האם לנשים כואב יותר מהגברים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

האם כאבים כרוניים פוגעים בתפקוד המיני? מחקר בדק

קיימים הבדלים בין אנשים שונים מבחינת רמות הכאב וההתמודדות איתו. אבל האם ההבדלים קיימים גם בפן המגדרי? על פניו התשובה נראית חיובית, כאשר ידוע כי הכאב מושפע מפרמטרים דוגמת המאפיינים הפיזיולוגיים והאנטומיים של האדם, ההבדלים התרבותיים בין אנשים שונים – וגם הבדלים מגדריים.

רבים סבורים בהקשר הזה כי דווקא הגברים, "המין החזק", הם שסובלים יותר מכאבים בהשוואה לנשים. עם זאת, לאחרונה עולים מחקרים שמראים כי הנשים הן אלו שעלולות לחוות כאבים עזים יותר. אז מי מנצח בקרב המינים הזה? אתם מוזמנים לקרוא ולהחליט בעצמכם.

מי סובל יותר מכאבים - גברים או נשים?

מדהים: אלו הן תוצאות המחקרים האחרונים

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים שלנשים (כמו גם לנקבות אצל בעלי החיים) נטייה לסבול יותר מהכאב ואף להביע לגביו רגשות ותחושות שליליות. הדבר נוגע הן לכאבים אקוטיים המופיעים אצלם והן לכאבים שכיחים, עד לרמת הכאב הכרוני, ולמגוון רחב של כאבים ותסמונות. בין היתר ניתן להצביע על מיגרנה, תסמונת המעי הרגיז, פיברומיאלגיה, תסמונת התעלה הקרפלית, טרשת נפוצה – והרשימה עוד ארוכה. לכך ניתן להוסיף כמובן בעיות המאפיינות רבות מבנות המין היפה מעצם היותן נשים, לרבות סרטן השד, כאבים המחזור החודשי, תסמונת קדם וסתית ומצבים הקשורים לתקופת ההריון, ללידה ולחודשים שלאחר הלידה.

אם זה לא מספיק, הרי שממצאי המחקרים מצביעים על כך שהכאבים אצל הנשים עשויים בהחלט להיות ממושכים יותר בהשוואה לגברים. כאבים אצל נשים עלולים להיות בדרגות חומרה גבוהות יותר, כאשר סיכון נוסף המאפיין אותן הוא הופעת כאבים חוזרים. הנשים מפגינות פעמים רבות סף כאב ועמידות לכאב נמוכים לעומת גברים. אחת הסיבות לכך היא שהמוח הנשי, על פי התשתית המחקרית הידועה כיום, מגיב בצורה "חזקה" יותר לכאבים.

ממה נובעים ההבדלים בין גברים לנשים?

השאלה שצריכה להישאל במצב הזה, בהינתן תוצאות המחקרים, היא מהם הגורמים שעשויים להסביר את אותם הבדלים הקיימים בין המינים בדפוסי הכאב. באופן לא מפתיע חלק מרכזי מהתשובה, על פי החוקרים, נעוץ בהבדלים ההורמונליים הקיימים בין המינים. עדות לכך היא שנשים סובלות לרוב מכאבים עזים יותר ככל שהן מתבגרות, וגם שחלק גדול מהכאבים הם בעלי נטייה מחזורית העולה בקנה אחד עם המחזור החודשי שלהן.

למידע נוסף בנושא: כאבי מחזור

דפוס זה קיים לא רק בכאבים אשר קשורים באופן ישיר למחזור החודשי ולתסמונות הרלוונטיות אליו, אלא גם בהתייחס לסוגי כאב אחרים. קצרה היריעה מלהתייחס כאן להשפעה של כל הורמון על הכאב – והרי ידוע שהמערכת ההורמונלית (סוג ההורמונים, מספרם וכדומה) שונים אצל גברים לעומת נשים. עם זאת ברור שכן קיימת השפעה כזו.

חלק אחר בהסבר ניתן לייחס לעובדה שקיימים הבדלים אנטומיים בין הנשים לבין הגברים. אצל הגברים העצמות הן גדולות וחזקות יותר, ומסת השרירים נוטה להיות גבוהה יותר. עובדה זו הופכת את הגברים לפגיעים פחות בפני שורה ארוכה של כאבים, כשהבדל נוסף הוא בעמידות לאותם גורמי סיכון לכאבים ולטראומות גופניות.

ההבדלים בן המינים דורשים טיפול שונה

בין גברים לנשים ניתן למצוא פערים גם בכל הנוגע לתמונת הטיפול בכאבים. העובדה הראשונה היא שחלק גדול מהתרופות שמתאימות לגברים אינן מיועדות לנשים, כשהדוגמא המובהקת לכך היא תרופות הנלקחות בחודשי ההריון והלידה. נשים צריכות להיות רגישות יותר לתרופות שהן נוטלות גם בהתחשב במצב ההורמונלי הייחודי, במחזור החודשי וכן הלאה.

מחקרים מראים כי קיימים הבדלים בין המינים באופן שבו התרופות מתפזרות להן ברקמות הגוף השונות, מתפרקות או מופרשות מהגוף. בנוסף, ההשפעה של התרופות על הגוף (למשל משככי הכאבים) שונה. זה לא אומר שאי אפשר לטפל בנשים באמצעות תרופות ואמצעים אחרים, כמובן, אלא שיש לקחת בחשבון את המין של המטופל בהתאמת הטיפול אליו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן