טיפול בכאב במהלך מחלת הסרטן

סרטן היא מחלה ארורה ושהסיכוי שכל אחד מאיתנו מכיר מישהו שחלה, נאבק או מת ממחלה זו גדול מאוד. לא רק זאת, אצל רבים מאיתנו קיים חשש כלשהו שיתגלה אצלנו או אצל קרובנו גידול סרטני.

מעבר לסכנת החיים הנשקפת לחולי סרטן, כמעט כל החולים מתמודדים גם עם כאבים. אצל שלושה רבעים מתוך החולים, הכאב הוא תמידי ומלווה אותם יום יום ושעה שעה, מפריע להם לתפקד ולהמשיך את אורחות חייהם.

גורמים לכאב סרטני

רב הכאבים המלווים את מחלת הסרטן נובעים מהגידול או הגרורות שלו, משום שאלה לוחצים על איברים שונים בגוף, או יוצרים דלקת סביב הרקמות. כאבים אלה הם עמומים, ומתחזקים בזמן תנועה. כאשר הגרורות הן בעצמות נוצרות דלקות ושברים בעצמות.

גידולים אחרים עשויים לגרום לשחרור חומרים שונים לתוך הגוף היוצרים כאב, או לחסום את זרימת הדם התקינה לאיבר כך שנוצר נמק מכאיב.

ישנם גם גידולים הלוחצים על עצבים, וגורמים לכאבים חדים ופתאומיים. בנוסף, הטיפולים הכימותרפיים עשויים לגרום לכאב עקב רגישות עזה לזיהומים, והיווצרות של כיבים.

טיפול בגורם לכאב במהלך המחלה

סרטן היא מחלה שיש לטפל בה, וכפועל יוצא מכך גם בכאב שהיא גורמת. כל הטיפולים המיועדים להתמודדות עם הסרטן עשויים להפחית את מידת הכאב: הקטנת הגידול או העלמתו מורידים את הלחץ על האיברים או על העצבים, מפחיתים את הדלקת וכו'.

כאשר הגורם לכאב הוא דווקא הטיפולים במחלה, מעטים המקרים בהם אפשר לבחור טיפול שונה שיכאיב פחות, ולכן החולים נאלצים להמשיך להתמודד עם הכאב בכל תקופת המלחמה במחלה, גם אם הגורם המקורי לכאב מצטמצם.

טיפול תרופתי בכאב

כאשר החולים סובלים מכאבים בעוצמה נמוכה, ניתן להשתמש במשככי כאבים רגילים ומוכרים המבוססים על פראצטמול או אופטלגין. כאשר הכאב נגרם מדלקת, אפשר להשתמש בתרופות נוגדות דלקת כמו וולטרון או ויוקס ודומיהן. חלק מהתרופות השכיחות הללו נמכרות ללא מרשם רופא, אך עבור חולי סרטן המקבלים טיפולים אחרים מומלץ להיוועץ ברופא לפני נטילתן.

כאשר החולים סובלים מכאבים בעוצמה גבוהה, ואפילו גבוהה ביותר, ישנן תרופות משככות כאב שדורשות מרשם של רופא. תרופות אלה, מקבוצת האופיאטיים כוללות את המורפיום ודומיו.

המינון של התרופה צריך להיות מותאם לרמת הכאב ולסף הסבל שלו, ובמקרה של החמרה ברמת הכאבים ניתן להעלות את המינון. ישנם חולים החוששים להשתמש באופיאטים מחשש להתמכרות, אך למעשה הסיכוי של חולה סרטן להתמכר למשככי כאבים הוא נמוך, ותופעה זו כמעט ואינה מתרחשת.

במקרים קיצוניים וחריגים, כאשר התרופות שצויינו אינן מועילות, ישנן תרופות מקבוצות אחרות, הניתנות בזריקות ויכולת להקל את הכאבים. לדוגמא, לעיתים נעשה שימוש באפידורל היוצר שיתוק של התחושה, וכך גם מעלים באופן זמני את הכאב.

שימוש במריחואנה רפואית

משרד הבריאות מכיר במחלת הסרטן כמחלה יוצרת כאב, ולכן מאפשר הגשת בקשה מהאונקולוג המטפל לטיפול בכאבים באמצעות שימוש במריחואנה רפואית. המריחואנה משמשת הן כמשכך כאבים, והן כנוגד דלקת, ולכן יכולה לעזור במקרים רבים של כאבים קשים. מריחואנה נעימה יותר לשימוש, וגם זולה יותר בהשוואה למשככי כאבים אחרים.

התערבויות פסיכולוגיות

למרות שברור שהכאב הסרטני נובע מהמחלה או הטיפול בה, והוא אינו תופעה פסיכולוגית, להתערבות פסיכולוגית המתמקדת בהתמודדות עם הכאב יכולה להיות השפעה חיובית הן על תחושת הכאב והן על הרגשות הנפשיים המתלווים לכאב, ולמחלה באופן כללי. בנוסף, ישנם טיפולים התנהגותיים (כמו ביופידבק) שמטרתם להעלות את סף הכאב, ובכך להקל על החולים.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן