טיפול בכאב באמצעות היפנוזה

כאב הוא אלמנט בגופנו הדרוש לנו על מנת להתקיים, ואנשים שלוקים בתסמונת נדירה המונעת מהם את תחושת הכאב, נוטים למות בדרך כלל בגיל צעיר ביותר.

הסיבה לכך היא שהכאב למעשה מאותת לנו שמשהו פוגע בגופנו- מבחוץ או מפנים, וכך אנחנו יודעים להפסיק פעולה שמזיקה לגוף או לפנות לייעוץ רפואי על מנת למצוא מה מכאיב לנו מבפנים. הבעיה היא, שגם שאנחנו כבר מודעים לגורם לכאב, ואפילו מטפלים בו במסירות, הכאב אינו פוסק, וממשיך ללוותנו.

הקושי בהתמודדות עם הכאב

הכאב מהווה את הקושי העיקרי בהתמודדות עם מחלות שונות וטיפולים רפואיים מסוגים שונים. בשנים האחרונות גם גוברת ההכרה בכך, שהרפואה המודרנית אינה יודעת להסביר כל כאב (או לחלופין, שיש מצבים בהם כואב לנו ללא סיבה).

מרפאות הכאב מטפלות גם באנשים הסובלים מכאבים חמורים, ואינם מקבלים כל טיפול משום שלא נמצאה אצלם כל בעיה.

בדרך כלל ההתמודדות הראשונית עם כאב היא התמודדות עם הגורם לכאב, כלומר ניסיון לרפא את הפציעה או המחלה.

אך לעיתים ההתמודדות עם הגורם היא ארוכה, והחולים סובלים מכאבים לזמן ממושך. לעיתים הטיפול עצמו הוא הגורם לכאב (כמו למשל לאחר נטילת טיפולים כימותרפיים לטיפול בסרטן, או לאחר ניתוח חודרני או כריתה של איבר). ולעיתים, אנשים נאלצים להתמודד עם כאבים כרוניים שאין לרפואה מענה להם.

לכן, כאשר אנשים סובלים מכאבים נעשה שימוש אינטנסיבי בתרופות משככות כאבים. תרופות אלה, החל בתרופות פשוטות ללא מרשם רופא כמו אקמול או אופטלגין, וכלה בתרופות אופיאטיות הדורשות מרשם כגון מורפיום, הן בעלות השפעה טובה על רמות שונות של כאב, ומאפשרות הקלה בכאב בעת הטיפול ולאחריו.

השימוש בהיפנוזה מועיל עם הכאב

למרות יעילותן של התרופות במקרים רבים, ישנם מקרים בהם לא ניתן להשתמש בתרופות הקונבנציונאליות:

  • אנשים שאינם מגיבים בצורה טובה לטיפולים התרופתיים, סובלים מאלרגיות שונות לחומרים משככי הכאבים, או שאינם יכולים ליטול אותם מסיבות רפואיות מורכבות.
  • פרוצדרות שאינן מאפשרות שימוש בחומרי הרדמה חזקים כגון לידה (עקב חשש מפגיעה בעובר) או טיפול שיניים (משום שקל יותר לטפל כאשר המטופל עירני).
  • בכאבים כרוניים, התרופות הקונבנציונאליות עשויות לאבד מהשפעתן לאורך זמן.

הגדרת ההפינוזה ואופן השימוש בה

היפנוזה היא תהליך של כניסה למצב שונה של מודעות עצמית. למרות התדמית שנוצרה להיפנוזה כאילו המהפנט משתלט על תודעתו של המהופנט, למעשה המהפנט רק מסייע ומוביל את המהופנט לשליטה גבוהה ביותר על התודעה שלו, ועל התחומים בהם הוא מתרכז באותו רגע נתון.

תהליך ההיפנוזה מאפשר למהפנט לעזור למהופנט לבחון אספקטים בתוך עצמו, שהוא אינו מסוגל לגעת בהם במצב תודעתי רגיל.

המהופנט לומד במהלך ההיפנוזות להסיט את תשומת הלב שלו מהכאב, להתרכז בדרכים אחרות, ובכך ההיפנוזה מובילה להפחתה ניכרת ברמת הכאב ובתדירותו.

בנוסף, במהלך ההיפנוזה לומד המהופנט שליטה טובה יותר בשרירים, ואפילו באיבריו הפנימיים, כך שהוא יכול ליצור זרימה טובה יותר של דם, או חיזוק של שריר, אשר יכולים לגרום להקלה בכאב, גם כאשר החולה אינו מהופנט.

יתרונות ההיפנוזה

היתרון הגדול של ההיפנוזה לשיכוך כאבים נעוץ בכך שמעבר לעובדה שלא נעשה שימוש בחומרים שונים, נראה שההיפנוזה עובדת בערוץ שונה לשיכוך כאבים מזה שדרכו עובדות התרופות.

בעוד שמרבית התרופות חוסמות את הסיגנלים של הכאב למח, או מעלות את ייצור האופיאטיים הטבעיים של הגוף המשמשים כמשככי כאב, ההיפנוזה עובדת על המודעות והפרשנות של המוח.

לכן גם במצבים בהם אי אפשר לגרום לחסימת הסיגנלים של הכאב, ניתן לבחור בהיפנוזה במסלול משכך כאב אחר.

ראו גם:

טיפול פסיכולוגי לפני טיפול שיניים

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן