חידושים בתחום ניתוחי עמוד שדרה

עמוד שדרהכאבי גב כרוניים הינן בעיה נפוצה בכל שכבות האוכלוסייה. בגילאים הצעירים הסובלים ממנה הם אלה שעוסקים בעבודת כפיים הכוללת סחיבה והרמה של משאות כבדים, אולם בגיל המבוגר ניתן לראות שכל שכבות האוכלוסייה סובלות מבעיות גב, כאבים ומגבלה בחיי היום יום.עמוד השדרה שלנו מורכבת מחוליות המופרדות ביניהן על ידי דיסקים סחוסיים. החוליות המונחות זו על גבי זו יוצרות תעלה ובה עובר חוט השדרה- אותו כבל עצבי שמעביר שדרים מהמוח לחלקי הגוף השונים. כמו כן, בין כל 2 חוליות יוצאים 2 עצבים אל חלקי הגוף הרלוונטיים. עם השנים, הדיסקים הבין חוליתיים מאבדים מגמישותם וצמיגותם ועצמות החוליות נחלשות ומתנוונות.

הדבר מוביל לשינויים במבנה ובצורת עמוד השדרה שיכולים להוביל ללחץ על חוט השדרה ועל העצבים היוצאים מבין החוליות. לחץ זה הוא הגורם לכאבי גב, תחושות כמו שיתוק, נימול, כאב וצריבה שחווים אנשים רבים הסובלים משינויים ניווניים של עמוד השדרה ומ"פריצות דיסק".

הטיפול בבעיות הנ"ל הוא טיפול שמרני המורכב משילוב של משככי כאבים, פיזיותרפיה וחגורות שונות שנועדים למנוע כאב ולשמור על יציבה נכונה ולמנוע הידרדרות של המצב. לאנשים שלא ראו תועלת מטיפול שמרני הוצעו בעבר טיפולים ניתוחיים שכללנו ניתוח פתוח להחלפת הדיסקים הבין חוליתיים ולאיחוי של חוליות פגומות. הניתוחים הללו נחשבים לניתוחים קשים וזמן ההחלמה מהם הוא ממושך.

כיום ניתן למצוא בשוק ניתוחים זעיר פולשניים שמבטיחים תוצאות טובות לא פחות מהניתוחים הישנים. הטכניקה בה מבוצעים הניתוחים היא קצרה והסיכון למטופל הינו מזערי בשל משך הרדמה ואשפוז קצרים, דימום מזערי ומשך החלמה קצר.

טיפול בהיצרות של הנקב העצבי בחוט השדרה הצווארי

היצרות של הנקב בו עוברים עצבים בחוט השדרה הצווארי היא תופעה נפוצה הגורמת בין היתר לכאבי צוואר, כתפיים וזרועות. ההיצרות נוצרת עקב שחיקה וניוון של הדיסקים הצוואריים והמפרקים הסמוכים להם.

ניתן להרחיב את הנקב הנ"ל בשיטה חדשה המתבצעת על ידי ביצוע של חתך זעיר בעור ותחת הדמייה. בשיטה זו מוכנסים שתלים זעירים מסוג DTRAX הנראים דמויי טריז ועשויים מטיטניום. השתלים עוזרים להחזיק את הפתח בו עובר העצב פתוח ולמנוע את הלחץ עליו.

MILD – Minimally Invasive Lumbar Decompression

שיטה זו משמשת לשחרור לחץ בעמוד השדרה המותני שגורם לאנשים רבים לתחושה של נימול, עקצוץ ואף כאב ברגליים. גם כאן הניתוח הוא זעיר פולשני ומתבצע תחת הדמייה.

התהליך מתבצע בהרדמה מקומית או הרדמה כללית קצרה ולרוב אינו מצריך אישפוז של יותר מלילה אחד כך ששהחלמה והשיקום הם מהירים.

איחוי חוליות בין זיזי

זוהי פרוצדורה המתבצעת על ידי ביצוע של חתך זעיר באזור של עמוד השדרה הפגוע. הפרוצדורה משמשת לטיפול בשני מצבים עיקריים:
1. אי יציבות של חוליות עקב שחיקה של הדיסק ביניהן
2.  לחץ על שורשי העצבים היוצאים בין שתי חוליות סמוכות.

במסגרת התהליך מוחדר אל בין הזיזים האחוריים של שתי חוליות סמוכות משתל המתרחב רק לאחר החדרתו למקום הנכון. עם החדרתו הוא יוצר מרווח ומרחיק את החוליות הדחוסות האחת מהשנייה כפי שאמור לעשות הדיסק הבין חולייתי כאשר הוא תקין. בהמשך נוצר איחוי בין החוליות והמשתל- דבר הפותר גם את בעיית היציבות.

צריבת דיסק

פרוצדורה המיועדת לטפל במצבים של בלט דיסק שיכול לגרום לכאבים קשים.

הפעולה מתבצעת תחת הרדמה מקומית או טשטוש ובמהלכה מוחדרת אלקטרודה אל האיזור של הדיסק הבולט. האלקטרודה צורבת וגורמת לאידוי של החלק הבולט שלחוץ על חוט השדרה ועל ידי כך מפחיתה מהלחץ ועוזרת להקל משמעותית על הכאב.

ורטברופלסטיקה-קיפופלסטיקה

שיטה זו משמשת לטיפול בכאבים בעמוד השדרה שנוצרו כתוצאה משברים וסדקים בחוליות שנוצרים עם הזקנה בשל אוסטיאופוזוריס.

במסגרת הטיפול מוזרק אל תוך החוליות השבורות/ הסדוקות מלט רפואי תחת הרדמה מקומית. המלט מתקשח ולמעשה עוזר לשמר את מבנה החוליה ומונע ממנה להמשיך להתפורר וליצור לחץ על עצבים.

i-Oflex

שיטה זו מיועדת לטיפול בלחצים בעמוד השדרה המותני הגורמים לצליעה ולקושי בהליכה.

שיטה זו משתמשת בהחדרה של רצועה משני צידי הנקבים העצביים בעמוד השדרה ושיוף של מפרקים המכילים זיזי עצב הגורמים ללחץ פנימי קדמי או צידי על חוט השדרה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן