תחושת כאב בתינוקות וילדים

ילדים ותינוקות נוטים להיות בריאים בדרך כלל אך לעתים עלול להופיע אצלם כאב. הקושי הגדול בגילוי כאב אצל תינוקות וילדים קטנים הוא העובדה שאינם מדברים.

פעמים רבות קיים חשד לכאב בגלל שהתינוק בוכה ללא הפסקה או נמצא באי שקט, ואז יש צורך לברר מה לפריע לו ולבצע בדיקה גופנית מקיפה על מנת לאתר את מקור הכאב. במקרים שונים, לא מצליחים לאתר את מקור הכאב בבדיקה הרגילה ואז יש צורך לבצע בדיקות נוספות כמו צילומי רנטגן או בדיקות דם.

אצל ילדים גדולים יותר קל יותר לברר את מקור הכאב מכיוון שהם משתפים פעולה ועונים על שאלות הרופא.

עיקר הכאבים בילדים הוא כאבי בטן ואוזניים, וכמו כן עלול להופיע בתדירות גבוהה כאב בגפיים שמתבטא בצליעה.

כאבי אוזניים

כאבי אוזניים הם הכאבים הנפוצים ביותר אצל תינוקות וילדים, וכמעט כל הילדים סובלים לפחות פעם אחת מדלקת אוזניים עד גיל שנתיים.

דלקת האוזניים נגרמת לרוב על ידי חיידקים שמתיישבים באוזן התיכונה וגורמים לכאב רב. ברוב המקרים, דלקות האוזניים חולפות כשמתבגרים ואינן נפוצות בגיל בית הספר.

מקור הבעיה במקרים רבים של תינוקות באי שקט הוא דלקת אוזניים, ולכן כל ביקור אצל רופא הילדים כולל גם בדיקת אוזניים.

קיימות גישות שונות לטיפול בדלקת אוזניים, וניתן לטפל בהן על ידי אנטיביוטיקה (מוקסיפן או במקרים קשים אוגמנטין) או על ידי טיפות אוזניים להקלה על הכאב.

במקרים של הופעה של יותר מ-8 דלקות אוזניים בשנה יש לגשת לבירור מעמיק, ובדרך כלל הפתרון הוא התקנת כפתורים.

כאבי בטן

כאבי בטן נפוצים מאוד בתינוקות וילדים ונובעים בעיקר מהפרעות בפעולת המעי. רוב מקרי כאבי הבטן מופיעים על רקע של עצירות או שלשולים הנגרמים בדרך כלל על ידי גורם זיהומי. במקרים אלה הכאב חולף מעצמו תוך מספר ימים ואין צורך בטיפול מיוחד.

עם זאת, פעמים רבות כאבי בטן יכולים להיות סימנים של מחלות כרוניות קשות, שהנפוצה ביניהן היא צליאק.

בנוסף, כאב בטן חריף בתינוקות יכול להעיד על מקרי חירום כמו התפשלות מעי או חסימת מעי. אצל ילדים בגיל בית הספר, כאב בטן ממוקם בבטן הימנית תחתונה יכול להעלות חשד של אפנדיציטיס, ויש להפנות אותם באופן מיידי לחדר מיון.

צליעה

ילד צולע חייב להדליק נורה אדומה אצל ההורים והצוות המטפל. צליעה אצל ילדים יכולה להיגרם מחבלה או על רקע זיהומי ומחייבת בירור מקיף. במידה וידוע על חבלה, חשוב מאוד להעריך את מצב הגפה ולשלול שבר.

המצב המדאיג יותר בצליעה של ילדים הוא תהליך זיהומי – אוסטאומייליטיס (אוסטאו – עצם, מייליטיס – זיהום).

קיימים מקרים של התיישבות חיידקים בעצמות הרגליים שגורמים לכאב רב ולצליעה, ובמקרים אלו יש צורך בטיפול אנטיביוטי למשך תקופה ארוכה ולמעקב ממושך.

אבחנת המקרים של אוסטאומייליטיס מתבצעת על ידי בדיקות דם שמראות מדדי דלקת גבוהים ועל ידי מיפוי עצמות. חשוב לציין שכמעט בכל המקרים טיפול אנטיביוטי פותר את הבעיה ולא נשאר נזק ארוך טווח.

כאבי ראש

כאבי ראש אינם דבר אופייני בילדים ומחייבים בירור מעמיק לגבי מקור הכאב. מיגרנה אינה נפוצה בילדים, ולכן כל מקרה של כאב ראש מחייב בדיקת עיניים ו-CT והמשך בירור בהתאם לתוצאות.

החשד הגדול ביותר בכאב ראש בילדים ובתינוקות הוא דלקת קרום המוח, ובמקרה זה הכאב מגיע בליווי חום ושינויים בבדיקת הדם.

עם זאת, כל מצב של כאב ראש צריך להעלות את החשד שמדובר בגידול ולכן יש לעבור בדיקת CT או MRI להמשך הבירור.

אולי יעניין אותך גם:

האם בכוחם של חיבוק או "נשיקה של אימא על הפצע" להפחית כאב?

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן