כאבים לאחר ניתוח

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאבים לאחר ניתוחכאב היא תחושה נפוצה לאחר ניתוח. כאבים קשים נגרמים לרוב כתוצאה מניתוחים בתוך בית החזה, ניתוחים תוך בטניים וכן ניתוחי עצמות או פרקים. ניתוחים של הגפיים, הראש, הצוואר והעור נוטים לכאוב פחות לאחר ניתוח.

גורמים המשפיעים על חומרת הכאב

קיימים מספר גורמים המשפיעים על רמת הכאב לאחר ניתוח. אלה כוללים את משך הניתוח, כמות הטראומה שנגרמה לרקמות במהלך הניתוח, סוג החתך הניתוחי וכמות המשיכה על הרקמות במהלך הניתוח. התעסקות עדינה ברקמות במהלך הניתוח, ניתוחים קצרים וכן הרפיית שרירים טובה במהלך הניתוח מורידים את רמת הכאב לאחר הניתוח.

בנוסף לגורמים הקשורים לניתוח עצמו, תחושת כאב לאחר ניתוח משתנה בהתאם למטופל. מטופלים שונים המגיעים מתרבויות שונות חווים כאב בצורות שונות. כמו כן, מצב גופני ונפשי שונה משפיע על תחושת הכאב אצל חולים שונים. תחושת חרדה היא התחושה המגבירה ביותר את תחושת הכאב לאחר ניתוח.

תפקיד הכאב לאחר ניתוח

לא ידוע כיום על תועלת המופקת מכאב לאחר הניתוח אלא להיפך. כאב לאחר הניתוח יכול להפריע לתפקוד התקין של הגוף למשל על ידי הפרעה בנשימה בחולה לאחר ניתוח בבית החזה, עליית לחץ דם בעקבות הכאב, עצירת פעולת מעיים ועוד. מסיבות אלו יש חשיבות רבה לשליטה בכאב לאחר ניתוח וכן במניעתו מלכתחילה.

טיפול בכאב

קיימות תרופות שונות ואפשרויות מתן שונות למניעת כאב לאחר ניתוח ולטיפול בכאב.

האופיואידים הם התרופות בשימוש הנפוץ ביותר למניעה ולטיפול בכאב. קבוצה זו מכילה תרופות כדוגמת המורפין והפנטניל. תרופות אלה ניתנות לרוב לפני תחילת הניתוח וכן אחריו והן יעילות מאוד בטיפול בכאב. תופעות הלוואי של תרופות אלה כוללים דיכוי נשימתי, עצירות קשה, התמכרות גוברת לשימוש בחומרים אופיאוטים, ובחילות והקאות.

תרופות מקבוצה זו ניתן לתת דרך עירוי בווריד, על ידי זריקה לשריר, על ידי מתן ממושך באפידורל או על ידי מתן פומי. בימים הראשונים לאחר הניתוח תרופות אלה לא ניתנות באופן פומי אלא בדרכים אחרות. לרוב, לאחר מספר ימים כאשר רמת הכאב יורדת ניתן לתת טיפול פומי המשלב תרופה מקבוצה זו ותרופה מקבוצת נוגדי הדלקת.

ניתן גם לאפשר לחולים עם כאבים חזקים לשלוט לבד במידה חלקית במתן תרופות מקבוצת האופיואידים. צורת מתן זו נקראת Patient controlled analgesia. חולים אלה משתמשים במכשיר מיוחד עליו הם יכולים ללחוץ כאשר הם רוצים לקבל את התרופה לווריד.

המינון הניתן מכל לחיצה נקבע במכשיר מראש על ידי הצוות הרפואי ובנוסף הצוות יכול להגביל את מתן התרופה על אף לחיצות החולה. על ידי כך נמנעים ממתן ביתר של התרופה ובנוסף יכול הצוות לעקוב אחר צורך החולה לקבלת התרופה ולהעריך את מידת השליטה בכאב שלו.

קבוצה נוספת של תרופות היא תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים. קבוצה זו מכילה תרופות כדוגמת אופטלגין, אקמול, נורופן ועוד. מתן דרך השריר של תרופות אלה יעיל במידה שווה לטיפול במורפין כאשר הסיכוי לדיכוי נשימתי נמוך מזה שקיים במתן מורפין.

תופעות לוואי של תרופות מקבוצה זו כוללות דימום מדרכי עיכול, דילול הדם, ופגיעה כלייתית. כאשר רמת הכאב יורדת ניתן לתת טיפול בתרופות אלה באופן פומי שיעילותו פחותה ממתן דרך השריר.

דרך נוספת להתמודדות עם כאב לאחר ניתוח הוא על ידי הרדמה אזורית מתמשכת. בשיטה זו מוזרקים חומרי הרדמה באופן רציף או חד פעמי לעצבים המעצבבים את אזור הכאב. לידוקאין למשל היא תרופה בשימוש נפוץ בשיטה זו. התרופה גורמת לחסימת ההולכה העיצבית ועל ידי כך נמנעת העברת הכאב למוח. תופעות לוואי לשיטה זו כוללים הזרקה של התרופה לדם ופגיעה באיברים סמוכים לאזור ההזרקה למשל פגיעה בריאות במהלך הרדמה של השרירים הבין צלעיים.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

הערכת עוצמת הכאב של מטופלים לאחר ניתוח בחדר התאוששות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן