מורפיום להקלה בכאב

תרופההמורפיום, השייך למשפחת האופיאטים וידוע גם בשם נרקוטיקה גורם לשיכוך מהיר ומשמעותי של הכאב ויעיל בעיקר לאחר ניתוחים או בפציעות קשות במיוחד.

מלבד ההקלה על הכאב, המורפיום גורם גם לתחושת אופוריה, המסייעת לרוב להפחתת הלחץ והפחד ולהתמודדות טובה יותר עם הכאב ועם הטראומה אשר גרמה לו.

החיסרון הגדול ביותר של המורפיום הוא פוטנציאל ההתמכרות הרב שלו, ובמקרים רבים חולים אשר התחילו להשתמש במורפיום נשארים מכורים אליו, והגמילה ממנו נחשבת לקשה ביותר.

ניתן להשתמש במורפיום במספר דרכים, החל משימוש דרך הוריד המקובל בעיקר בבתי החולים ועד שימוש בנגזרות שונות שלו בכדורים.

בשל פוטנציאל ההתמכרות המסוכן של המורפיום והסיכון לדום נשימתי, מורפיום ניתן אך ורק לפי הוראת הרופא, ותוך מעקב צמוד במידת הצורך. כל שינוי מינון או נטילת התרופה באופן עצמאי עלול לגרום לדיכוי נשימתי ועל כן אסור באופן מוחלט.

השימוש במורפיום

מורפיום הוא תרופה ותיקה לטיפול בכאב, הפועלת על קולטנים אופיאטים המצויים במערכת העצבים המרכזית. קיימים סוגים רבים של תרופות המכילות נגזרות ומינונים שונים של מורפיום, כאשר ניתן להשיג מורפיום קצר טווח לטיפול בכאב חריף ואקוטי ומורפיום ארוך טווח לטיפול בכאב כרוני.

בדרך כלל, ההמלצה היא להשתמש בתרופה ארוכת טווח לאורך היום ולתגבר את השפעתה באמצעות תרופה קצרת טווח כאשר כואב. כאשר משתמשים במורפיום במינונים המתאימים ובצורה נכונה, הסיכון להתמכרות או לסיבוכים אחרים נמוך אך שימוש לא מבוקר ושלא על פי המלצות הרופא יכול בהחלט להיות מסוכן.

תרופות רבות להקלה על הכאב מכילות מורפיום, כמו לדוגמא פטידין, קודאין, טרמדול, אוקסיקודון, מתדון ואחרות. מלבד דיכוי נשימתי, אשר ידוע כסיבוך החשוב ביותר של המורפיום, שימוש במורפיום גורם גם לעצירות, ועל כן כמעט כל החולים המטופלים במורפיום משתמשים במקביל גם בתרופה נגד עצירות.

חשוב מאוד לדווח לכל רופא על השימוש במורפיום, מכיוון ששילוב התרופה עם תרופות אחרות יכול להיות לעתים מסוכן.

מתי נותנים מורפיום?

מורפיום ניתן לשיכוך כאבים ולהקלה על המצב הכללי במקרים רבים, הכוללים:

תאונות דרכים ופציעות אחרות

לאחר תאונת דרכים או כל חבלה אחרת הכאב הוא בלתי נסבל, ועל כן מקלים על החולים בעזרת טיפול במורפיום. במקרה זה, מלבד שיכוך הכאב תחושת האופוריה שמקנה המורפיום חשובה להרגעת החולים, הפחתת הסטרס ושיפור ההתמודדות עם המצב הכללי.

ניתוחים

לאחר ניתוחים, הכאב יכול להיות קשה ביותר ועל כן משתמשים במורפיום כהקלה על הכאב. בניתוחים קשים, אגרסיביים וכואבים, כמו ניתוחים אורטופדיים הטיפול במורפיום חיוני להחלמת החולים ובלעדיו הכאב יהיה בלתי נסבל ויכולת הניידות של החולים תהיה מוגבלת ביותר.

כאב בחולים סופניים

אצל חולים סופניים, הסובלים מכאב רב משתמשים במקרים רבים במורפיום על מנת להקל על סבלם ולשפר את הרגשתם הכללית. במקרים רבים החולים מחוברים אל משאבת מורפיום, והם יכולים להזריק את התרופה לעצמם בלחיצת כפתור. בזכות תחושת האופוריה המושגת על ידי השימוש במורפיום, הסבל של החולים הופך למינימלי והם עוברים את ימיהם האחרונים ללא כאב או תחושת סבל אחרת.

כאבי פרקים וכאבים מסוגים נוספים

מלבד המקרים שצוינו בהם המורפיום משמש לטיפול בחולים מאושפזים, טיפול במורפיום אפשרי גם בבית על ידי כדורים מסוגים שונים. אנשים הסובלים מכאבי פרקים קשים ביותר על רקע מחלות שונות או מכאבים כרוניים אחרים יכולים להשתמש בנגזרות שונות של מורפיום אשר יכולות להקל על כאבם.

לעיתים, טיפול במורפיום יכול לסייע גם בכאבים "קלים" יותר, כמו כאבי שיניים, מיגרנות או כאבי גב על פי חומרת הכאב וסבלו של המטופל.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן