דלקת בכיס השתן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת בשתן

דלקת בשתןדלקת בכיס השתן היא תופעה נפוצה ביותר בה נגרמת דלקת בשלפוחית השתן. ברוב המקרים מדובר בתופעה האופיינית לנשים הכוללת כאב ותכיפות במתן השתן.

ללא טיפול מתאים, הדלקת יכולה להתקדם לכליות ולגרום לנזק כלייתי שאף יכול להפוך לבלתי הפיך. למרות שמדובר במחלה שגורמת כאב וסבל רב, זוהי מחלה קלה שחולפת לאחר טיפול קצר.

מדוע נשים סובלות מדלקת בכיס השתן יותר מאשר גברים?

דלקת בכיס השתן נפוצה בעיקר אצל נשים, והסיבה לכך טמונה במבנה האנטומי של מערכת המין והשתן של האישה.

בעוד הגברים נהנים מכך שהשופכה נמצאת בקצה הפין ומרוחקת מפי הטבעת, אצל הנשים השופכה קרובה מאוד לפי הטבעת וחיידקים יכולים להגיע אליה משם בקלות רבה.

כמו כן, קיום יחסי מין וחדירה אל הנרתיק יכולים לגרום לכניסת חיידקים ולהגביר את הסיכון לדלקת בכיס השתן.

גורמים

קיימים מספר גורמים המובילים לדלקת בכיס השתן:

* דלקת על רקע חיידקי – אחד הגורמים השכיחים לדלקת בכיס השתן הוא חיידקים אשר בדרך כלל מגיעים אל דרכי השתן מבחוץ. למרות מנגנוני הגנה שאמורים למנוע את כניסת החיידקים לדרכי השתן, קיימים מקרים בהם החיידקים נכנסים פנימה וגורמים לזיהום ודלקת. ברוב המקרים מדובר בחיידקי מערכת העיכול כמו E. coli, וסוגים נוספים.

* דלקת לאחר טיפולי כימותרפיה והקרנות – קיימים מקרים בהם הדלקת נגרמת לאחר טיפולים אלו, מאחר ומופר האיזון של החיידקים בכיס השתן ומתפתחים זיהומים

* שימוש בקטטר – שימוש ארוך טווח בקטטר גורם לכניסת חיידקים מהקטטר אל כיס השתן. במקרים אלו החיידקים מתיישבים בקלות על גוף הקטטר וחודרים אל שלפוחית השתן.

גורמי סיכון לדלקת בשלפוחית השתן

נשים הסובלות מדלקת בדרכי השתן צריכות להיות מודעות לגורמי הסיכון השונים ולהימנע מהם ככל שניתן:

* קיום יחסי מין – יחסי מין גורמים לכניסת חיידקים מהעור (ובעיקר מפי הטבעת) אל כיס השתן. שימוש בקונדום ובקוטלי זרע מגביר את הסיכון להתיישבות החיידקים בדרכי השתן בגלל שינויים פיזיולוגיים שונים. המלצת הרופאים במקרה זה היא לתת שתן מיד אחרי קיום יחסי המין ובכך לשטוף החוצה את החיידקים ולמנוע את התיישבותם.

* הריון – השינויים ההורמונליים במהלך ההריון מגבירים את הסיכון לדלקת בדרכי השתן. דלקת בשלפוחית השתן בהריון נחשבת לקשה יותר ודורשת טיפול ארוך ועוצמתי יותר.

סימפטומים

דלקת בכיס השתן מתאפיינת במספר סימנים טיפוסיים, וכמעט כל אישה שסבלה במהלך חייה מדלקת בכיס השתן יודעת לאבחן זאת באופן עצמאי לאחר הופעת הסימנים המדוברים:

* כאב וצריבה בזמן מתן שתן.

* תכיפות מוגברת במתן שתן – כוללת תדירות גבוהה של הליכה לשירותים ומתן כמות שתן קטנה בכל פעם.

* דם בשתן

* שינויים בצבע ובריח

* חוסר נוחות באזור האגן

* כאב ורגישות באזור המותן האחורית והבטן התחתונה

טיפול

הטיפול בדלקת בכיס השתן חיוני על מנת למנוע סיבוכים כמו דלקת בכליה, וכולל בדרך כלל טיפול אנטיביוטי. הטיפול האנטיביוטי גורם לשיפור משמעותי במצב והפחתת הסימפטומים תוך פחות מיום, אך יש צורך להמשיך בטיפול במשך 3 ימים עד שבוע על מנת להבטיח טיפול מלא בזיהום.

כמו כן, שתיית מיץ חמוציות ידועה כגורמת להקלה על הסימפטומים אך אינה גורמת להסרת הזיהום, ועל כן אין לוותר על הטיפול האנטיביוטי.

במקרים של דלקות חוזרות, ימליצו הרופאים על לקיחת אנטיביוטיקה בכל קיום יחסי מין או על בירור אורולוגי מקיף לגבי פגמים אנטומיים במערכת השתן. באופן כללי, דלקת בכיס השתן היא מחלה קלה לטיפול, ושימוש נכון באנטיביוטיקה המתאימה גורם לשיפור מהיר במצב.

ראו גם:

כאבי גב עקב דלקת בשתן

פיסורה – חתך בפי הטבעת הגורם לכאב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן