ההקשר הגנטי לכאבים כרוניים

גורמים גנטיים לכאביםכאב נתפס כאיתות מערכת העצבים, בשל תקלה, פגיעה או נזק שנגרם לאיבר או לאזור מסוים בגוף. כאבים מסייעים להתרחק מגורמים מסוכנים, ומאפשרים לרופאים לאתר מחלות בשלבים מוקדמים, שעשויות להיות נסתרות מהעין.

כל אדם חש כאב עם מגע בתנור חם, וכל אדם חש כאב בעקבות פציעה ודימום.

אך מסתבר שהתמונה רחוקה מלהיות פשוטה כל כך. ידוע שחלק מהאנשים עמידים יותר לכאב ואילו אחרים – פחות. מחקרים מדעיים עדכניים מגלים שעמידות או חוסר סבילות לכאב אינם אך ורק תוצאה של חוסן נפשי. עדויות מדעיות מצטברות והללו מגלות תמונה מפתיעה – ישנם גורמים גנטיים לכאב.

מכאבים רגילים, דרך היפוכונדריה ועד אשפוז

רוב האנשים נוטים להתעלם מכאבים ומסתפקים במשככי כאבים, בעוד שאחרים מתייעצים עם הרופא לגבי כל כאב ראש או כאב בטן ומתארים אותם כ"קשים מנשוא". מדענים שעוסקים בחקר הכאב מגלים כי לפחות בחלק מהמקרים – התלונות על כאבים קשים במצבים שגרתיים נובעות מרקע גנטי.

מחקרים ישראלים מראים שאחד מתוך חמישה אנשים מתלונן על כאב כרוני, הנמשך מספר חודשים. ומתבטא במיגרנות או כאבי גב. הסבל וחומרת התסמינים מובילים לימי מחלה, שימוש בתרופות ואשפוזים.

הבדלים בתפיסות הכאב

מדענים שעוסקים בחקר הכאבים ערים לעובדה שקיימת שונות רבה בחוויית הכאב גם באירועים טריוויאליים כגון זריקה או מתן דם וגם באירועים הרבה יותר טראומתיים כגון קטיעת איבר. אנשים שעברו קטיעת רגל, למשל, מרגישים בקיומו של האיבר החסר, בתופעה הנקראת כאב פנטום, וחלקם מדווחים על כאבים חזקים ביותר לטווח הארוך.

למרות שאוכלוסיית הקטועים סובלת מנזק עצבי דומה, חלקם מדווחים על כאבים קלים ואפילו כמעט לא קיימים. אז מהו פשר ההבדל? סברות מדעיות קלסיות טוענות שאנשים מוחצנים פשוט אינם "שומרים בבטן" ונוטים להתלונן על כאבים, בעוד שהמופנמים פשוט לא יספרו. אך הסבר זה אינו ממצה. גם חולים במחלות אחרות, כגון פיברומיאלגיה או סוכרת, סובלים מתסמיני כאבים.

גורם מולד וגנטי

אחת הסברות היא שההבדלים בדיווח על רמת הכאב נובעים מחינוך, מוצא והשפעות פסיכולוגיות, אך אלו אינם הסברים ממצים.

מחקר שבדק את השפעת הכאב על עכברים שחוו נזק עצבי, מגלה שגם אצלם קיימים הבדלים בתגובה לכאב. המסקנה – קיים גורם מולד, גנטי, שמשפיע על תחושת הכאב ועל חוויית הכאב.

פתרון לסובלים מכאבים

המחקר על עכברים, שבוצע באופן מתמשך על אוכלוסיות שכוללות הורים וצאצאים, אישש את ההנחה לפיה חלק מהעכברים חשים פחות כאב ואילו אחרים – יותר, ורקע משפחתי בהחלט משפיע. קבוצות חוקרים מסביב לעולם לקחו נושא זה צעד נוסף קדימה, וכיום קיים חיפוש אחר גן או קבוצת גנים בעלי משמעות בתחושת הכאב גם בקרב בני האדם.

בקרב עכברים, אותר הגן המשפיע על כאב, והחוקרים מאמינים כי בעתיד הקרוב ימצא הגן הדומה גם אצלנו. כתוצאה מכך, ניתן יהיה למצוא מענה טוב יותר, במיוחד לסובלים מכאבים כרוניים ומתמשכים.

אולי יעניין אותך גם:

חוקרים בדקו האם דמיון מודרך יכול להקל על הסובלים מכאבים כרוניים

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן