כאבים כתוצאה מהתכווצויות שרירים

שריריםהתכווצויות שרירים הם מצב נפוץ ביותר, המתבטא בהתכווצויות בלתי נשלטות של חלק משרירי הגוף. אצל רוב האנשים, ההתכווצויות מופיעות במהלך הלילה ואף מעירות משינה, אך התכווצויות כאלה יכולות להופיע בכל שעה במהלך היום מסיבה שאינה תמיד ברורה.

התכווצויות השרירים גורמות אמנם לכאב, ולעתים מונעות פעילות אך ברוב המרים מדובר במצב ללא חשיבות רפואית אשר לא נחשב למסוכן.

בדרך כלל, התכווצויות השרירים מופיעות לאחר פעילות גופנית מאומצת או לאחר שימוש בתרופות מסוגים שונים, אך במקרים רבים הסיבה להתכווצות אינה ברורה.

התסמינים האופייניים להתכווצות שרירים

התכווצויות השרירים יכולות להופיע בכל שריר בגוף, אך אופייניות בעיקר לכף הרגל. אנשים רבים סובלים מהתכווצות של קשת כף הרגל, המופיעה למשך מספר שניות ולאחר מכן מופסקת. ההתכווצות גורמת לכאב חד ופתאומי, אשר יכול גם להעיר משינה ובדרך כלל אינה נשלטת. חלק מהאנשים יכולים להרגיש גוש קטן מתחת לעור אך בדרך כלל אין כל הסתמנות פיזית להתכווצות.

ברוב המקרים, ההתכווצויות האלה הן מצב חולף אשר אינו דורש בירור רפואי. אם זאת, במידה וההתכווצות מופיעה בתדירות גבוהה, גורמת לכאב רב ואי נוחות משמעותית, מלווה בנפיחות, אדמומיות או חולשת שרירים מומלץ לפנות לרופא לשלילת גורמים רפואיים.

הגורמים להתכווצות שרירים

ברוב המקרים, קשה מאוד לגלות את הסיבה הברורה להתכווצות, ולרוב מדובר בשילוב של מספר גורמים. הגורמים העיקריים להתכווצות שרירים הם:

  • התייבשות – שינוי במאזן הנוזלים והמינרלים יכול לעורר את ההתכווצויות. בימי הקיץ החמים, אנשים רבים נוטים להיות מיובשים, ועל כן שינוי האלקטרוליטים בדם עשוי בהחלט להחמיר את ההתכווצויות. כמו כן, שימוש במשתנים יכול בהחלט לעורר הפרעה אלקטרוליטרית אשר תתבטא בהתכווצויות.
  • פעילות גופנית – מאמץ גופני רב יכול לעורר התכווצויות שרירים. לאחר פעילות גופנית, השרירים הופכים לגדושים בחומצת חלב ויכולות להופיע התכווצויות.
  • תנוחה – פעמים רבות, תנוחה קבועה ולא נוחה יכולה לגרום להתכווצות. מצב זה מופיע לעתים קרובות במהלך השינה, כאשר תנוחה לא טובה של הרגל גורמת להופעת ההתכווצויות.
  • שימוש בתרופות – קיימות תרופות רבות אשר יכולות לגרום להתכווצות שרירים, ובדרך כלל התכווצויות כאלה מופיעות לאחר שימוש בסטטינים להורדת כולסטרול. במקרים אלה, יש לפנות לרופא המטפל על מנת לשקול להחליף את התרופה או להתאים טיפול כנגד ההתכווצויות.
  • הריון – התכווצויות שרירים נפוצות יותר במהלך ההריון, ונשים רבות סובלות מכך לאורך כל תקופת ההריון ככל הנראה על רקע שילוב של מספר גורמים. ברוב המקרים, המצב חולף לאחר הלידה, ויכול כמובן לחזור בהריונות הבאים.

טיפול בהתכווצויות שרירים

ברוב המקרים, התכווצויות שרירים הן מצב אשר נפתר לבד, ולא דורש התערבות רפואית כלשהי. במידה וההתכווצויות ממשיכות גם לאחר ניסיונות טיפול עצמיים, ניתן להשתמש בתרופות שונות להרפיית שרירים. ההמלצות העיקריות במקרים של התכווצויות שרירים הן:

  • תרגילי מתיחה ומסאז'ים – רצוי מאוד להקפיד למתוח את שרירי הגוף הנוטים להתכווץ באופן יום יומי. כמו כן, יש לבצע תרגילי מתיחה קפדניים לפני ואחרי פעילות גופנית, אשר יכולים לסייע למניעת ההתכווצויות. אנשים רבים מדווחים על שיפור במצבם לאחר פעילות גופנית מתונה ביותר, כמו הליכה קלה או נסיעה על אופניים, ומלבד זאת מסאז'ים ידועים תמיד כמקלים על התכווצות השרירים ומומלצים ביותר.
  • שתיה מרובה – חשוב מאוד להקפיד לשתות, במיוחד בימים חמים, ורצוי לעקוב אחר השתיה באמצעות רישום מסודר. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה לגבי כמות השתיה המומלצת (בהתאם למצב הגופני) ולהקפיד עליה.
  • שתיית "ביטר למון" – אנשים רבים מדווחים על שיפור במצבם לאחר שתיית "ביטר למון", אשר מכיל כינין אשר מסייע בצורה משמעותית להקלה על ההתכווצויות. מומלץ לשתות 1-2 כוסות משקה ביום, ובמידה וההתכווצויות מופיעות בעיקר במהלך הלילה רצוי לעשות זאת לפני השינה.

ראו גם:

כאבים כתוצאה ממתיחת שריר

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן