כאב גב עליון

כאב גבכאבים בגב העליון הם תופעה מפריעה ומגבילה ביותר, אשר מפריעה מאוד לחיי היום יום. למרות שמדובר בתופעה אשר נחשבת לפחות שכיחה לעומת כאבים בגב התחתון, כאבים בגב העליון יכולים להקשות על חיי היום יום של אנשים רבים ולהצריך לעתים טיפול רפואי.

הכאב בגב העליון מופיע לרוב באופן הדרגתי, מוחמר בתנועה ומפריע מאוד בביצוע פעולות פשוטות. בדרך כלל, כאב בגב העליון מופיע על רקע פגיעה במבנים אנטומיים שונים, בדרך כלל על רקע שימוש יתר או שימוש לא נכון.

יש לזכור שחשוב להפריד בין כאבים בגב העליון ובין כאבים בצוואר, אשר למרות שיכולים לגרום לתסמינים דומים, נחשבים לשתי בעיות רפואיות נפרדות.

הטיפול בכאבים בגב העליון הוא בדרך כלל פיזיותרפיה ושימוש בתרופות להקלה על הכאב, אך מכיוון שכאבי גב עליון ניתנים במקרים רבים למניעה, חשוב מאוד לשמור על הגב ולהקפיד על יציבה נכונה, הימנעות מהרמת משאות כבדים וביצוע פעילות גופנית לחיזוק השרירים.

המבנים שיכולים להיפגע בגב העליון

בגב העליון מבנים אנטומיים רבים אשר כל פגיעה בהם יכולה להתבטא ככאבי גב. על מנת למקם טוב יותר את הפגיעה בגב, ולאפשר לרופא להבין מהו מקורה, חשוב מאוד להכיר את המבנים השונים שיכולים להיפגע הכוללים:

  • חוליות – בדרך כלל כאשר מדברים על כאבי גב עליון מדובר על פגיעה בחוליות T1-T12, הנמצאות בחלקו העליון של הגב. פגיעה בחוליות האלה יכולה להופיע על רקע שחיקה שלהן, או לאחר כל פגיעה מבנית אחרת אשר גורמת לעיוות של החוליות.
  • דיסק בין חולייתי – בין כל חוליה נמצא דיסק בין חולייתי, אשר אחראי להפריד בין החוליות השונות ולספוג חלק מהכוח המופעל עליהן. פריצת דיסק היא מצב אופייני ביותר, אשר בדרך כלל מופיע בחוליות תחתונות יותר ונדיר יחסית כגורם לכאב בגב העליון.
  • שרירים, גידים ורצועות – בגב העליון ניתן למצוא מספר קבוצות שרירים האחראיות על הרמת הכתפיים, הנעת הידיים לצדדים, הנעת מפרק הכתף וקיבועו והזזת עצמות הסקפולה. כל פגיעה בתפקוד התקין של השרירים, כמו שימוש יתר אשר גורם להתכווצויות, שחיקה וקריעה של הגידים או דלקת יכול לגרום לכאבים בגב העליון.

הגורמים החשובים לכאבי גב עליון

לאחר שהובנו המבנים בגב העליון אשר יכולים להיפגע, קיימים מספר גורמים אשר יכולים להביא לפגיעה בהם ולכאב האופייני:

  • עבודה מול המחשב – חלק גדול מאוד מהאוכלוסייה עובד באופן יום יומי בעבודה משרדית מול המחשב, ומכופף את הגב והצוואר במשך שעות רבות. כתוצאה מהעבודה הממושכת, והיציבה הלא נכונה, מופעל לחץ על המבנים האנטומיים השונים הגורם לשחיקה שלהם ולפגיעה בתפקודם. בצורה זו, יכולה להופיע שחיקה של החוליות והדיסק, דלקת של שרירי הגב העליון וקרעים קטנים בגידים.
  • חבלה – מקרים של תאונות דרכים או חבלות אחרות יכולים לגרום לפגיעה בחוליות ובגידים המחוברים לשרירים, וכתוצאה להוביל לכאבי גב עליון.
  • נשיאת משקלים כבדים – אנשים הנושים משקלים כבדים, כמו חיילים או ספורטאים בענפים שונים יכולים לגרום להפעלת לחץ ממושך על החוליות ושרירי הגב, וכתוצאה להוביל לשחיקה ולכאב.
  • חזה גדול בנשים – נשים עם שדיים גדולים נאלצות לשאת באמצעות שרירי הגב העליון משקל רב. כתוצאה מהחזה הגדול, מופעל לחץ רב על החוליות והשרירים, וכתוצאה מופיע כאב גב.
  • מצבים נוספים היכולים להתבטא ככאבי גב עליון– מלבד הפגיעה במערכת השרירים והשלד, קיימים שני מצבים חשובים אשר יכולים להתבטא בכאבי גב עליון: דיסקציה של האאורטה ודלקת בלבלב. מצבים אלה הם מצבים חריפים, אשר מופיעים בפתאומיות ובדרך כלל נלווים אליהם סימנים נוספים.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן