טיפול באמצעות נוירופידבק

כאב יכול להיות גורם רציני לירידה ברמת החיים של אנשים הסובלים ממנו. הכאב חיוני לחיינו, ללא כאב, לא נדע להפסיק פעילות אשר פוגעת בגוף, ולא נדע לזהות מתי אנחנו חולים וזקוקים לטיפול רפואי. למרות שהכאב חיוני לחיינו רבים מאיתנו מתפללים יום יום שכאבם יפסק.

כאב עשוי לנבוע ממגוון רחב של גורמים וסיבות, ולעיתים הוא גם  מופיע ללא סיבה ידועה. ישנם אנשים הסובלים מכאבים לזמן קצר בעקבות מוחלה או פרוצדורה רפואית כלשהי, ישנם אנשים שמתמודדים עם כאב למשך תקופות ממושכות, וישנם אנשים הנאלצים להתמודד עם העובדה שהכאב ממנו הם סובלים הוא כאב כרוני, שילווה אותם ככל הנראה למשך כל חייהם.

ההתמודדות הקונבנציונאלית עם כאב נעשית על ידי תרופות משככות כאבים פשוטות (כמו פאראצטמול, הנמכר ללא מרשם רופא), או תרופות חזקות יותר (אופיאטים כמו מורפיום, תרופה אשר דורשת מרשם רופא).

אך ישנם מקרים בהם התרופות הללו אינן ניתנות לשימוש, אינן מביאות את התוצאות המיוחלות, או שמסיבה כלשהי החולה אינו יכול להשתמש בהן עוד. למשל, קשה להמשיך תפקוד חיים נורמאלים בליווי כאב, אך גם מורפיום גורם להרדמות ולא מאפשר תפקוד תקין. לכן, מרפאות הכאב מוחפשות דרכים שונות להתמודד עם כאבים, בעיקר כאבים כרוניים.

הגורמים לכאב

ללא תלות בסיבה שבגללה כואב, כאב הוא למעשה פרשנות של המוח לסיגנל חשמלי שהוא מקבל מתאי הגוף. כאשר משהו פוגע בתא, התא שולח פולסים חשמליים דרך תאי העצב.

כאשר הפולס מגיע לאיזורים הרלוונטים במוח, המוח מעביר אלינו את הידיעה שכואב לנו. למעשה, ללא הפרשנות של המוח לא היינו חשים כאב.

שינוי תפיסת המוח

המוח שלנו או איבר שלומד על פי עקרונות של משוב. כאשר ישנה התנהגות רצויה, ואנחנו מקבלים עליה משוב חיובי, המוח לומד לעודד את ההתנהגות הזו. כאשר אנחנו מקבלים עונש אנחנו לומדים להפחית את ההתנהגות הבלתי רצויה.

כאשר מנסים להתמודד עם הכאב ברמת הפרשנות המוחית, למעשה מנסים ללמד את המוח איזו פרשנות רצויה לנו, ומאיזו פרשנות יש להימנע ׁהפרשנות לפיה הסיגנל שהגיע אליו מדווח על כאב). הדרך היעילה ביותר לעשות זאת דרך טיפול הנקרא נוירופידבק.

מהלך הטיפול בנוירופידבק

נוירופידבק הוא שיטה לשינוי התנהגות, תחושות ורגשות באמצעות למידה ישירה של המוח. זהו למעשה צמצום של שיטת הביופידבק להתמקדות ספציפית בגלי המוח.

במהלך הטיפול, מחובר המטופל למכשיר EEG אשר מנטר את גלי המוח. המטפל יודע להשוות את גלי המוח של המטופל לגלים נורמאליים, אצל אנשים שאינם סובלים מכאב, וכך מאתר את גלי המוח שמסמנים את הפרשנות של הכאב.

ראו גם:

רפואה טבעית נגד כאב

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן