כאב לאחר אירוע מוחי

כאבכאב לאחר אירוע מוחי הוא מצב אפשרי, המשתנה בין אדם לאדם. בעוד חלק מהחולים לאחר אירוע מוחי סובלים מכאבים קשים ביותר, חלק אחר כלל לא סובל מכאב אלא מתלונן על דברים אחרים.

כמו כן, הכאב יכול להופיע מיד לאחר השבץ או לאחר מספר ימים ואפילו שבועות. מכיוון שהופעת הכאב בשבץ מוחי קשורה לפגיעה המוחית, קיים קשר בין מיקום הפגיעה, עוצמתה והתמודדות

המטופל ולכן לא ניתן לחזות מראש האם יופיע כאב או לא.

כאב מקומי לאחר אירוע מוחי

סוג אחד של כאב לאחר אירוע מוחי הוא כאב מקומי, אשר נגרם בגלל פגיעה מכנית בקבוצת שרירים. אחד הסימנים של שבץ מוחי הוא שיתוק וספסטיות של שרירי הגפיים אשר עשוי לגרום לנזק לשריר, למפרק ולרקמה הרכה, ובמקרה של פגיעה קשה עלול להתפתח כאב.

האזור השכיח ביותר בו מופיע כאב מקומי לאחר אירוע מוחי הוא מפרק הכתף, אשר נחשב לפגיע יותר, בעיקר במקרים של שיתוק גפיים עליונות או ספסטיות. בנוסף, ההגבלה בטווח התנועה המתפתחת לאחר שבץ עלולה להחמיר את מצב הכתף או את הפעילות של כל מפרק אחר בגוף.

הסימנים העיקריים של כאב מקומי לאחר אירוע מוחי:

  • כאב קבוע וכרוני – מכיוון שמדובר בכאב על רקע פגיעה מכנית רקמתית, זהו כאב כרוני שיופיע למשך כל החיים.
  • כאב דוקר או שורף – בחלק מהמקרים הכאב יכול להתבטא גם ככאב מגרד או באי נעימות מקומית.
  • כאב שבא והולך – הכאב במקרים אלה מופיע לסירוגין, ויכול להופיע במהלך כל שעות היום.
  • מופיע בעיקר בצד שהושפע על ידי האירוע המוחי – מכיוון שהמקור לכאב המקומי הוא פגיעה פריפרית בהפעלת השרירים, הכאב יופיע כמעט תמיד רק בצד אחד
  • כאב במקומות אופייניים – מלבד הכתף, הכאב מופיע בכל מקום המושפע על ידי האירוע המוחי, ובעיקר בפנים, ברגליים ובידיים.

כאב מרכזי לאחר אירוע מוחי

כאב מרכזי הוא כאב שמקורו הוא פגיעה במוח. כידוע, כל אירוע מוחי גורם לפגיעה ברקמת המוח, וקיימים מקרים בהם הפגיעה גורמת להופעת כאב. מקרים אלה נקראים סינדרום הכאב התלמי, המתאפיין בהופעת כאב קבוע על רקע הפגיעה המוחית.

לאחר השבץ, הפגיעה המוחית גורמת לכך שהמוח מפרש כל מגע באזורים מסויימים ככאב, ומופיע הכאב האופייני. וכך, כל תחושת חום, קור, ליטוף או נגיעה מועברת ככאב שיכול להופיע בעצמה בינונית עד גבוהה.

סינדרום הכאב התלמי נחשב לנדיר יחסית, ומופיע אצל עד 8% מהשורדים של האירוע המוחי. במקרים רבים, הכאב המרכזי מופיע רק כחודש לאחר השבץ, ולכן לא תמיד מקשרים בין הכאב לפגיעה המוחית (במיוחד באנשים שהחלימו מהשבץ בצורה טובה).

הסימנים העיקריים של כאב מרכזי לאחר אירוע מוחי:

  • הופעת כאב לאחר כל מגע בעור – בדרך כלל הכאב מופיע כתגובה לקור ולתנועה, אך כמעט כל מגע בעור יכול להוביל להופעת כאב. יש לציין שהופעת הכאב היא סובייקטיבית ואינדיווידואלית, ולכן אצל כל אדם הכאב המרכזי יכול להופיע בצורה מעט שונה.
  • הימנעות מתנועה – במקרים רבים הכאב מוחמר על רקע שימוש בשרירים, ולכן האנשים הסובלים ממנו נמנעים משימוש בשריר ואף מפתחים אטרופיה וחולשת שרירים.
  • התדרדרות במצב הכללי – כאב מרכזי מתבטא גם כפגיעה בתפקוד הכללי, אשר כוללת בעיקר דיכאון והשפעותיו השונות. הסובלים מהכאב בעצם לא מסוגלים לתפקד באופן עצמאי, הופכים למוגבלים מאוד ולכן מצבם הכללי הופך לרע. במקרים מסויימים, ללא טיפול מתאים אנשים הסובלים מכאב מרכזי הופכים ללא עצמאים ונאלצים לקבל עזרה רבה מבני משפחה או מאנשי מקצוע חיצוניים.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן