כאב כרוני – התמודדות פסיכולוגית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אנשים רבים סובלים מכאבים כרוניים. בחלק מהמקרים מדובר בכאבים הנובעים ממחלה חשוכת מרפא  ידועה, ובחלק מהמקרים הגורמים לכאב אינם ידועים כלל.

על בני האדם להתמודד עם כך שהכאב הופך לחלק קבוע בחייהם. אפשרות אחת היא לא לעשות כלום, להתלונן על הכאב ולשהות במיטה. אפשרות אחרת היא להתמודד עם הכאב הכרוני וללמוד כיצד אפשר לחיות למרות שהוא מעיק וגורם לאי נוחות מסוימת.

עזרה מקצועית לסובלים מכאב כרוני

רב האנשים שחשים כאב פונים באופן טבעי לרופאים בניסיון להבין כיצד אפשר להפסיק את הכאב. גם כאשר מובן שהכאב עשוי להיות כרוני, הפנייה לרופאים (קונבנציונאלים או אלטרנטיבים) טריוויאלית היות וקיימים תסמיני כאב מהם אסור להתעלם, והרופאים מספקים משככי כאבים שיכולים לעזור במידת מה.

אך כדי להתמודד פסיכולוגית עם הכאב הכרוני, לעיתים יש צורך בעזרה מקצועית מסוג אחר למשל, עזרה של פסיכולוג שיכול ללוות את הסובל מהכאב בתהליך של הלמידה ולהנחות כיצד להמשיך ולחיות לצד הכאב שהופך לחלק בלתי נפרד מחייו.

נושאים לטיפול בכאב כרוני

  • אבל: ההכרה בכך שהכאב הוא כרוני עשויה לגרור תהליך של אבל בו הסובלים מהכאב יפנטזו על החיים שהיו יכולים להיות לולא הכאב. על הסובל מכאב כרוני להתמודד עם ההבנה כי החיים ממשיכים כתקנם למרות הסבל.

הכאב הכרוני יכול באמת לשנות הרבה דברים בחיים למשל, יכולת להתפרנס או חוסר היכולת ליהנות מדברים מסוימים אשר עלולים להשבית את רוחו של המטופל.

בסופו של עיבוד תהליך האבל, המטופל חייב להגיע להכרה ולהשלמה עם העובדה שהוא סובל מכאב כרוני, שככל הנראה ילווה אותו לכל חייו, או לכל הפחות לתקופה ארוכה.

  • מעורבות בטיפול: כאב כרוני, בעיקר כזה שהגורם לו אינו ידוע, דורש התערבות של רופאים המומחים בכאב. מכיוון שהרפואה אינה מסוגלת להסביר את הכאב ולהתמודד איתו, על המטופל להיות מעורב בטיפול הרפואי שהוא מקבל, לדעת לתאר את השפעת הטיפולים מפחיתי הכאב ועוד. בנוסף, על המטופל לקבל את העובדה שהרפואה אינה יודעת להתמודד עם הכאב שהוא חש, ולזנוח את תחושות הכעס והאשם כלפי הרופא המטפל.
  • התמודדות עם רגשי אשמה: התמודדות עם רגשות אלו, הנובעים מהמגבלות הם חלק חשוב מהתמודדות עם הכאב. על הסובלים מכאב הכרוני להקשיב לגופם בעת הכאב, ולהבין כי סדר יומם השתנה ובנקודה הזו להשלים עם חוסר היכולת להמשיך כסדרם.

על המתמודדים עם הכאב להתיר את האשמה מעליהם ולמצוא חלופות לסדר היום שהשתבש, בעיקר כדי להסיט את המחשבות מהכאב. למשל, תעסוקה חדשה תעזור להם להתמודד עם המצב אליו נקלעו ולסגל לעצמם סדר יום חדש.

דרכי התמודדות עם כאב כרוני

חשוב מאוד שחולי כאב כרוני יהיו מודעים לאפשרויות הפיזיות העומדות מולם. גם אם ההתמודדות דורשת נטילה כרונית של תרופות, תוך התמודדות עם תופעות הלוואי שלהן, לפעמים הנכונות לקבל עזרה מסוג זה יכולה להועיל ולשפר את איכות החיים.

  • סדר יום – לחולי כאב כרוני חשוב לשמור על סדר יום ברור וקבוע, על מנת שהכאב לא יכתיב את דפוס הפעילות. כאשר אדם שחש כאב מתמיד נדרש לקום כל בוקר מחדש ולהחליט מה הוא הולך לעשות היום, רב הסיכויים שהכאב יכריע אותו.

אם האדם יודע שעליו לעשות דברים מסוימים בסדר מסוים, יש יותר סיכוי שיוכל להתמודד עם הכאב ולהמשיך לתפקד. לתפקוד יש חשיבות רבה בבריאות הנפשית של החולים, כאשר חוסר תפקוד יכול לגרור עימו דיכאון.

יש לציין, שחשוב שסדר היום המתוכנן יהלום את יכולתיו של החולה. גם אם החולה עושה מעט מאוד בכל יום, יש לכך חשיבות רבה עבורו.

  • לקיחת שליטה על החיים- למרות שלכאב יש חלק משמעותי בקביעת מסלול החיים החדש, חשוב שהחולים יראו שיש בפניהם אפשרויות בחירה, והם יכולים לנווט את חייהם כרצונם, בתוך המגבלות. התחושה של הבחירה בדרך מסוימת, משמעותית ביותר בעיקר כאשר כל יום דורש התמודדות עם כאבים.

 

אולי יעניין אותך גם:

חוקרים בדקו האם דמיון מודרך יכול להקל על הסובלים מכאבים כרוניים

לך תוכיח: כיצד מוכיחים קיומם של כאבים כרוניים בבית המשפט?

הכירו את ה"גן השמח" – בעזרתו אנשים מסוימים לא חשים כלל כאב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן