השפעת הנשימה על כאבי גב, צוואר וכתפיים

pain (2)כאבים רבים משותפים לראש, לצוואר ולכתפיים, ובחלקם הם נגרמים כתוצאה מנשימה לקויה. לוקח זמן להבין את הקשר בין הנשימה לבין הכאבים, אך הראיות המדעיות תומכות בקשר זה. רוב האנשים זקוקים למעט שכנוע לפני שהם מאמינים כי כאבי הצוואר הכרוניים שלהם, חוסר התחושה בכתפיים או כאבי הגב המתישים, נגרמים למעשה בעקבות נשימה בעייתית. תרגילי נשימה פותרים בעיות אלו.

כך או אחרת, לאימוני נשימה נכונה קיימים מספר יתרונות ברורים, ללא קשר לשאלה אם הם פותרים כאבים אלו או לא. מאמר זה מתחקה אחר סדרת צעדים המובילים לתפקוד נשימתי נכון, המשפיע על מצבי כאב בחלקים העליונים של הגוף, ופותרים נוקשות צוואר, כאבי כתפיים ותסמונת כאבי גב כרוניים.

הקשר בין נשימה שאינה מתפקדת לבין כאבי גוף עליון

הקשר בין נשימה שאינה מתפקדת לבין כאבי גב הוא פשוט באופן עקרוני: אם הסרעפת אינה מתפקדת היטב, שרירי הגב מתכווצים ופועלים ביתר שאת. למרבה הצער, שרירים אלו אינם בנויים לתפקוד נשימה שגרתית, הם עובדים באופן מאומץ יותר, ובסופו של דבר פוגעים בגב. במקרה זה, מתעורר מפל השלכות המובילות לכאבים כרוניים.

תרחיש זה עשוי להיות נפוץ. אנשים רבים סובלים מכאבי שרירים בגב ובצוואר, ואינם מסוגלים להזדקף בקלות או להניע את צווארם בגמישות. חלקם חווים מגבלות מורכבות יותר כשהכאב מחמיר עם כל נשימה. עם כל שאיפה, הם מכווצים באופן כה חזק קבוצת שרירים בגב, עד שהכאב עובר לצוואר.

מבחינה תיאורטית, זהו הקשר בין הכאבים לבין הנשימה. אך עדיין יש להבין מהי נשימה שאינה מתפקדת ומדוע אנשים הסובלים מכאבים גורמים לשרירים שאינם מתאימים לעבוד באופן מאומץ יותר. כל דבר שמקשה על הנשימה עשוי בקלות לעורר שימוש יתר בשרירים. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא עישון, המהווה אף גורם סיכון לכאבים כרוניים עצמאיים, כך שמדובר בסיכון כפול או משולש.

נשימת הסרעפת

כשמבינים את הקשר בין נשימה נכונה לבין נשימה מהסרעפת, מבינים את היתרונות הברורים של נשימה נכונה, וניתן לתפוס במהירות כיצד הנשימה צריכה לעבוד. הסרעפת היא שריר הנשימה המשמעותי ביותר. זהו שריר דק ורחב המפריד את הצלעות מהבטן. יש לו צורת כיפה גבוהה המשתטחת כשהוא מתכווץ.

מה שמשטח את כיפת הסרעפת הוא דחיפת צורת הכיפה כלפי מטה אל הקרביים בדומה לבוכנה הידראולית. היות ולא ניתן לדחוס את הקרביים המימיים, הם נעים באופן שגוי. בשלב הבא, תכולת הבטן נדחפת כלפי מטה והחוצה. כשאדם שואף עם הסרעפת, הבטן שלו מתרחבת. לכן, נשימה נכונה, היא נשימת בטן או נשימה סרעפתית.

ההמחשה הטובה ביותר לשאיפה בריאה היא התבוננות על תמונות או פסלי בודהה המעידים על כך שנשימה נכונה ובטן גמישה מקושרות להארה. נשימה נכונה מקושרת בדרך כלל לחיוניות כמו גם ליתרונות משמעותיים אחרים. כך למשל, אנשים שנושמים נכון הם בדרך כלל אנשים פעילים, ספורטאים, אמני לחימה, רקדנים, שחקנים, ואנשים שנהנים לצחוק הרבה. לכן חשב להיאבק ולהקפיד על איכות הנשימה לשם שיפור איכות החיים.

סיבות להתחיל לנשום נכון

נשימת סרעפת הייתה מספיק טובה עבור בודהה, המסמל את המפתח לחיוניות. בהתאם, על כל אדם להקפיד על נשימה נכונה, על מנת להימנע מכאבי גב, צוואר וכתפיים, או לפתור אותם.

עישון – בנוסף למצבים הבריאותיים החמורים האחרים להם הוא גורם, הוא משפיע באופן שלילי ביותר על הנשימה, והתוצאה היא כאבים בפלג הגוף העליון.

יציבה נכונה – נשימה נכונה שאינה רדודה מובילה להרגלי יציבה ותנועה בריאים יותר.

הגברת התנועה – זהו עידן המאופיין בעיקר בחיים על כיסאות, כשהרגליים מכווצות לתנוחת תשעים מעלות והבטן דחוסה מלמטה. מצב זה מקשה על הנשימה הסרעפתית והופך אותה למכאנית. כמובן שישיבה מופרזת מובילה למספר מצבים בריאותיים בעייתיים אחרים.

הפעלת שרירי הגרון – לעיתים הבעיה היא קושי להפעיל את שרירי הגרון. מתח, למשל, נוטה להתבטא בשרירים העליונים כגון הגב, הצוואר והכתפיים. גם בטן מתהפכת במצב של חרדה או בהלה, היא תכונה משותפת למתח נפשי המתבטא ישירות בכאבים.

חיזוק הסרעפת – כשהסרעפת אינה מתפקדת היטב, קשה להשיב את המצב לתיקונו. זה דבר אחד לנשום לא נכון, ודבר שונה לחלוטין לאבד את הכוח הסרעפתי. אמנם ניתן לנשום גם עם כיווץ סרעפת משמעותי, אך הנשימה פשוט קשה יותר במצב זה. רוב האנשים מעדיפים להמשיך בסגנון נשימה מאופק ולא להתאמץ יותר. הם מתחילים לתת את הדעת על נשימה נכונה כשהם מתחילים לסבול מכאבי גב.

כשאנשים אינם נושמים היטב, הם נוטים לנשום בכיוון הפוך. כלומר, תנועת בטנם במהלך הנשימה היא ההיפך מההנחיות לנשימה נכונה ובריאה. במקום להניח לבטן לנוע החוצה במהלך שאיפה, הם מנסים לשאוב אותה.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן