קרע בעור התוף

עור התוף הוא שכבה דקה ועדינה של עור המפרידה בין האוזן התיכונה לאוזן החיצונית. מצידו החיצוני של עור התוף מגיעים קולות וצלילים, המועברים אל המערכת העצבית של המוח בתיווך עור התוף והאוזן התיכונה.

עור התוף נע ורוטט בהתאמה לקולות המתקבלים מבחוץ. מצידו הפנימי של עור התוף נמצאות עצמות האוזן, המעבירות את האות החשמלי אל תאי השערה, הנמצאים באוזן הפנימית (בקוכלאה). שלושת עצמות האוזן הן malleus, incus, stapes.

גורמים לקרע בעור התוף

שלוש סיבות עיקריות יכולות לגרום לתופעה: זיהום באוזן, טראומה, או סיבה יאטרוגנית (שנגרמה כתוצאה מטיפול רפואי). זיהום הוא הסיבה הנפוצה לקרע. זיהום באוזן התיכונה יכול להוביל לפגיעה בזרימת הדם לעור התוף, וללחץ מוגבר בעקבות הצטברות נוזלים, שיכול להוביל לקרע.

טראומה המובילה לקרע קשורה ללחץ מוגבר על האוזן מבחוץ, (למשל: נוכחות במקום קרוב לפיצוץ רב עוצמה, נפילה מסקי מים במהירות גבוהה כאשר האוזן פוגעת במים או סתירה חזקה על האוזן). קרע יכול להופיע גם אצל צוללנים, וגם כאשר מנסים לנקות את האוזן החיצונית בצורה אגרסיבית למדי. גם ניקוי מקצועי של שעווה מהאוזן יכול לפעמים לגרום לקרע בעור התוף.

מאפיינים קליניים

כיצד יחוש חולה עם קרע בעור התוף? הסימנים הקליניים האופייניים כוללים שריקות הנשמעות בעת התעטשות או נשיפה באף, ירידה בשמיעה, ומועדות גוברת לזיהומים באוזן, בעיקר כאשר מים נכנסים לאוזן הפנימית, וחודרים לאוזן התיכונה דרך הנקב בעור התוף וניכרים כאבים באוזניים. הפרשה מוגלתית מרובה מצביעה על ניקוב עם זיהום משני. כאב לא מופיע בדרך כלל בהתנקבות שאיננה מסובכת בזיהום – כאב באוזן מצביע על תהליך התפתחות דלקת באוזן.

טיפול בקרע בעור התוף

אנשים רבים יכולים לחיות עם נקב בעור התוף ולהיות א-סימפטומטים לחלוטין. במצב כזה, אין הצדקה לטיפול כלשהו. חלק מההתנקבויות ירפאו באופן עצמאי, תוך מספר שבועות, בייחוד כאשר מדובר בנקבים קטנים.

כאשר מופיעים זיהומים חוזרים בעקבות ההתנקבות, למשל אצל שחיינים וצוללנים, ניתן לבצע את תיקון לנקב כדי לשפר את איכות החיים. ירידה משמעותית בשמיעה מהווה גם היא אינדקיציה לניתוח, ומופיעה בעיקר בנקבים גדולים באופן יחסי. כאשר הנקב בעור התוף מופיע באוזן היחידה השומעת של החולה, יש להיזהר ביותר מתיקון בניתוח, שתמיד נושא בחובו סכנה לאובדן שמיעה באוזן המטופלת. ההתערבות הרפואית האפשרית היא ניתוח שנקרא tympnoplasty.

ראו גם:

כאבי ראש

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן