כאב כתוצאה מהתכווצות שרירים בהריון

הריוןתחושת כאב מקרין, התכווצויות כואבות באזור הרגליים המתעוררות במיוחד בשעות הלילה. אף אחד לא ממש בטוח באופן חד משמעי מהו הגורם.

תיאוריות שונות המפנות אצבע מאשימה אל עברה עייפות אשר נגרמת מנשיאת משקל במהלך ההריון, לחץ הנוצר באזור הבטן התחתונה, ואולי דיאטה-עודף של זרחן ומחסור בסידן או מגנזיום.(האשמה עשויה ליפול אף על השינויים ההורמונליים החלים בתקופת ההריון, שכן נראה שהם גורמים לכאב)

מדוע נשים רבות נתקלות בהתכווצויות שרירים במהלך ההריון?

אף אחד לא באמת יודע למה נשים בהריון חוות יותר התכווצויות שרירים ברגליים. הסבר ראשון אפשרי לכך הוא כי שרירי הרגליים מתעייפים לאחר עמידה ממושכת עקב עודף המשקל של האישה ההריונית. השערה שנייה לתופעה היא: התכווצות השרירים מחמירה ונובעת מלחץ הנוצר על ידי התרחבות שריר הרחם.

לחץ מופעל על כלי הדם המחזירים דם מהרגליים ללב ואת העצבים המתמתחים מפלג הגוף העליון לרגליים.

התכווצויות שרירים ברגליים גורמים להפרעות במהלך השליש השני בתקופת ההריון ועלולים להחמיר עם התקדמות ההריון וצמיחת הרחם. בעוד הכאבים יכולים להתרחש במהלך היום, סביר להניח שיאובחנו בתדירות גבוהה יותר בשעות הלילה וכתוצאה מכך השינה נפגעת.

חוקרים אחרים טוענים כי התכווצויות שרירים ברגליים הן סימן לכך שהמטופלת סובלת ממחסור בסידן, וכי תוספי סידן יקלו על הבעיה. למרות חשיבות צריכת הסידן בכמות ראויה, אין עדות טובה כי נטילת תוספי סידן תעזור למנוע התכווצויות שרירים ברגליים בזמן ההריון. למעשה, במחקר שבוצע בעבר, בקרב נשים הריוניות אשר נטלו סידן, ההתכווצויות לא הוקלו במידה רבה יותר מקבוצות נשים אשר לא קיבלו את התוספים.

מניעת התכווצויות שרירים ברגליים

מומלץ להימנע מעמידה או מישיבה עם הרגליים שלובות לתקופות זמן ארוכות, כמו כן מומלץ למתוח את שרירי הרגליים באופן קבוע במהלך היום ולחזור על הפעולה מספר פעמים לפני השינה. פעילות כמו סיבוב הקרסוליים והזזת הבהונות במהלך ישיבה עשויה להועיל. ביצוע פעילות גופנית מתונה מספר פעמים במהלך השבוע נחוצה. כמו כן, מומלץ לשכב על צד שמאל כדי לשפר את זרימת הדם מן הרגליים.

כדי למנוע התייבשות מומלץ להרבות בשתיית מים באופן קבוע (לפחות שמונה כוסות מים ביום). שימוש של אמבטיות חמות לפני השינה מסייע בהרפיית השרירים ושימוש בגרבי תמיכה המקטינים את הנפיחות, מגדילים את זרימת הדם ומונעים התכווצות שרירים.

מספר מחקרים הראו כי נטילת תוסף מגנזיום בנוסף לויטמין בקרב נשים בהריון,עשויה לסייע לחלק מהנשים להימנע מהתכווצויות שרירים ברגליים. עם זאת, מחקרים אחרים הראו כי לתוספי מגנזיום אין השפעה מהותית על התדירות או העוצמה בה חלות ההתכווצויות בזמן ההריון.

מהי הדרך הטובה ביותר להקל על ההתכווצות?

ברגעים בהם חווים התכווצות שרירים מומלץ למתוח את שרירי הרגל באופן מיידי: תחילה יישור הרגל באזור העקב, כיפוף עדין של אצבעות הרגליים בחזרה לכיוון השוק​​. תחילה הכאב מתגבר, אולם בהמשך העווית תוקל והכאב ייעלם בהדרגה. דרך נוספת להרגעת האזור היא על ידי עיסוי התכווצות השריר או חימום האזור עם בקבוק חימום המיועד לכך.

המלצות לפעולה במידה והכאב נמשך

ההמלצה היא לפנות לרופא במקרים בהם כאבי השרירים מופיעים בקביעות ולא עוויתות חולפות או אם הנשים מבחינות בנפיחות, אודם, או רגישות ברגל.

סימנים אלה מאפיינים התפרצות שלקריש דם, אשר דורש טיפול רפואי מיידי. קרישי דם הם נדירים יחסית, אך הם נפוצים יותר במהלך הריון.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן