה עם תרופות אחרות, ולכן חשוב מאוד לבדוק היטב איך השימוש בה משתלב עם שאר התרופות.

 נרקוטיקה – אוקסיקודון ומורפין

לכאבים קשים מאוד שלא משתפרים לאחר שימוש בתרופות אחרות, ניתן לתת תרופה נרקוטית כמו אוקסיקודון, מתדון או מורפין. מדובר בתרופות ממשפחת האופיאטים, הגורמת להקלה על הכאב ולתחושת אופוריה ונחשבות למסוכנות מאוד בגלל פוטנציאל ההתמכרות הרב ותופעות הלוואי הקשות.

לכן, השימוש בתרופות אלה מתבצע תוך מעקב הדוק, והפסקת השימוש מתבצעת בהדרגה על מנת לא לגרום לסימני גמילה.

השימוש באוקסיקודון ומורפין יכול להתבצע על ידי כדורים, סירופ או בעירוי (בעיקר מורפין) וגורם להשפעה מיידית ולהקלה מהירה על הכאב.

תופעות הלוואי של תרופות אלה הן חולשה, עייפות, אופוריה, עצירות, ובלבול, והן משפיעות מאוד על האנשים שנוטלים אותן ולכן כדאי להימנע ככל שניתן מתרופות ממשפחה זו.

אולי יעניין אותך גם:

אפשר לעצור את זה: ישראל מובילה במערב בעליה ברישום תרופות נרקוטיות למטופלים

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן