שחיקת סחוס בברך – כאבי ברכיים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שחיקת סחוס היא תופעה נפוצה במפרקים, המופיעה בדרך כלל בגיל מאוחר וגורמת לכאב רב. שחיקת סחוס מתבטאת בהתבלות הסחוס המצפה את המפרקים, הגורמת לבעיה תפקודית וכאב רב. הבעיה עלולה להופיע בכל המפרקים, ושכיחה מאוד במפרקי הברך, שם גורמת לכאב קשה ביותר.

שחיקת הסחוס היא תופעה שהולכת ומחמירה עם הזמן, והטיפול שקיים עדיין לא גורם להחלמה מלאה אלא משמש רק כטיפול תומך לשיכוך הכאבים ומניעת ההחמרה.

תפקיד הסחוס במפרק – מה גורם להישחקות?

אחד המרכיבים החשובים במפרק הוא הסחוס, שמצפה את קצוות העצמות ואחראי לאפשר תנועה חלקה ונוחה. ללא הסחוס, קצוות העצמות עלולות להינזק ולהישחק בעצמם, וכך נגרמת החמרה תפקודית קשה.

במפרק הברך, רצועת הסחוס נקראת מיניסקוס, והיא נמצאת בין עצם הירך לעצם השוק. שחיקה של הסחוס נגרמת עם הזמן, במיוחד כאשר הוא עומד בלחצים גדולים. אצל ספורטאים לדוגמא, שחיקת סחוס בברך היא תופעה ידועה, הנגרמת לאורך שנים של פעילות גופנית מאומצת.

מצד שני, אנשים מבוגרים עלולים גם כן לסבול משחיקת סחוס, וזאת בשל הגיל המבוגר ו"הזדקנות" הרקמות.

לא כל האנשים סובלים משחיקת סחוס, ועל כן נראה שקיימים גם גורמים גנטיים וסביבתיים המגבירים את הסיכון לשחיקתו ולהופעת הכאב המדובר.

התחושה בזמן שחיקת סחוס

סימני שחיקת סחוס מופיעים בהדרגה, מתפתחים לאורך שנים ומחמירים עם הזמן. הסימנים מתבטאים בכאב שמחמיר במהלך תנועה ואחריה, וברגישות יתר של המפרק למגע.

בנוסף, תנועת הברך הופכת לנוקשה וקיים קושי לכופף את הרגל בעיקר כאשר קמים בבוקר או לאחר ישיבה ממושכת. כמו כן, ניתן להרגיש ירידה בטווח התנועה של כיפוף הרגל, שנגרמת כתוצאה מהפגמים שנוצרו במפרק. תלונה נפוצה נוספת היא גושים ונפיחות סביב הברך וחריקה של המפרק במהלך תנועה.

מדובר בסימנים כלליים מאוד, שכאשר מתפתחים בהדרגה ולאורך זמן יוצרים חשד רב שאכן מדובר בשחיקת סחוס.

סימנים כאלה ללא ספק מעידים על תפקוד לקוי של המפרק, ועם הזמן מחמירים וגורמים לקושי לבצע פעולות שונות.

במקרים חריגים, שחיקת סחוס גורמת לאבדן יכולת עבודה ואף לקשיים בהליכה, ובמקרים כאלה ממליצים על טיפול כירורגי להחלפת המפרק.

טיפול בשחיקת סחוס

טיפול בשחיקת סחוס בברך חשוב ביותר על מנת להפחית את הכאב, לשפר את תפקוד המפרק ולמנוע החמרה של המצב. הטיפול מתחלק לשלושה חלקים עיקריים: תרופות לשיכוך כאבים, טיפול לחיזוק המפרק ולמניעת פגיעות וניתוח.

טיפול במשככי כאבים

על מנת להפיג את הכאב הרב ולאפשר תפקוד כלשהו, משתמשים במשככי כאבים מסוגים שונים. במקרים הקלים, ניתן להשתמש בתרופות כמו אקמול או איבופרופן (אדוויל, נורופן) שיכולים לספק  הקלה זמנית בכאב וניתנות ללא מרשם רופא.

במקרים חמורים יותר, ניתן להשתמש במשככי כאבים עם מרשם רופא חזקים יותר ממשפחת NSAID (וולטרן בבליעה, נפרוקסן וכו'), הניתנים על ידי מרשם רופא. במקרים חריגים ניתן גם לעבור לטיפול בתרופות חזקות יותר, הניתנות בבליעה או בהזרקה ישירה לברך (כמו לדוגמא קורטיזון).

הגנה על הברך וטיפולים לחיזוקה

טיפולים פיזיותרפיים לחיזוק הברך הם בעלי משמעות עליונה בהקלה על הכאבים ובמניעה של התדרדרות המצב. באמצעות הטיפולים, משפרים את יכולת הגוף להוריד עומס מהמפרק ובכך מקלים על שחיקת הסחוס. כמו כן, חשוב מאוד להקפיד על הימנעות משימוש מוגזם במפרק, ועל חבישת תחבושות אלסטיות שיעזרו בשמירה על המפרק מפני פעילות חריגה.

ניתוח להחלפת המפרק

האופציה הקיצונית ביותר לטיפול בשחיקת סחוס בברך היא ניתוח להחלפת המפרק. במהלך הניתוח, מסירים את חלקי המפרק הפגומים ומחליפים אותם בחלקים מלאכותיים העשויים פלסטיק או מתכת. מדובר בניתוח נפוץ ובטוח יחסית, שיכול להקנות "חיים חדשים" לברך שכאב במשך שנים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן