טיפול בכאב לאחר ניתוח קיצור קיבה

טיפול בכאבים לאחר ניתוח קיצור קיבהניתוח לקיצור קיבה משנה היבטים רבים בחיים, והטיפול התרופתי קובע במידה רבה את יכולת ההתמודדות בתקופת ההתאוששות ותהליך ריפוי מוצלח.

מרבית המטופלים מקבלים טיפול תרופתי ותוספי תזונה מסוימים לאחר הניתוח, אך אלו משתנים בהתאם להיקף וסוג הניתוח (קיצור קיבה, ניתוח שרוול, טבעת או מעקף קיבה), המצב הבריאותי של המטופל, הבחנה בין תרופות בטוחות לבין תרופות שנויות במחלוקת, והקפדה על הוראות הרופא לנטילת התרופות.

במהלך הניתוח, מתקצרת הקיבה ומרבית המעי הדק. כתוצאה מכך תהליך העיכול הופך להיות איטי יותר ונספג באופן חלקי בלבד לאחר הניתוח. בהתאם, גם תרופות מסוימות אינן נספגות היטב בגוף, בעוד שאחרות עלולות לגרות את המעי, ולגרום לכיבים. אך ההיבט העיקרי בו יש להתחשב לאחר הניתוח הוא החסכים התזונתיים, אותם יש להשלים בעיקר באמצעות תוספי תזונה, מינרלים וויטמינים.

תוספי תזונה

לאחר ניתוח קיצור קיבה, המטופלים נוטים לחוות חוסרים בוויטמינים מסיסים בשומן, כגון ויטמיני E, D, A, K וסידן. בנוסף הם נמצאים בסיכון מוגבר לאנמיה עקב חוסרים בברזל, ויטמין B12 וחומצה פולית. בעקבות חוסרים אלו, כל המטופלים צריכים לקחת מולטי ויטמין יומי, תוספי סידן ותוספים נוספים עם הברזל, ויטמין B12 וחומצה פולית.

הליך קיצור הקיבה מפחית את ייצור חומצת הקיבה, מה שמשפיע על ספיגת הסידן ועלול להגביר את הסיכון לאוסטיאופורוזיס. לכן, במקרים מסוימים, ובהתאם לסוג ההליך שבוצע, יש לצרוך תוספי סידן. יחד עם זאת, אין מדובר בנוסחה מוחלטת וזהה לכל המטופלים, ותוספי הסידן צריכים להיקבע רק על פי הוראות הרופא ובהתאם לסוג והיקף ההליך שבוצע.

התריסריון הוא האזור העיקרי בגוף האחראי על ספיגת ברזל, ובמהלך הניתוח, הוא נעקף מכיוון שגם הוא זקוק לחומצה כדי להיקלט, ולאחר הניתוח יש לצרוך מלחי ברזל בשילוב עם ויטמין C כדי ליצור חומצה בקיבה ולהקל על קליטת ברזל.

המקורות לוויטמין B12 נעקפים לאחר ניתוח קיצור קיבה ולכן קיים צורך מהותי בצריכת ויטמין זה, כדי למנוע אנמיה. מינוני התוספים, הנקבעים באופן אישי, צריכים לעמוד על אלף מיקרוגרם ביום, או להינתן בזריקות חודשיות.

טיפולים תרופתיים

תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs), כגון אדוויל, מוטרין ואקסדרין, מטפלות בעיקר בדלקת לאחר הניתוח כמו גם בתופעות לוואי של כאבים קלים עד מתונים כגון כאבי ראש, כאבי פרקים וכאבי קיבה. יחד עם זאת, תרופות אלו מגבירות באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות כיבי קיבה, ולכן מומלץ להימנע מהן.

סיכון דומה כרוך בנטילת אספירין, אך הסיכונים והיתרונות של טיפול יומי באספירין צריכים להישקל באופן פרטני. משככי כאבים בטוחים יותר הם פרצטמול ואופיואידים, ויקודין, טיילנול וטראמאדול. הטיפולים הזמינים למניעת כיבי קיבה, אבדן מסת עצם ומחלת פאג'ט הם טיפול בספריי קלציטונין לאף, הורמון סינטטי של יותרת התריס ורלוקסיפן.

תרופות סותרות חומצה כגון פרוטוניקס, נקסיום או פרבאסיד ניתנות למניעת כיבים בקיבת הכיס, ומומלץ לקחת אחת מהן במשך חצי שנה לפחות לאחר כל סוג של ניתוח לקיצור קיבה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן