כאב ראש הנובע מדימום תת עכבישי

כאב ראשכאבי ראש הם תלונה נפוצה באוכלוסייה. רובנו סבלנו, וחלקנו סובלים לעיתים מזומנות מכאבי ראש. עם זאת, כאבי ראש פתאומיים חזקים הם נדירים למדי.

בדרך כלל אנו חשים בכאב ראש מוכר בעקבות התקף של מיגרנה, עייפות, או תערובת של לחצים, מחלות שונות, ועוד.

כאב ראש פתאומי וחזק – המתואר בדרך כלל כ"כאב הראש הכי חזק שחשתי בחיי" מעלה את החשד לדימום מוחי תת עכבישי. מה הוא דימום תת עכבישי? כיצד מזהים אותו ומטפלים בו?

מבנה המוח ומעטפותיו

כדי להבין מה הוא דימום תת עכבישי, יש צורך להסביר מעט על המבנה האנטומי של המוח ועטיפותיו. רקמת המוח לא נמצאת חסרת כיסוי בתוך הגולגלות. את המוח מכסות שלוש שכבות עיקריות, המגנות על המוח ועוטפות אותו מכל כיווניו.

המעטפת החיצונית ביותר נקראת דורה (Dura). מעטפה זו בנויה מרקמת חיבור עמידה וקשיחה. השכבה האמצעית נקראת השכבה העכבישית (ארכנואד – arachnoid), והשכבה השלישית, הצמודה ממש לרקמת המוח, היא שכבת הפיה (Pia). הנוזל המוחי – שדרתי (CSF ) נמצא בין הדורה לאראכנואיד.

דימום תת עכבישי

דימום תת עכבישי הוא דימום שמופיע בין שכבת הפיה לשכבת האראכנואיד. האבחנה של דימום תת עכבישי מבוססת על תיאורו של החולה, בדיקתו, ותוצאות מבחני עזר.

מלבד תלונות על כאב ראש עז ופתאומי ניתן יהיה למצוא בבדיקה סימנים של גירוי קרומי המוח, האופיינים דווקא לדלקת זיהומית של קרום המוח (מנינגיטיס).

בדיקור של נוזל חוט השדרה, אותו מבצעים באופן שגרתי בחשש לזיהום, אפשר יהיה למצוא דם רב, והנוזל יהפוך לצהוב לאחר סירכוז בעקבת פירוק המוגלובין.

לעיתים תמצא עלייה במספר כדוריות הדם הלבנות בבדיקת דם, וגם בדיקת אק"ג יכולה להראות מגוון שינויים לא ספציפיים.

אבחנה סופית נעשית באמצעות בדיקת אנגיוגרפיה. בבדיקה זו מזריקים חומר ניגוד לכלי הדם במוח, וניתן לזהות בה פגמים, דימומים ומפרצות הדורשות תיקון.

שני הגורמים העיקריים לדימום תת עכבישי הם טראומה לראש ומפרצת בכלי דם במוח. מפרצת היא התרחבות בלתי תקינה של כלי דם עורקי, שיכולה להיקרע ולדמם אל תוך החלל שמתחת לשכבה העכבישית שמקיפה את המוח.

אחוז ניכר מהאוכלוסייה הם בעלי מפרצת שקטה בכלי דם במוח, והם כלל אינם מודעים למפרצת עד להופעתו של כאב ראש פתאומי בעקבות הדימום התת עכבישי.

סיבה פחות נפוצה לדימום הוא פגם מולד בכלי הדם במוח, שיוצר מעבר לא תקין בין עורק לוריד (AVM).

הטיפול בדימום תת עכבישי

מה הטיפול המומלץ כאשר מאבחנים דימום תת עכבישי? ראשית, יש לשמור את החולה במנוחה עם ראש מורם כלפי מעלה כדי להפחית את הלחץ על המוח. הטיפול העיקרי כולל התערבות כירורגית לסגירת המפרצת (במידה ואכן נמצאה כזו), כדי למנוע דימום חוזר.

התערבות כירורגית יכולה להיעשות על ידי ניתוח מוח, או בגישה אנדו-ווסקורלית. גישה כזו מנצלת אפשרות לבצע תיקון מתוך כלי הדם עצמו. אל תוך כלי הדם מוחדר סליל, המועבר אל מקום המפרצת, נפרס בתוכה, וגורם להופעת קריש הסוגר את המפרצת.

סיבוכים של דימום תת עכבישי

דימום תת עכבישי יכול להסתבך בצורות שונות. חזרה של הדימום ממפרצת שנקרעה הוא אירוע נפוץ, ולכן נדרש תיקון מהיר של המפרצת. לעיתים הדימום מתגבר ופורץ לתוך המוח עצמו. דימום כזה יכול להיות דומה בסימניו לאירוע מוחי.

סיבוך תגובתי אחר של הדימום הוא התכווצות העורקים במוח, שיכולה להוביל לפגיעה קשה באספקת הדם. סיבוך זה דורש טיפול תרופתי מתאים במרחיבי כלי דם, למניעת איסכמיה מוחית.

לעיתים מופיע בעקבות הדימום הידרוצפלוס. מצב רפואי זה נובע מעלייה בכמות הנוזל שמגן על המוח (CSF), שנספג בשכבת הארכנואיד.

דימום תת עכבישי הוא מצב חירום רפואי, הדורש עירנות וטיפול מתאים במרכז רפואי גדול. אחוז לא מבוטל מהסובלים מדימום תת עכבישי יכולים למות מדימום זה.

לכן, כאב ראש פתאומי וחזק שלא היה מוכר לפני כן דורש תשומת לב רפואית מיידית!

ראו גם:

כאב ראש הממוקם לרוב מאחורי העין – כאב ראש מקבצי

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן