משככי כאב: פארצטמול

תרופהפארצטמול או אצטאמינופן היא בין התרופות הנמכרות ביותר בעולם. תרופה זו נמכרת במדינת ישראל תחת השמות אברול, דקסמול, אקמול, נובימול, אברולט, מכבימול, פנדול, פראמול ורוקמול ומיועדת להורדת חום ולשיכוך כאבים. פארצטמול שווקה לראשונה בשנת 1955 בארצות הברית תחת השם המסחרי Tylenol (טיילנול).

התרופה משווקת כיום בצורת נרות, בצורת סירופ ובצורת גלולות בנות חמש מאות מ"ג. המינון המקסימלי של התרופה הוא ארבעה גרם ליום למבוגר ותשעים מ"ג ביום עבור כל קילוגרם משקל גוף לילדים.

תופעות לוואי אפשריות של פארצטמול

הספיגה של הפארצטמול מתבצעת בעיקר במעי הדק והפירוק של הפארצטמול מתבצע בכבד. בהתאם לזאת, רוב תופעות הלוואי של הפארצטמול באות לידי ביטוי ברקמת הכבד.

הכבד הבריא מסוגל לפרק כמות מסוימת של כימיקלים ורעלים ביחידת זמן נתונה אך כאשר הכבד נמצא תחת עומס גבוה מדי כמו למשל לאחר שתייה מרובה של אלכוהול, הרעלים שמגיעים אליו לפירוק, מצטברים בתאים שלו וגורמים להם לנזק. זוהי הסיבה לכך שלא מומלץ לקחת פארצטמול כאשר שותים אלכוהול.

תופעות לוואי נוספות הן למשל אדמומיות או פריחה עורית, בחילות, ירידה בלחץ הדם והזעת יתר. במקרים נדירים מאוד נטילה של פארצטמול עלולה להוביל להתכווצויות של הסרעפת ולגרום לסוג מסוים של אסטמה. תופעה נדירה נוספת היא שיבוש של תהליכי הייצור של טסיות הדם או תאי הדם הלבנים.

לפי מחקר מפורסם שפורסם בשנת 2011 נראה כי אלו העושים שימוש כרוני בפארצטמול (למעלה מארבע פעמים בשבוע במשך ארבע שנים לפחות) נמצאים בסיכון הגבוה פי 2 לחלות בסרטן הדם בהשוואה לאלו שלא עושים בתרופה שימוש כרוני.

חרף כל זאת, חשוב מאוד לציין כי פארצטמול נחשב למשכך הכאבים הבטוח ביותר שישנו. כך לדוגמה בניגוד לאספירין למשל, ניתן לתת אותו גם לילדים ואפילו לפעוטות ותינוקות.

הרעלת פארצטמול

כאשר הפארצטמול מפורקת בכבד, נוצרת תרכובת ביניים שנקראת NABQI המנוטרלת על ידי חומר שנקרא גלוטתיון. חומר זה אחראי על נטרול של חומרים מחמצנים רבים נוספים בתא וכאשר נצרכת כמות גדולה מדי של פארצטמול, כמות הגלוטתיון הקיימת לא מסוגלת להתמודד עם כמויות ה- NABQI ורמת התרכובת מתחילה לעלות.

תרכובת זו רעילה מאוד לכבד כך שבמידה והיא לא מפורקת, היא מתחילה לגרום לנזק לתאי הכבד. התאים הראשונים הנפגעים כתוצאה מהרמות הגבוהות של התרכובת הם התאים הממוקמים באזור הצנטרילובולרי אך המוות של התאים עלול בהיעדר התייחסות טיפולית להתפשט לשאר רקמת הכבד.

כארבעה אחוז מהמשתמשים שסובלים מנזק לכבד הולכים לעולמם כתוצאה מאי ספיקת כבד. חולים רבים נוספים נותרים עם נזקים כרוניים ברקמת הכבד שיכולים לבוא לידי ביטוי למשל בשחמת הכבד, באי ספיקת כבד כרונית ועוד.

במידה וחולה מאובחן כסובל מהרעלת פארצטמול יש לטפל בו באמצעות NAC, נגזרת של חומצת האמינו ציסטאין, המסייעת לגוף להגביר את קצב הייצור של הגלוטתיון. את ה- NAC יש לתת בעירוי ורידי סמוך ככל האפשר למקרה ההרעלה.

מה הן ההתוויות לשימוש בתרופה?

  • חום גבוה – פארצטמול משמשת להורדת חום הן במבוגרים והן בילדים אם כי ארגון הבריאות העולמי המליץ זה מכבר להשתמש בפארצטמול בילדים אך ורק אם חום הגוף שלהם גבוה מ- 38.5 מעלות צלזיוס.
  • כאבים – פארצטמול מסייעת להפחתת כאבים מסוגים שונים לרבות כאבי ראש, מיגרנות, כאבי גב תחתון, כאבים ראומטיים בידיים, בברכיים ובאגן ועוד.
  • העצמת תרופות אחרות – לעתים הפארצטמול ניתנת בשילוב עם תרופות נוספות כמו למשל קודאין שכן פארצטמול מעצימה את ההשפעה האנלגטית של תרופות אחרות.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן