תרופות מסוג נוגדי דלקת שאינם סטרואידים

NSAID (Non Steroidal Anti Inflammatory Drugsנוגדי דלקת שאינם סטרואידים) הן התרופות הנפוצות ביותר להקלה על הכאב ומשמשות אנשים רבים ברחבי העולם בהקלה על כאבים חריפים וכרוניים.

זוהי משפחת תרופות שימושית מאוד המשיגה תוצאות מיידיות בהקלה על הכאב לצד תופעות לוואי מועטות, ועל כן נחשבת לפופולארית ביותר.

התרופות הנפוצות ביותר ממשפחה זו הן איבופרופן (אדוויל ונורופן) ונפרוקסן הנמכרות ללא מרשם רופא.

כמו כן, משפחת ה-NSAID כוללת גם תרופות "חזקות" יותר שמיועדות לכאבים כרוניים וקשים, כמו אטופן וסלקוקסיב.

מנגנון הפעולה של התרופות

NSAID פועלת לעיכוב חומרים ששמם פרוסטגלנדינים – כימיקלים הגורמים לתהליך הדלקתי ולכאב הנגרם ממנו ולחום.

כמו כן, לפרוסטגלנדינים תפקיד חשוב בתהליך הקרישה והם אחראים על הגנה על הקיבה מפני נזקי החומצה.

הפרוסטגלנדינים מיוצרים על ידי אנזימים הנקרים COX (Cyclooxygenase) ולאחר ייצורם תורמים כאמור לתהליך הדלקתי ולכאב.

תרופות ממשפחת NSAID מעכבות את אנזימי COX1 ו-COX2 ובכך מונעות את ייצור הפרוסטגלנדינים. כתוצאה, עם כמות פרוסטגלנדינים קטנה התהליך הדלקתי מופחת והכאב מוקל.

חשוב לציין שתהליך עיכוב אנזימי COX וההפחתה שבייצור הפרוסטגלנדינים משפיע גם על התפקידים הפיזיולוגיים שלהם, ובכך פוגע בתהליך הקרישה ומפריע ליכולת של הקיבה להתמודד עם חומצה.

מתי משתמשים ב-NSAID?

שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים מומלץ בעיקר על מנת לטפל בכאב שמקורו בדלקת. תרופות אלה טובות בעיקר לכאב קל עד בינוני ולהורדת חום, ונחשבות למוצלחות בעיקר למקרים של כאבי ראש, דלקות פרקים, פציעות ספורט וכאבי מחזור.

במקרים קלים, ובעיקר במצבים של כאבי ראש ומחזור, ניתן בהחלט להשתמש באדוויל או נורופן שעוזרות להקל במהרה על הכאב ולהחזיר את הגוף לשגרה. במקרים קשים יותר הכוללים דלקות פרקים וגידים, מומלץ לעבור לתרופות בעלות עצמה גבוהה יותר כמו אטופן.

תופעות לוואי של NSAID

באופן כללי, תרופות ממשפחת NSAID נחשבות לבטוחות לשימוש, וכאשר משתמשים בהן במינונים המקובלים הן אינן גורמות לסיבוכים או לתופעות לוואי קשות.

הדאגה הגדולה ביותר מבחינת השימוש ב-NSAID קשורה לשימוש ממושך בתרופה, ובמצבים של שימוש כרוני עלולים להיגרם בעיות כמו כיבי קיבה והפרעות קרישה.

כיבי קיבה

כפי שנאמר, אחד מתפקידי הפרוסטגלנדינים הוא להגן על רירית הקיבה מפני החומציות ולמנוע כיבים. וכך, שימוש ממושך בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים גורם להפרעה בהגנה על הקיבה ומגביר את שכיחות כיבי הקיבה.

בשנים האחרונות התגלה שעיכוב האנזים COX1 הוא זה שמשפיע בצורה המשמעותית ביותר על היווצרות כיבי הקיבה, ותרופות המעכבות אותו בצורה טובה יותר גורמות לכיבים רבים יותר.

תרופה בשם סלקוקסיב היא תרופה ממשפחת NSAID המעכבת בצורה סלקטיבית את אנזים COX2 ואינה משפיעה על COX1, ולכן מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות כיבי קיבה.

בכל מקרה, חשוב לזכור שגם שימוש בתרופות הנמכרות ללא מרשם רופא (כמו אדוויל או נורופן) עלול לגרום להופעת כיבים ועל כן מומלץ לקחת אותן אחרי האוכל.

הפרעה בהיצמתות הטסיות

תופעת לוואי נוספת של התרופות היא הפרעה בהיצמתות הטסיות, שעלולה לגרום לבעיה בקרישה.

על כן, שימוש בתרופות אלה לא מומלץ לחולי לב או לבעלי לחץ דם גבוה בגלל סיכון גבוה לדימומים.

מקרה יוצא דופן הוא שימוש באספירין (השייך גם כן למשפחת NSAID) אשר במינון נמוך עוזר דווקא למניעת יצירת קרישי דם ומומלץ לאנשים בסיכון למחלות לב.

המינון המומלץ

חשוב לזכור שלכל תרופה מינון שונה, ולפני תחילת השימוש יש להתייעץ עם הרופא בדבר המינון המומלץ לשימוש.

קיים הבדל בין ילדים למבוגרים בדבר המינון המומלץ לשימוש, ועל כן אין להעביר תרופות בין אחד לשני ויש להתייעץ עם הרופא בכל מקרה של חוסר וודאות.

ראו גם:

סטרואידים – האם מומלץ או לא?

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן