כאב בשרירי הלסת

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לסת

לסתכאבים בשרירי הלסת הם תופעה שכיחה המופיעה אצל אנשים רבים ובדרך כלל קשור להפרעה בתפקוד מפרד הלסת. מפרק הלסת, אשר נקרא גם TMJ (temporal mandibular joint) מחבר בין הגולגולת ללסת התחתונה, והפרעות בו עשויות לגרום לכאב בשרירי הלסת.

מדובר בכאב המופיע בכל פעולת לעיסה או פתיחת פה, ועלול להופיע גם במנוחה, אשר פוגע מאוד בחייהם התקינים של האנשים הסובלים ממנו.

במקרים רבים קשה מאוד להצביע על הגורם לפגיעה במפרק, אך לעתים קרובות ניתן להשיג שיפור במצב לאחר טיפול שמרני.

הביטוי של כאב בשרירי הלסת

כאבים בשרירי הלסת עלולים לגרום למספר ביטויים אופייניים:

  • כאב ורגישות בלסת – זהו כאב המופיע כאשר מפעילים את הלסת, ומופיע כאשר אוכלים או מדברים. במקרים רבים מופיעות "נקודות רגישות", אשר מפיקות כאב כאשר נוגעים בהן.
  • כאב בתוך האוזן וסביבה – לעתים הכאב מקרין דווקא לאוזן ולאזורים שסביבה. במקרים אלו, בדרך כלל פונים לבירור אצל רופא אף אוזן גרון בו לא מאובחנת כל בעיה באוזן, וכדאי מאוד לבדוק את מפרק הלסת.
  • כאבים בפנים – לעתים הכאבים מהלסת מקרינים אל הפנים, ומופיעים בעיקר בצד הפגוע.
  • נעילה של המפרק – במקרים קשים יותר מפרק הלסת עלול להינעל, ולגרום לקושי רב בפתיחת הלסת.
  • הופעת "קנאקים" – למרות שקנאקים במפרק הלסת הם תופעה שכיחה מאוד המופיעה ב-30% מהאוכלוסיה ואינה תמיד מיוחסת לנזק במפרק הלסת, לעתים הופעה של קנאקים כאלה עלולה להעיד על פגיעה במפרק. במידה והקנאקים האלה לא מלווים בכאב או בהגבלה בתנועת הלסת, אין צורך בבירור מעמיק יותר.
  • חריקת שיניים – קיימים מקרים בהם אנשים הסובלים מבעיה במפרק הלסת מתלוננים גם על חריקת שיניים, בעיקר בלילה.

הגורמים לכאב בשרירי הלסת

כאבים בשרירי הלסת כמעט תמיד קשורים לפגיעה במפרק הלסת, והגורמים העיקריים להם הם:

  • תזוזה של הדיסק המפרקי – אזורי המפרק הקשורים בתנועה מכוסים בסחוס, אשר תפקידו לרכך את התנועה של המפרק. תזוזה של הדיסק המפרקי גורמת להופעת כאב (כפי שקורה בפריצת דיסק בין החוליות).
  • דלקת פרקים – גורם נוסף לכאב הוא הופעה של דלקת במפרק הלסת, אשר יכולה להופיע לאחר פעילות יתר של המפרק או מסיבות אחרות.
  • טראומה למפרק – מצבים בהם המפרק נפגע על ידי חבלה או כל פגיעה אחרת עלולים לגרום לכאב בשרירי הלסת.

מלבד גורמים אלה, המתארים בצורה ברורה פגיעה במפרק אשר פוגעת בתפקודו, יש לציין שעיקר התלונות על כאבים בשרירי הלסת מופיע אצל נשים בגיל 20-40, אך כמובן שיכול להופיע גם אצל גברים.

אבחנה של כאב בשרירי הלסת

בבדיקה אצל הרופא, ייבדקו טווח התנועה של הלסת ונוכחות נקודות רגישות באזורים שונים סביב המפרק. בדרך כלל מבצעים צילומי רנטגן, על מנת לקבל תמונה אנטומית של הלסת והמפרק ולשלול בעיה בשיניים אשר עלולה לגרום לכאב דומה. במקרים קשים, ניתן לבצע גם בדיקות הדמיה מתקדמות יותר כמו CT או MRI במטרה לאפיין טוב יותר את האנטומיה של המפרק ולחפש פגמים אשר עשויים לגרום לכאב.

הטיפול השמרני בכאבים בשרירי הלסת

השלב הראשון של טיפול בכאבים בשרירי הלסת הוא טיפול שמרני, הכולל:

  • טיפול תרופתי – ניתן להשתמש בתרופות שונות על מנת להקל על הכאב. תרופות אלה כוללות משככי כאבים (כמו לדוגמא אטופן), אשר תפקידם להפחית את הכאב. בנוסף, ניתן להשתמש בתרופות להרפיית שרירים, תרופות נגד דיכאון ממשפחת הטריציקלים (שכיום ידוע שגורמים להקלה על כאב) ותרופות אחרות בהתאם לתלונות.
  • סד לילה – ידוע כמסייע מאוד לכאבים בשרירי הלסת, ומומלץ לאנשים הסובלים מהם.
  • פיזיותרפיה – סוגים שונים של טיפולים פיזיותרפיים ידועים כתורמים להקלה על הכאב הנובע משרירי הלסת.

במידה וטיפול זה לא עוזר, ניתן כמובן לפנות לדרכים פולשניות יותר הכוללות בין היתר טיפול כירורגי, אשר עשויים במקרים מסויימים לפתור את הבעיה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן