כאב כתוצאה מכיבים בפה

כאב בפה עקב כיבכיבים בפה הם מצב כואב החוזר על עצמו מעת לעת, ובדרך כלל הם נעלמים ללא טיפול בתוך עשרה ימים עד שבועיים. אלו הם פצעים כואבים העשויים להתרחש בכל מקום בתוך הפה, ומשפיעים על לפחות אחד מתוך חמישה אנשים שיכולים לפתח את המצב בשלב כלשהו בחיים.

נשים מושפעות מהמצב יותר מגברים, אך מי פה ומשככי כאבים ללא מרשם מקלים את הכאבים ומרפאים את הכיבים ומפחיתים את זמן ההחלמה.

סוגי כיבים בפה

כיבים מתחלקים לשלושה סוגים:

כיבים קטנים – זה סוג הכיבים הנפוץ ביותר. הם עגולים, קטנטנים, סגלגלים או בגוון צהוב בהיר, וגודלם פחות מעשרה מילימטרים. האזור סביב הכיבים עשוי להיראות נפוח ואדום, ונמשכים שבוע עד עשרה ימים עד שהם חולפים מבלי להותיר צלקת. בדרך כלל הם אינם גורמים לכאבים משמעותיים אבל כן משבשים אורח חיים ומקשה מעט על הסובל מהם לאכול.

כיבים גדולים – מתרחשים אחת לעשרה מקרים, גודלם בסביבות עשרה מילימטרים או שהם מעט גדולים יותר. בדרך כלל מופיע רק כיב אחד או שניים בכל פעם, למשך שבועיים עד מספר חודשים, והם מותירים צלקת. הם עשויים להיות כואבים ביותר ומקשים מאוד על האכילה כך שהסובלים עלולים להימנע בכלל מפעולה זו.

כיבים מרובים – מתרחשים אחת לעשרה מקרים. הם זעירים, בגודל אחד עד שני מילימטרים, ופורצים בו זמנית, אך חלקם עשויים להתקבץ וליצור צורות חריגות. מצב זה נמשך כשבוע, או חודש עד מספר חודשים, אך הם אינם קשורים להרפס או וירוס ההרפס.

מהו טווח הגילאים הנפוץ להופעת כיבים?

כיבים מתרחשים בדרך כלל בין גילאי עשר עד ארבעים, ולאחר מכן שבים על עצמם ונמשכים בין מספר ימים לבין מספר חודשים או שנים. חלק מהאנשים חווים תחושת צריבה בחלקים מסוימים של הפה, במשך יום או יומיים לפני שהם שבים. ככל שאדם מתבגר, ההפוגות בין התקפי הכיבים ארוכות יותר ובסופו של דבר הם פוסקים.

הטיפולים לכיבים בפה

מטרת הטיפול היא להקל על הכיבים ולהאיץ את זמן ההחלמה מהר ככל הניתן. אין טיפול המונע כיבים חוזרים ונשנים. כשהכאב קל, הכיבים נעלמים ללא טיפול.

הצעדים להקלת הכאבים כוללים:

הימנעות ממזונות חריפים – כולל משקאות פירות חמוצים ומזונות מלוחים ביותר, כגון צ'יפס בשקית, העלולים להחמיר את הכאב ותחושת הצריבה.

שימוש בקשית – כדי למנוע את מגע הנוזלים עם הכיבים בחלק הקדמי של הפה, אך יש להימנע משתייה חמה עם קשית, שכן פעולה זו עלולה לגרום לצריבה בגרון.

שימוש במברשת שיניים רכה ביותר – לפחות לתקופה בה מתרחשים הכיבים.

תרופות מסוימות – אם קיים חשד לכך שתרופה מסוימת גורמת לכיבים, יש להחליפה. לדוגמה, אם אדם משתמש בטיפול אוראלי לתחליפי ניקוטין, כגון מסטיק או כדורי מציצה, מומלץ להשתמש בסוג שונה כגון מדבקות עור או תרסיסים.

תרופות המקלות את כאבי הכיבים בפה

במקרי כאב חמורים יותר ניתן להשתמש בעזרים תרופתיים, הכוללים:

מי פה – מפחיתים את הכאב ומסייעים להאצת משך זמן הריפוי. הם מסייעים גם למניעת הידבקות מהכיבים, אך למרבית הצער אינם מפחיתים את התרחשות הכיבים החדשים. ניתן להשתמש במי פה פעמיים ביום.

טבליות סטרואידים – מפחיתות את הכאב ומסייעים להאצת זמן הריפוי. מניחים טבלית על הלשון עד להמסתה והן עובדות באופן הטוב ביותר כשמשתמשים בהן מיד עם פרוץ הכיבים, על מנת "לגדוע אותם בעודם באיבם" ולמנוע מהם להתפרץ באופן מלא. יש להשתמש בטבלית אחת ארבע פעמים ביום, עד שהכיבים נעלמים. אין להשתמש בהן למעלה מחמישה ימים רצופים.

משככי כאבים בשטיפה – ג'ל או תרסיס פה מסייעים להקלת הכאב. אין לתת אותם לילדים מתחת לגיל 16 בשל הסיכון הפוטנציאלי לתסמונת ריי, כשמשתמשים בהם יתר על המידה.

כל הטיפולים האלו זמינים בבית מרקחת, ללא מרשם רופא. אם הם אינם מסייעים להקלת הכאב, או שהכיבים חמורים, ניתן להתייעץ עם הרופא לקבלת טיפולים חזקים יותר.

ראו גם:

אפטות – פצעים בפה

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן