כאבים במהלך מחלת סרטן פי הטבעת

סרטן פי הטבעת הוא סרטן נדיר המתפתח באזור פי הטבעת, ומקורו הוא בדרך כלל מתאים קשקשיים. מדובר בגידולים נדירים ביותר, וכשמסתכלים על כל המקרים של סרטן במערכת העיכול, סרטן פי הטבעת מופיע ב-2% מהמקרים בלבד.

הסיכון לסרטן פי הטבעת עולה במקרים של גירוי תדיר של פי הטבעת ויבלות באזור הנגרמות על רקע נגיפי. יותר מ-80% ממקרי סרטן פי הטבעת קשורים לזיהום בוירוס הפפילומה האנושי (HPV), והסיכון עולה כאשר מדובר בשילוב של זיהום של HPV  עם HIV.

תסמינים לסרטן פי הטבעת

גידולים ממאירים בפי הטבעת גורמים לדימום רב, ולכאב חזק ובלתי פוסק. המסה הגידולית שנוצרת גורמת כמובן לחסימת פי הטבעת ולקושי ביציאות, ומובילה לאי נוחות רבה.

הסימנים של סרטן פי הטבעת מזכירים מאוד את הטחורים, ואכן, פעמים רבות קשה להבדיל בין גידול בפי הטבעת לטחורים, בעיקר בגלל הסימנים הקליניים הזהים והצורה הדומה.

הגוש הגידולי של סרטן פי הטבעת מתפתח בדרך כלל בתוך התעלה האנאלית, ויכול לערב גם את השרירים הטבעתיים (הספינקטרים) ובכך לגרום לקושי בשליטה על היציאות. במקרים אגרסיבים במיוחד, הגידול מתפשט למעלה ושולח גרורות לבלוטות לימפה קרובות ורחוקות.

חשוב לזכור שאזור פי הטבעת הוא אזור רגיש ביותר, ועל כן הכאבים שנגרמים כתוצאה מגידול בפי הטבעת הם חזקים ביותר וגורמים לסבל רב ותחושת אי נוחות גדולה ביותר.

אבחון סרטן פי הטבעת

על מנת להעריך את גודל הגידול, עומקו וצורתו, ניתן להשתמש בשיטות הדמייה שונות כמו CT,  MRI, אולטרסאונד או קולונוסקופיה, שיאפשרו מבט על הגידול מזוויות שונות. בדרך זו ניתן להעריך את מצב הגידול, את הפרוגנוזה ואת סוג הטיפול.

בנוסף, בדרך כלל מבצעים גם בדיקה רקטלית למישוש הגידול ובמקרים רבים מבצעים ביופסיה על מנת להעריך את סוג הגידול וממאירותו.

באופן כללי, כל הסתמנות של דימום מפי הטבעת צריכה להחשיד בקשר לסרטן במערכת העיכול, ובמיוחד בסרטן המעי הגס. ואכן, במקרים של סרטן פי הטבעת, באמת מדובר ב"קרוב משפחה" של סרטן המעי הגס שכמובן דורש טיפול מיידי.

טיפול בסרטן פי הטבעת

הטיפול בסרטן פי הטבעת קשור כמובן לסוג הגידול, מצבו וממאירותו, ובעזרת טיפול מתאים ניתן לשלוט במחלה אצל יותר מ-80% מהחולים.

במקרים של גידול שטחי וקטן, ניתן להסתפק בכריתה מלאה ורחבה של הרירית המערבת את הגידול. במקרים קשים יותר, בהם קיימת מעורבות של הספינקטרים (השרירים הטבעתיים) או הרקטום, יש צורך בטיפול אגרסיבי יותר המושג על ידי שילוב של הקרנות וכימותרפיה.

במקרים בהם הטיפול הכימותרפי וההקרנות לא משיגים אפקט, נאלצים לבצע ניתוח להוצאה של הגידול ורקמות קרובות. מדובר על ניתוח קשה בו מסירים את כל פי הטבעת והרקטום, ובהיעדרם האדם המטופל לא מסוגל להפריש צואה כהלכה. אנשים שעוברים את הניתוח הזה נאלצים להסתובב עם מכשיר שנקרא "סטומה" – חיבור ישיר של שק אל המעי הגס, המאפשר את אגירת הצואה.

טיפול והתמודדות עם הכאב במהלך המחלה

מטרת הטיפול בסרטן היא להילחם במחלה וגם בכאב שנוצר בעקבותיה. לעיתים קרובות, הטיפול במחלה הוא הגורם העיקרי לכאב שהחולים מרגישים ולכן ישנן מספר שיטות לטיפול בכאב:

  • תרופות משככות כאב – תרופות אלו ניתנות בהתאם לדרגת חומרת הכאב של החולה. כאשר חומרת הכאב נסבלת, ישנן תרופות אנטי דלקתיות כמו וולטרון המסייעות להקלה בכאבים. אם חומרת הכאב גבוהה יותר ימליץ הרופא על תרופות ממשפחת האופיאטיים על מנת להקל על הכאב. במקרים חמורים יותר יינתן אפידורל. כמובן שאת כל התרופות שצוינו יש להיוועץ עם הרופא המטפל טרם לקיחתן.
  • מריחואנה רפואית – ידוע כי ביכולתה של מריחואנה רפואית להקל במידה רבה על כאבי החולים במהלך הטיפולים השונים. בעזרת אישור רופא והיתר ממשרד הבריאות יכולים החולים להינות מפתרון יעיל ולא יקר יחסית.
  • טיפול פסיכולוגי – טיפול זה עלול להיות אפקטיבי במיוחד עבור החולים אשר חשים כי איש לא מבין את מצבם וחומרת הכאבים אותם חווים. טיפול פסיכולוגי, עצם הדיבור על הכאב, עלול להועיל עם התחושה הכללית של הסובל ממנה – הן הנפשית והן הפיזית.

סיכויי ההצלחה של הטיפול

כאמור, בעזרת גילוי מוקדם של המחלה ניתן לשלוט בה בצורה טובה ובמונחים של מחלת הסרטן הסיכויים בסרטן פי הטבעת לא רעים בכלל.

כאשר מדובר על גידולים שאינם שולחים גרורות לרקמות רחוקות, מדברים על סיכויי שרידות של 60-70% ל-5 שנים. כאשר מדובר על גידולים מפושטים ששולחים גרורות רבות, הסיכוי יורד לכ-25%.

בכל מקרה, חשוב לזכור שסיכויי הצלחת הטיפול תלויים באדם המטופל ובסוג הטיפול שהוצע. קיים שוני רב בין חולים, שגורם גם להבדלים רבים מבחינת הצלחת הטיפול.

ראו גם:

תסמונת המעי הרגיז

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן