כאב בטן פונקציונלי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאב בטן פונקציונלי

כאב בטן פונקציונליאנשים הסובלים מבעיות והפרעות עיכול עשויים לחוות מגוון תסמינים אשר נעים בין שלשול או עצירות ללא כאבים, לכאבים הקשורים לשלשול או עצירות, מצב הנקרא בדרך כלל תסמונת מעי רגיז.

מצב שכיח פחות של כאבי בטן כרונים או חוזרים ונשנים אינו קשור לבעיות במעיים ונקרא כאב בטן פונקציונאלי. מצב זה נובע מהפרעה במערכת העיכול, אשר מתרחש בשל רגישות לדחפים עצביים במעיים ובמוח ואינו קשור לתנועתיות במעיים.

אנשים הסובלים מכאבי בטן פונקציונאליים סובלים מכאבים כה עזים, שהם הופכים להיות המוקד העיקרי של חייהם. המצב משפיע על איכות החיים ועל תפקוד העבודה וכרוך בביקורים רבים אצל הרופא.

הבנת הגורמים לכאבי בטן פונקציונאליים

תחילה יש להבין כיצד חווה הגוף כאב. דחפים עצביים עוברים מהבטן אל עמוד השדרה, ובהמשך אל אזורים שונים במוח. קיימים אזורים רבים ושונים במוח הקשורים לתחושות כאב בטן. אחד מהם עוסק במיקום ועוצמת הכאב, בעוד שאזור אחר קשור לזיכרונות או תחושות. בשל חיבור זה, תפיסת הכאב עשויה להיות מושפעת מתחושות או חוויות חיים.

בעוד שתסמיני כאב בטן פונקציונאלי עשויים להופיע ללא סיבה נראית לעין, הם עשויים אף להתרחש בעקבות זיהומים או אירועים המגרים את המעיים, וגם לאחר אירועי חיים טראומתיים דוגמת מוות של אדם אהוב, גירושין או היסטוריה של התעללות מינית או פיזית. בתקופות מתח, התסמינים עשויים להחמיר.

פגיעה חוזרת ונשנית בבטן גורמת לקולטנים עצביים להפוך לרגישים יתר על המידה. לדוגמה, אם אדם עבר ניתוחי בטן מרובים או שלקה בזיהומים מספר פעמים, תופעת כאב בגופו עשויה להיתפס ככואבת יותר מבעבר.

מצב זה נקרא רגישות יתר של הקרביים, ולמרות שבדרך כלל למוח יש את היכולת "להנמיך" את אותות כאב ממערכת העיכול, במצב של כאב בטן פונקציונאלי יכולת זו מופחתת, כך שגם כמויות קטנות של הפרעה במערכת העיכול עשויות להיות מוגברות ולייצר כאב חמור. במצב זה לסובלים מהכאב יש מצב של כשל המוח לווסת את הפעילות העצבית הנורמאלית במעיים, ובכך נגרם כאב מוגבר.

ההבנה כיצד המוח יכול לשנות את חוויית הכאב, לטוב או לרע, היא חיונית לתחילת כל טיפול. כשאדם חש חרדה או דיכאון, תשומת ליבו מתמקדת בכאב, הנחווה כחמור יותר. טיפולי הרפיה או טכניקות אחרות מסיטות את תשומת הלב מהכאב.

אם אדם נושא זיכרונות רעים מכאבים בעבר, הפחד מחוויה מחודשת של הכאב יכול להחמיר אותו בפעם הבאה בה הוא מתרחש. אם אדם לומד כיצד לשלוט על הכאב, התסמינים ישתפרו. בנוסף, התמיכה מבני המשפחה, החברים ומקורות אחרים משפיעה אף היא על הדרך בה אדם מגיב לכאב.

שיטות טיפול

מטרת הטיפול היא לסייע לאדם לשלוט את תסמיני הכאב ולשפר את התפקוד היומי, שכן חיסול התסמינים כליל בדרך כלל אינו אפשרי. דרך אחת להתחיל היא לנהל יומן התלקחות התסמינים ולזהות גורמים אפשריים, רגשיים ופיסיים. מידע זה מסייע לרופא לפתח שיטת טיפול טובה יותר לשליטה על התסמינים.

המוח משפיע על הדרך בה אדם חווה כאב ועל היכולת לחסום אותו. כאשר הדחפים העצביים עוברים מהבטן לעוד השדרה, חלקם עוברים סוג של "שער" הנשלט על ידי דחפים עצביים המגיעים מהמוח. דחפים אלו יכולים לחסום או לעכב את אוו הכאב המגיעים מהבטן אל המוח באמצעות "סגירת השער". לחילופין, הם עשויים להגדיל את האותות למוח באמצעות "פתיחת השער".

היות ולמוח קיימת השפעה עזה על תחושת הכאב, טיפולים פסיכולוגיים מקלים על תסמיני כאב בטן פונקציונאלי באמצעות שליחת אותות שסוגרים את השער. טכניקות שונות כוללות הרפיה, דמיון מודרך, היפנוזה וטיפול קוגנטיבי התנהגותי.

ניתן לטפל במצב זה גם באמצעות תרופות. הרופא ירשום תרופות נוגדות דיכאון הפועלות במצב זה גם כמשככי כאבים מרכזיים.ולמצבי כאב רבים אחרים. תרופות אלו מעוררות את המוח ומאיצות בו להגביר את האותות לחסימת העברת הכאב מהבטן למוח. השפעת הטיפול מתחילה רק לאחר מספר שבועות.

ראו גם:

כאבי בטן תחתונה

כאב אפיגסטרי מעיד על בעיות במערכת העיכול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן