מהו כאב ראש מקבצי?

כאב ראש מקבצי (cluster headache) הוא צורה נדירה יחסית של כאב ראש ראשוני. כעשירית האחוז מהאוכלוסייה סובלת מכאבי ראש אלו, עם שכיחות גבוהה יותר בקרב גברים.

הכאב מתואר כעמוק, חריף, וממוקם לרוב מאחורי העין. כאב ראש זה שייך לקבוצה רחבה יותר של כאבי ראש, המופיעים כולם ככאב חד צדדי קצר המלווה בסימפטומים הקשורים למערכת העצבים האוטונומית.

גורמים לכאב ראש מקבצי

הסיבה לכאב ראש מקבצי איננה ידועה. שתי תיאוריות אפשרויות העלות גורמים אפשריים לכאב. על פי תיאוריה אחת, מדובר בהפעלה לא תקינה של מערכת העצבים באזור ההיפתלמוס במוח, ובקשר בין אזור זה לעצב הטריג'מנלי (אחד העצבים הקרניאלים היוצא ישירות מן המוח) ולעצבים של מערכת העצבים האוטונמית. לפי תיאוריה אחרת, הכאב קשור בתהליך דלקתי ב – cavernous sinus, חלל מאחורי העין שעוברים בו כלים דם ועצבים רבים.

מאפיינים קליניים של כאב ראש מקבצי

כאמור, כאב הראש מלווה בסימנים חד צדדיים של מערכת העצבים הסימפטית: צניחה של העפעף, התכווצוות של האישון, דמעות, הפרשות וגודש באף. סימנים אלו מופיעים יחד עם הכאב, ובאותו צד. הזעה מוגברת יכולה להופיע גם היא עם ההתקף.

סימן קליני חשוב נוסף של ההתקף הוא ההתנהגות המחזורית שלו. הכאב נמשך כרבע שעה עד שלוש שעות, מידי יום, למשך מספר שבועות ומוגדר ככאב ראש ממושך. לאחר מכן מופיעה תקופה של רגיעה בהתקפים. קיימת גם צורה כרונית של כאב ראש מקבצי, החסרה את תקופות הרגיעה. באופן ממוצע, התקופה המקבצית של כאבי הראש נמשך בין שישה לשנים עשר שבועות, ותקופת הרגיעה אורכת כשנה ויותר.

אבחנה

האבחנה מבוססת על הסימנים הקליניים האופיינים. קיימים קריטריונים דיאגנוסטיים שנועדו להקל באבחנת המחלה. להשלמת הקריטריון צריכים להתקיים לפחות חמישה כאבי ראש שמקיימים את התנאים הבאים:

  • כאב ראש חמור או חמור ביותר, חד צדדי , באזור העין או ברקה, שנמשך בין רבע שעה לשלוש שעות.
  • הכאב מלווה בדמעת או הפרשה מהלחמית, גודש או הפרשות מהאף, נפיחות בעפעף, הזעה מוגברת מהפנים והמצח, צמצום של האישון או צניחה של העפעף, תחושה של חוסר מנוחה.
  • תדירות ההתקפים נעה מאחד ביום לשמונה ביום.
  • אין שום סימן בהיסטוריה הרפואית או בבדיקה הגופנית שמצביע על סיבה אחרת לכאבי הראש, שטרם נשללה.

להשלמת האבחנה מומלץ בדרך כלל לבצע סוג כלשהו של הדמייה מוחית (CT או MRI), כדי לשלול אפשרויות אחרות לפגיעות מוחיות שיכולות לגרום לכאבי הראש.

טיפול בכאב ראש מקבצי

מכיוון שההתקף חמור ומגיע במהירות, דרוש טיפול יעיל להקלה על הכאב. חולים רבים מגיבים למתן חמצן. החמצן צריך לתת בריווין מרבי (100%) למשך כעשרים דקות. התרופה sumatriptan (המשמשת גם לטיפול בהתקף מיגרנה) יכולה לעזור גם היא לטיפול בהתקף. התרופה צריכה להינתן בזריקה לתת העור, ולא יעילה בבליעה לטיפול בהתקף. קיימות תרופות אחרות שניתנות כתרסיס לאף.

קיימות כמה אפשרויות לטיפול מונע להתקפים. טיפול מוגבל בסטרואידים, או ב – ergotamine מגביל את התקפי הכאב. רופאים רבים מטפלים בחולים בתרופה verapamil (שחוסמת תעלות סידן בתאים). במקרים קשים , ניסיון טיפול בגירוי של שכבות עמוקות במוח (היפותלמוס אחורי) הוכח כמסייע לחולים רבים.

ראו גם:

כאב כרוני

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן