אוטם שריר הלב ובעיות כאב נוספות

כאב מדיאסטינלי הוא כאב המופיע במרכז החזה ובקדמתו, ועשוי להעיד על בעיות לב או על בעיות במערכת עיכול.

הגורם המדאיג ביותר של כאב חזה הוא בעיות לב, אותן יש לאתר בצורה מהירה ביותר ולהעניק טיפול מיידי.

הכאב עלול להופיע ככאב חד המעיד על מצב חריף או ככאב עמום וממושך העשוי להעיד גם על מצב כרוני.

הגישה לכאב החזה משתנה כמובן על פי התלונות השונות אך בכל מקרה קיימת חשיבות עליונה לאבחון נכון ולטיפול יעיל.

אוטם שריר הלב

אוטם שריר הלב הוא מצב הנגרם על רקע מחסור באספקת חמצן אל שריר הלב. במצב זה נגרם חסר של חמצן ומטבוליטים אל הלב שגורם לאיסכמיה ולפגיעה בשריר.

בדרך כלל האיסכמיה נגרמת על רקע סתימה של אחד מהעורקים הכליליים שאחראים על אספקת הדם אל שריר הלב עצמו. אלה כלי דם קטנים אשר נפגעים כתוצאה מרובד טרשתי המצטבר עם השנים.

במקרה של אוטם בשריר הלב יש צורך בטיפול מיידי על ידי צנתור או ניתוח מעקפים, וככל שהטיפול יידחה כך הפגיעה בשריר הלב תהיה חמורה יותר.

תעוקת חזה

מצב הגורם לאי נוחות באזור המדיאסטינלי המתבטא בלחץ גדול מאוד על אזור הלב. בנוסף, הכאב מתבטא על ידי תחושת שריפה או צביטה ולעתים אף גורם להפרעות נשימה.

ברוב המקרים תעוקת חזה מתבטאת על ידי כאב מאחורי עצם הסטרנום ורוב החולים לא מצליחים למקם את הכאב בצורה טובה. הכאב עלול להקרין לאזור הצוואר, הלסת, השיניים, הידיים והכתפים ולעתים הכאב המוקרן הוא הסימן היחיד.

תעוקת חזה מוגדרת כמצב "טרום התקף לב" ובו קיימת חסימה חלקית של כלי דם ונגרמת איסכמיה בצורה זמנית.

תעוקת חזה יציבה

מצב בו האיסכמיה נגרמת על רקע התרגשות, פעילות גופנית או ארוחה גדולה. מדובר בכאב הנגרם למשך פרק זמן קצר (לא מגיע לשעות) וחולף בעצמו, וכמו כן שימוש בניטרוגליצרין מתחת ללשון מקל על הכאב תוך דקות ומאפשר חזרה מהירה לשגרה. מבחינה פיזיולוגית, האצה בקצב הלב (טכיקרדיה) גורמת לפחות הזנה של העורקים הכליליים ולהפסקת הפרפוזיה של שריר הלב.

הסיבה לכך היא שעיקר ההזנה דרך העורקים הכליליים מתרחשת בזמן שהלב רפוי (דיאסטולה) ולכן מצב בו הוא פועם מהר לא משאיר זמן מספק לחידוש הפרפוזיה.

תעוקת חזה בלתי יציבה והתקף לב

קיימים מטופלים הסובלים מסימנים חוזרים של תעוקת חזה, הנמשכת לאורך פרק זמן ארוך יותר. במקרים אלה, הופעת הסימנים אינה קשורה למאמץ אלא יכולה להופיע גם במנוחה או אפילו במהלך השינה.

לעומת תעוקת החזה היציבה, במקרה זה שימוש בניטרוגליצרין תת לשוני לא גורם לשיפור משמעותי ומעיד על כך שהמצב רע.

חולים הסובלים התעוקת חזה בלתי יציבה נמצאים כבר במחצית הדרך להתקף לב, ועל כן חייבים לעבור טיפול מקיף על ידי תרופות או צנתור במידת הצורך.

הקשר בין תעוקת חזה והתקף לב

ניתן לראות שהתקף לב אינו מצב הנגרם במפתיע, אלא עוקב אחר סימנים מקדימים של תעוקת חזה.

תחילה, מדובר במצב של תעוקת חזה יציבה המופיעה במאמץ בלבד ומוקלת על ידי שימוש בניטרוגליצרין תת לשוני.

לאחר מכן, תעוקת החזה מוחמרת והופכת לבלתי יציבה, ונוצר מצב בו הכאב מופיע גם במנוחה ואף מעיר משינה. כאשר מדובר בתעוקת חזה בלתי יציבה, ההתקפים ארוכים יותר ולא מושגת הקלה על ידי שימוש בניטרוגליצרין.

השלב הבא הוא התקף לב – מצב של איסכמיה ממושכת לשריר הלב הדורש טיפול מיידי וברוב המקרים משאיר חלקים מהלב פגועים עד סוף החיים.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן