הגורמים לאבנים בכיס המרה

אבנים בכיס מרהבנים בכיס המרה הן משקעים נוקשים המצטברים בכיס המרה וגורמים לכאב ברביע הימני העליון של הבטן. כיס המרה אחראי לאגירת נוזלי מרה שמשוחררים למערכת העיכול ומסייעים בתהליך העיכול ולפעמים, נוצרות בו אבנים שגורמות לכאב המדובר.

האבנים המתפתחות יכולות להיות קטנות מאוד או גדולות (עד גודל כדור גולף), וכאשר הן מתפתחות בדרך כלל יש צורך בניתוח להסרת כיס המרה.

גורמי סיכון לאבנים בכיס המרה

אבנים בכיס המרה יכולות להתפתח אצל כל אחד, אך קיימים מספר פקטורים שמגדילים את הסיכון להתפתחות האבנים:

  • נשים מעל גיל 60 – רוב המקרים של אבנים בכיס המרה מופיעים באוכלוסייה המבוגרת של הנשים, וככל הנראה לוקח זמן למשקעים להצטבר ולהביא להופעת סימפטומים.
  • השמנה – אנשים בעלי עודף משקל נמצאים בסיכון יתר לפתח אבנים בכליות על רקע גורמים שונים.
  • תזונה עשירה בשומנים וענייה בסיבים – לכולסטרול תפקיד חשוב ביצירת אבני המרה, ותזונה כזו משפיעה על היווצרות האבנים.
  • היסטוריה משפחתית של אבנים בכיס המרה – ככל הנראה קיים מרכיב גנטי שמגביר את הסיכון לתופעה.

הגורמים לאבנים בכיס המרה

אבנים בכיס המרה נגרמות כנראה על רקע שינויים בנוזל המרה שגורמים לתהליך הפתולוגי. מקרים של נוזל מרה עשיר בכולסטרול עשוי לגרום להתגבשות הכולסטרול לקריסטלים וליצירת אבנים.

כמו כן, נוזל מרה המכיל יותר מדי בילירובין עשוי גם כן לתרום להתפתחות האבנים. סיבה נוספת ליצירת האבנים היא הפרעה כלשהי בהתרוקנות כיס המרה שמובילה לתהליך המדובר.

סוגי אבנים

קיימים 2 סוגים עיקריים של אבני מרה:

  • אבני כולסטרול – הסוג הנפוץ ביותר, בו האבנים מורכבות ממשקעי כולסטרול וצבועות בצהוב.
  • אבני פיגמנט – אבנים כהות הנוצרות מעודף בילירובין

סימנים של אבנים בכיס המרה

פעמים רבות, אבנים בכיס המרה לא גורמות לכאב או לסימנים אחרים מכיוון שלא משפיעות על תפקודו של כיס המרה – אך כאשר נגרמת חסימה בצינור המרה, הכאב מופיע במלוא עוצמתו! הסימנים העיקריים של אבנים בכיס המרה הם:

אבחנה של אבנים בכיס המרה

האבחנה של אבנים בכיס המרה כוללת בדיקות הדמיה להדגמת האבנים. בדרך כלל משתמשים בבדיקת אולטרסאונד או CT על מנת להדגים את האבנים בצורה טובה. כמו כן, קיימות בדיקות מתקדמות יותר להדגמת צינורות המרה ולגילוי פגמים אנטומיים אחרים. על מנת לשלול בעיות כבד ומרה אחרות מבצעים בדרך כלל גם בדיקות דם לאנזימי כבד ומרה, בילירובין, מדדי דלקת, אלקטרוליטים וכו'.

הטיפול באבנים בכיס המרה

באופן כללי, לא מטפלים באבנים בכיס המרה עד שהן גורמות לכאב. אבני המרה יכולות להיות שם שנים רבות ולא לגרום לכאב או לסימנים אחרים ולכן לא מטפלים בהן עד הופעת סימפטומים.

הטיפול הנפוץ והיעיל ביותר לאבנים בכיס המרה הוא כריתת כיס המרה (Cholecystectomy). מאחר ואבני מרה נוטות לחזור, כריתת כיס המרה היא חיונית ואין ברירה אלא לכרות את כיס המרה.

לאחר הכריתה, מערכת העיכול מתפקדת באופן תקין ונוזל המרה מגיע ישירות מהכבד אל התריסריון ואין כל השפעה על החיים אחרי הניתוח.

במקרים חריגים, ניתן להשתמש בתרופות להמסת האבנים, אך זהו תהליך ארוך שלוקח שנים רבות ולעתים אינו אפקטיבי. אי לכך, האופציה המועדפת במקרה של אבנים בכיס המרה היא ניתוח לכריתתו.

מקורות מידע:

המרכז הישראלי לאבחון וטיפול בתחום כיס המרה

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן