כאב בטן תחתונה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאב בטן

כאב בטןכאבים בבטן התחתונה הם אחת התלונות השכיחות ביותר בעולם הרפואה, המופיעות לרוב לצד שינויים ביציאות המתבטאים העצירות או שלשולים. חלקה התחתון של הבטן מכיל איברים שונים אשר יכולים להיפגע ולגרום להופעת כאבי בטן תחתונה ולתסמינים נוספים.

חשוב לזכור שבמידה וכאבי הבטן התחתונה קשים במיוחד ואינם חולפים, יש לפנות אל הרופא לבדיקה והפניה לבירור נוסף במידת הצורך.

אילו איברים יכולים לגרום לכאב בבטן התחתונה?

הבטן התחתונה מורכבת בעיקר מהמעיים, הכוללים את המעי הגס והמעי הדק. באופן כללי, כל הפרעה בפעילות המעיים, ובמעבר תוכן המעי והצואה יכול לגרום להופעת כאב בטן. וכך, מקרים רבים של עצירות או שלשולים מתבטאים גם ככאבי בטן. מלבד המעיים, קיימים איברים נוספים בבטן התחתונה אשר יכולים לגרום לכאבי בטן, הכוללים:

  • התוספתן – דלקת בתוספתן היא מצב חירום רפואי, אשר גורם לכאבים בבטן הימנית התחתונה.
  • כיס השתן –  נמצא בחלק התחתון של הבטן התחתונה, ומלאות שלו או כל פגיעה אחרת בתפקודו יכולה לגרום לכאבים.
  • איברי מערכת הרביה הנשית – אצל נשים, בכל הופעה של כאבי בטן תחתונה חשוב לבדוק גם את איברי מערכת הרביה, אשר יכולים לגרום להופעת כאבי בטן.

דלקת בתוספתן (אפנדיציטיס)

אחד ממצבי החירום הרפואיים, אשר נחשב לבעיה שכיחה יחסית הוא דלקת בתוספתן. התוספתן, הוא צינור קטן המחובר אל המעי העיוור (הצקום) בחלק הימני של הבטן התחתונה.

דלקת בתוספתן גורמת להופעת כאב בטן תחתונה אשר מתחיל ככאב דיפוזי אשר תוך מספר שעות מתמקם באזור הבטן הימנית התחתונה.

מלבד כאבי הבטן, דלקת בתוספתן יכולה לגרום להופעת חום, בחילות והקאות והרגשה כללית רעה.

הטיפול בדלקת בתוספתן הוא כמעט תמיד ניתוח להסרת התוספתן, אשר בלעדיו המצב יכול להחמיר ולהסתבך. מדובר בניתוח פשוט ומהיר, אשר מבוצע לרוב בלפרוסקופיה ואינו כולל סיבוכים משמעותיים.

סרטן המעי הגס

אחד הגורמים הנפוצים והחשובים ביותר לפגיעה בתפקוד המעי ולהופעת כאבי בטן הוא סרטן המעי הגס, אשר נחשב לאחת המחלות הממאירות השכיחות ביותר.

סרטן המעי הגס גורם להופעת גידולים בתוך המעי הגס, אשר גורמים בעיקר להפרעה בתפקודי המעי, שינויים בהרגלי היציאות וצואה דמית. מכיוון שהגידול לוחץ על המעי, הוא עלול לגרום לחסימת מעי או להופעת כאבי בטן קשים ביותר.

אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס הוא חיוני לטיפול יעיל ולהצלת חיים, ולכן חשוב להיענות להמלצת הרופאים לבצע את בדיקות הקולונוסקופיה בזמן.

גזים ונפיחות

אחת התלונות הנפוצות ביותר היא גזים ונפיחות, וכמעט שאין אדם אשר לא סבל לפחות פעם אחת בחייו מתסמינים כאלה. גזים ונפיחות מופיעים לרוב לאחר תסיסת סוכרים במעי הגס, אשר גורמים לשחרור גזים אשר גורמים לנפיחות האופיינית.

בשנים האחרונות, מקובל להתייחס להופעה כרונית של גזים ונפיחות אשר פוגעת באיכות החיים ומפריעה מאוד לתפקוד היום יומי, כמצב הנקרא תסמונת המעי הרגיז, המתואר כתסמינים כרוניים של גזים, נפיחות המלווים בעצירות ושלשולים.

במקרים רבים, הגזים והנפיחות יכולים לגרום לכאבים בבטן התחתונה, אשר מוקלים לרוב לאחר היציאה או לאחר שחרור הגזים. על מנת להקל על הגזים והנפיחות, מומלץ בעיקר להכיר את הגורמים אשר מחמירים את המצב ולהימנע מהם.

דיברטיקוליטיס

מצב בו כיס מעי (דיברטיקולה) הופך לדלקתי וגורם להופעת כאב אופייני בבטן התחתונה השמאלית. במקרים רבים, התסמינים נלווים לשינויים בהרגלי היציאות, רגישות בטנית, שלשולים ועצירות ודימום.

מדובר במצב נפוץ, המופיע לרוב אחרי גיל 40, המטופל על פי חומרת הסימפטומים על ידי מנוחה, אנטיביוטיקה ובמקרים חריגים ניתוח.

ראו גם:

כאבי מחזור

כאבים טרום וסתיים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן