השתלת תאי גזע בעמוד השדרה


עד לשנים האחרונות, פגיעות חמורות בדיסקים הבין חולייתיים בעמוד השדרה טופלו בעיקר באמצעים כירורגיים, במקרים שבהם לא ניתן היה להביא לתוצאות משביעות רצון באמצעים השמרניים.

כיום לעומת זאת, ההבטחה הגדולה ביותר עבור נפגעי עמוד השדרה, טמונה בטיפול שאינו ניתוחי, הכולל הזרקות של תאי גזע באזורי הפגיעה. הזרקה של תאי גזע לעמוד השדרה מהווה את המילה האחרונה בתחום הרפואה הרגנרטיבית ובעיני רבים מדובר בעתיד של הרפואה המודרנית.

בארצות הברית לבדה, מבוצעים מדי שנה כ-400,000 ניתוחים להסרת דיסקים מעמוד השדרה המותני וכחצי מיליון ניתוחים לאיחוי חוליות במטופלים הסובלים מפריצת דיסק או מחלת דיסק ניוונית. השאיפה היא שבמהלך הזמן, טיפולי ההזרקה יהפכו ליותר ויותר נפוצים וכך מאות אלפי מטופלים יוכלו להימנע מניתוח.

מה הם תאי גזע?

תאי גזע הם תאים שטרם עברו התמיינות סופית לסוג ספציפי של רקמה (תאים "עובריים"). לפיכך באפשרותם להמשיך להתחלק כתאי גזע או להפוך לתאים מסוימים בהתאם לצורך והמקום אליו הם יוזרקו. את תאי הגזע נהוג לסווג לפי יכולת ההתמיינות שלהם: ישנם תאים שיכולים להתחלק למגוון רחב של רקמות וישנם תאי גזע המסוגלים להתחלק לרקמות ספציפיות בלבד. כך לדוגמה תא גזע מולטיפוטנטי יכול להיות למשל תא גזע המטופיוזיס המסוגל להתחלק לסוגים שונים של תאי דם אך לא לתא שריר לצורך העניין. לעומת זאת תא גזע טוטיפוטנטי מסוגל להתחלק לכל סוג של תא באשר הוא.

חלוקה מקובלת נוספת היא בהתאם למקור התאים: תאים שנקצרו מאדם בוגר לעומת תאי גזע שנקצרו מעובר. תאים שנקצרו מעובר יכולים להתפתח לכל תא שהוא ואילו תאים שנקצרו מאדם בוגר, יכולים להתפתח לקבוצה מסוימת של תאים בלבד. בטיפול שבו משתילים תאי גזע בעמוד השדרה, נעשה שימוש בתאי גזע שנלקחים מאדם בוגר, כשליתר דיוק התאים נלקחים מהמטופל עצמו.

כיצד מבוצע הטיפול?

בשלב הראשון של הטיפול, מוכנס המטופל לחדר הניתוח ולאחר מכן הוא מורדם. לאחר ההרדמה, שואב הרופא בתהליך זעיר-פולשני תאי מח עצם מהמטופל עצמו. סך הכול נשאבים כ-100 סמ"ק של תאים, מתוכם נבחרים התאים המאופיינים בפעילות הגבוהה ביותר. את התאים הנבחרים מעבירים באופן מידי תהליך של השבחה וריכוז ובסיום התהליך מתקבלים כ-100 מיליון תאים המוכנים להשתלה. את התאים המתקבלים בסיום התהליך מזריקים באמצעות מיקרוסקופ ייעודי לנקודות שנקבעו מראש על ידי המנתח, מתחת ומעל לאזור הפגיעה.

מה הם היתרונות של השתלת תאי גזע בעמוד השדרה?

אחד היתרונות החשובים העומדים לצדן של השתלות תאי הגזע בעמוד השדרה, בא לידי ביטוי בכך שמדובר בטיפול פורץ דרך, המאפשר להשיב תפקוד שאבד, במקרים שבהם לא ניתן לטפל באמצעים המסורתיים, לרבות ניתוח. לאורך העשור האחרון תועדו מקרים רבים שבהם על ידי השתלת תאי גזע, הצליחו לשקם נפגעים שסבלו מחסרים נוירולוגיים חמורים. למעשה ב-2014, דיווח צוות של מנתחים מפולין שפעל בשיתוף פעולה עם קבוצת מדענים בריטים, שלראשונה בהיסטוריה הצליחו לשקם מטופל שסבל משיתוק מלא (ASIA A) באמצעות תאי גזע עצמיים שנקצרו מגופו.

בנוסף מדובר בטיפול שמאפשר לעיתים לוותר על ניתוחי עמוד שדרה. בתחום ניתוחי עמוד השדרה חלו פריצות דרך רבות בשנים האחרונות אך בסופו של יום כל ניתוח באשר הוא טומן בחובו סיכון לתופעות לוואי וסיבוכים. בניגוד לכך, השתלת תאי הגזע היא שיטה בטיחותית מאוד ושיעור הסיבוכים ותופעות הלוואי שלה, אפסי. יש רק לציין כי על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר, בנוסף להשתלה מחויב המטופל לעבור טיפולים נוספים בהתאם למצבו כמו פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק, במשך מספר חודשים עד שנה לאחר ההשתלה.

פרופסור וויליאם סמית

ניורו כירורג עמוד שדרה וראש

פרופ' סמית מהווה חלק קריטי בפיתוח מתמשך של ניתוחי עמוד שדרה בטכניקות וטכנולוגיות הזעיר פולשנית ובעיקר מפורצי הדרך בתחום השתלת תאי גזע עצמיים ומציע את ניסיונו הרב והתמחויותיו למטופליו ולתעשיית הרפואה.

מתחמחה בניתוחי עמ"ש מורכבים, ניתוחי תיקון (רוויזיוה), פגיעות, מומים וניוונים בעמ"ש ומומחה להשתלת תאי גזע.

דר’ אנתוני טומיי

ד”ר טומיי מתמחה בכל סוגי הניתוחים בעמוד השדרה, כולל: פגיעות טראומה, ניתוחי תיקון (רוויזיות) לניתוחים שכשלו ובעיות עיוותים ומומים בעמוד השדרה. ד”ר טומיי מהווה חלק משמעותי במרכז מומחים אורתופדי בארה”ב, כמו כן הוא ממקימי המוסד למחקר עמוד שדרה בספוקן שבמדינת וושינגטון, ארה”ב.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן