תרופות להקלה ושיכוך בכאבים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כמעט כל אחד מאיתנו סובל מכאבים מסוגים שונים – כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי מחזור וכאבים מסוגים נוספים. מלבד התחושה הלא נעימה שנגרמת בזמן הכאב, כאבים חזקים יכולים לגרום לבעיה חמורה בתפקוד היום יומי, ולגרום לנו לא להיות במיטבינו.

על מנת להתגבר על הכאב, ניתן להשתמש בתרופות נגד כאבים – תרופות ממשפחות שונות שעוזרות להפחית את עצמת הכאב ולהתגבר עליו, ובכך מספקות את היכולת לתפקד כראוי גם בנוכחות כאב.

 NSAIDs – נוגדי דלקת שאינם סטרואידים

משפחת התרופות הנפוצה ביותר לשימוש להקלה על הכאב היא NSAIDs – Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs. אלה תרופות שמעכבות מנגנונים שונים שגורמים ליצירת הדלקת והכאב, ובכך מקלות באופן משמעותי על הכאב. התרופות ממשפחת ה-NSAIDs מעכבות מנגנון שנקרא COX, שתפקידו לייצר את הפרוסטגלנדינים – חומרים שתפקידם להגביר את הכאב ואת המנגנון הדלקתי.

קבוצת ה-NSAIDs כוללת את איבופרופן (אדוויל, נורופן), דיקלופנק (וולטרן), נפרוקסן וחומרים נוספים. בדרך כלל מדובר בתרופות בטוחות ביותר שאינן דורשות מרשם רופא ויכולות להינטל ללא כל חשש.

תופעת הלוואי המרכזית של NSAIDs היא כיבי קיבה – בעקבות מנגנון הפעולה של התרופות קיים סיכון גבוה יותר להיווצרות כיבי קיבה, ולכן חשוב מאוד לקחת אותן אחרי האוכל. במקרים של שימוש כרוני בתרופות מסוג זה, עלול בהחלט להיגרם כיב קיבה ולכן חשוב להיזהר מכך.

 מעכבי COX2 (NSAIDs מהדור החדש)

קבוצה נוספת של תרופות ששייכת למשפחת ה-NSAIDs ועוזרת במיוחד לאנשים הסובלים מכאבים כרוניים היא מעכבי COX2. מדובר בתרופות ממוקדות וחזקות יותר, שמספקות הקלה בעיקר לחולים במחלות פרקים כרוניות, או בכאבים אורטופדיים חריפים, והנפוצה ביניהן היא סלקוקסיב. אלה תרופות שמקנות הפחתה מהירה ומשמעותית בכאב, וכמו כן גם עוזרות בבלימת התהליך הדלקתי ובעיכובו.

הסיכון העיקרי בשימוש ממושך בתרופות אלה הוא בעיות קרדיווסקולריות ולכן הן אינן מומלצות בשימוש ארוך טווח לאנשים שבסיכון (סובלים מיתר לחץ דם, מעשנים כבדים, סובלים ממחלת לב אחרת וכו').

 תרופת אקמול

אחת התרופות הנפוצות ביותר, הנמצאת כמעט בכל בית היא אקמול. מדובר בתרופה בטוחה מאוד שעוזרת לשיכוך כאבים ולהורדת חום. בניגוד לתרופות ממשפחת ה-NSAIDs, אקמול לא פועל על הרקמה הדלקתית עצמה אלא מעכב מנגנון של יצירת כאב המופעל במוח שנקרא COX3. בנוסף, בניגוד ל-NSAIDs, שימוש כרוני באקמול לא מעלה את הסיכון לכיב כיבה, ולכן ניתן לקחת אותו ללא חשש ורופאים רבים אוהבים להשתמש בו כמשכך כאבים.

הסיכון העיקרי של שימוש באקמול הוא פגיעה בכבד, שמתבטאת לאחר נטילת כמויות גדולות מאוד של אקמול. עם זאת, במינון נמוך אקמול לא גורם לתופעות לוואי רציניות ונחשב לתרופה טובה מאוד.

 תרופות ממשפחת האופיאטים

כאשר מדובר בכאבים קשים ביותר, משתמשים בתרופות ממשפחת האופיאטים כמו מורפין או מתדון. תרופות אלה הן בעלות יכולות מצויינות לשכך את הכאב, ובנוסף גורמות לתחושת אופוריה שעוזרת גם כן לשיפור ההרגשה.

הבעיה העיקרית בתרופות מסוג זה היא פוטנציאל התמכרות גבוה – לאחר שימוש ממושך בתרופות ממשפחת האופיאטים, החולים מפתחים תלות בשימוש בתרופה ולא מסוגלים להסתדר בלעדיה.

ולכן, שימוש בתרופות כמו מורפין מתבצע בדרך כלל לפרקי זמן קצרים, ובמקרים של כאבים חריפים ביותר, כמו לדוגמא לאחר ניתוח או לאחר פציעות קשות.

כמו כן, משתמשים בתרופות כאלה בחולים סופניים, כאשר המטרה היא לגרום להקלה על הכאב ולהפחית את הסבל אותו הם עוברים.

מנגנון הפעולה של אופיאטים כולל הפעלת קולטנים מסוג Miu, שגורמים להפחתת הכאב המורגש ולתחושה טובה. באמצעות מנגנון פעולה זה, מצליחים האופיאטים להפחית בצורה משמעותית את הכאב, ולהקנות לסובלים ממנו תחושה טובה.

אולי יעניין אותך גם:

חוקרים ישראלים ממכון וייצמן מציעים גישה טיפולית חדשה בכאבים כרוניים

האם משככי כאבים מסכנים את הלב?

כאב ריבאונדי – מהו? וכיצד ניתן לטפל בו?

סימבלטה – תרופה נגד דיכאון וכאב

מכשיר mri למדידת כאב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן