שמן זית מסייע בשיכוך כאבים – מיתוס או לא?

לשמן הזית יש סגולות רפואיות רבות. בין היתר הוא עוזר למניעת עקיצות חרקים, לטיפול בפצעים, להפחתת הסיכון למחלות לב, מאט בריחת סידן מהעצמות, מסייע למניעת מחלת הסרטן ועוזר לטיפול בעור ועוד. תרבויות עתיקות גילו את יתרונותיו ועקב כך הוא שימש כמרפא למגוון רב של תחלואים.

אחד מהשימושים הנפוצים של שמן הזית הוא במניעת כאבים. מרכיביו עשירים בנוגדי חמצון העוזרים לווסת את מנגנוני הכאב בגוף האדם. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו שאחד ממרכיביו של שמן הזית  מכיל חומר הדומה בפעולתו למשככי הכאב הכימיים.

שמן הזית משמש להקלה מסוגים שונים של כאבים החל מכאבי ראש, אוזניים וכלה בצריבות כואבות הנגרמות מעקיצות או כתוצאה ממגע עם צמחים רעילים.

לדברי החוקרים, מנה של שמן זית המכילה חמישים גרם שקולה כנגד עשרה אחוז ממנה של משכך כאבים מסוג איבופרופן המומלצת למבוגרים.

דברי המדענים ומחקרים בנושא

במחקר שערכה קבוצת כימאים בפילדלפיה התגלה שבשמן הזית מצוי רכיב המבצע פעולת חסימה המונעת מהכאב להגיע למרכז העצבים שבמוח. הרכב למעשה חוסם את המסלול שהכאב אמור לעבור בו כפי שעושים משככי כאבים רפואיים.

במהלך המחקר נערכה השוואה בין שמן הזית לבין משכך הכאבים ללא מרשם רופא איבופרופן (תרופה אנטי דלקתית הזהה לאספירין) והתברר ששניהם יוצרים תחושת גירוי חזקה בגרון המהווה, לדעת החוקרים, סימן לפעילות רפואית.

המסקנה הייתה שהרכיב הפעיל בשמן הזית הוא בעל מאפיינים דומים למרכיבים המכילים את התרופה הכימית ולכן מתקבלת תוצאה זהה מפעילותיהם.  ראוי לציין כי השמן ששימש את החוקרים לצורך הניסויים הופק מזנים בכירים של זית.

עוד התברר לחוקרים שצריכה קבועה של שמן זית עשויה לסייע, בטווח הרחוק, בהגנה מפני מחלות שונות, כמו מחלת הסרטן, חסימת עורקים הגורמת למחלות לב, אלצהיימר ועוד. בין יתר יתרונותיו הבריאותיים גילו המדענים ששמן הזית מגן על הלב ועוזר בטיפול בדלקות בגוף.

אז איזה שמן כדאי לקנות?

יודעי דבר ממליצים להעיק תשומת לב רבה לכיתוב שעל תווית הבקבוק. 'שמן זית זך' אינו העילית שבשמנים. מדובר בשילוב של שמן מקולקל (לא כתית) עם שמן רגיל. המוצר המתקבל אינו טבעי ולרוב, הוא עובר תהליך כימי.

רצוי לבדוק מהי מידת החמיצות של השמן. החוק מחייב את היצרנים לרשום זאת על גבי הבקבוק או המכל בו השמן נמכר. אם חמיצותו עולה על שלושה אחוזים הרי שמדובר בשמן לא איכותי בעליל. אם הוא בעל אחוזים גבוהים יותר של חמיצות, מומלץ שלא לרכוש אותו כלל.

שמן זית כתית מכבישה קרה הוא הטוב ביותר. עדיף שיהיה מזנים משובחים של זית (הראשונים שנקטפו במסיק). הוא יכיל את מירב הסגולות הרפואיות האופייניות לשמן משובח. אחד הסימנים לכך שמדובר בשמן זית ברמה טובה היא יכולתו להיקרש במקרר.

דרכי השימוש

אופני השימוש בשמן הזית ייחודיים לכל אדם באשר הוא. אנשים חולים או תינוקות יונקים שייכים לקטגוריה שונה ויש להיוועץ ברופא לפני הטיפול בהם באמצעות שמן הזית. לרוב האדם הטיפול מועיל ומהווה פתרון טבעי לשיכוך כאבים שונים.

לאדם הסובל מכאבי בטן (לרבות ילדים ותינוקות לאחר ייעוץ רפואי), מומלץ לבצע עיסוי עם שמן זית בכל האזור. רצוי לעשות זאת מסביב לטבור בתנועות מעגליות איטיות ועדינות. חשוב שתנועת כף היד המעסה תהיה עם כיוון השעון.

להקלה מכאבי מפרקים ושאר מכאובים בגוף, מומלץ לעסות את כל חלקי הגוף בעדינות ובתנועות סיבוביות מתונות. חשוב להחדיר את השמן מבעד לנקבוביות העור.

לטיפול בדלקות וכאבי אוזניים יש להשרות את שמן הזית ביחד עם בצל למשך יממה ואז לטפטף את הנוזל, בטמפרטורה נעימה, לתוך האוזן ובעדינות רבה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן