הפסיכולוגיה של הכאב

כאבכאב הוא תחושה באיזור מסוים בגוף אשר שולח אותות ופולסים חשמליים שמגיעים דרך מערכת העצבים אל המוח. המוח מפרש את אותם אותות, ואומר לנו שמה שאנחנו מרגישים זה כאב. במובן זה, כאב הוא למעשה פרשנות של המוח. הפרשנויות של המוח על כל רבדיו, הן גם מה שאנחנו מכנים 'נפש'. מכיוון שכל התהליכים הנפשיים, הפסיכולוגיים והגופניים מתרחשים במוח, רק טבעי לחבר בין הגוף והנפש.

החיבור בין גוף ונפש מקובל בכל התורות העתיקות, ובעשורים האחרונים גם הרפואה הקונבנציונאלית מכירה בחשיבותה של הנפש ובהשפעתה על בריאות גופנו. כאשר מדובר בפסיכולוגיה של הכאב, ניתן להתייחס להשפעה דו כיוונית- ראשית, כאב בגוף עשוי להשפיע על הרגשות שלנו, ושנית על מצב רוחנו. מצבנו הפסיכולוגי יכול להשפיע על בריאות הגוף ועל תחושת הכאב.

השפעת הכאב על הנפש

במרפאות כאב, חלק מהצוות הרב מקצועי כולל פסיכולוג המתייחס להיבטים הרגשיים של הכאב. כאב (כרוני או אקוטי) עלול לגרום לחרדה ועלולות לצוץ שאלות כגון עד מתי הכאב ימשך, מה משמעות הכאב, כיצד הכאב עשוי להשפיע על המשך חיי והאם יחמיר בעתיד.

החרדה נובעת גם מתחושה של העדר שליטה על התחושות של הגוף, כלומר האדם מרגיש שהגוף שולט בו ולא להפך. רגש נוסף שעשוי להתעורר בעקבות כאב הוא כעס- למה דווקא לי כואב? רגשות אלה מצטרפים לתחושות הדיכאון הנפוצות אצל הסובלים מכאבים כרונים.

דיכאון נובע מירידה ביכולת התפקוד, מפגיעה באורחות החיים ובהרגלים ומהצורך להתמודד באופן מתמיד עם תחושות קשות של הגוף. מחקרים מראים שקשה לשמור על אופטימיות, על הומור ועל שמחת חיים כאשר צריך להתמודד עם כאב.

השפעת הנפש על הכאב

גירוי מכאיב עשוי להשפיע באופן שונה על אנשים שונים. ראשית, לכל אדם ישנו סף כאב משלו ויכולת התמודדות שונה. ישנם אנשים שמסוגלים לשאת כאב רב מבלי להתלונן, וישנם אנשים שכל כאב קטן נחווה אצלם כסבל גדול.

למרות שלסף הכאב יש בסיס ביולוגי (שילוב של תכונות גנטיות, וחוויות של כאב מהילדות המוקדמת), גם לנפש יש השפעה עליו. ראשית, חברות שונות מתייחסות באופן שונה לכאב ולביטוייו, כך שאנשים מרקע תרבותי שונה מתייחסים באופן שונה לתחושה של כאב. בנוסף, גם לאישיותו של האדם ולדרכי ההתמודדות שלו יש השפעה על חווית הכאב.

יש לציין, שלעיתים מקורו של הכאב הוא באמת פסיכולוגי במקרים של הפרעות פסיכוסומטיות, ובמצבים אלו אבחון וטיפול בקושי הרגשי עשוי לפתור במידה מסוימת את בעיית הכאב.

טיפול פסיכולוגי להתמודדות עם כאב

כאמור, אנשים שמגיעים לטיפול במרפאות כאב, מופנים גם לקבלת טיפול בתחום בריאות הנפש. אין בכך כדי לומר שמי שסובל מכאב כרוני הוא "משוגע" או ש"הכאב נמצא אצלו בראש".

הצורך בטיפול פסיכולוגי נובע מכך שגם אם אי אפשר להפסיק את תחושת הכאב, אפשר לשנות את התפיסה כלפי הכאב, ולהתמודד עם רגשות קשים כמו דיכאון, חרדה וכעס שעשויים להתעורר בעקבות הכאב, ולגרום לפגיעה נוספת באיכות החיים ובשגרת החיים של החולה.

טיפול נפשי בכאב יכול להיערך בצורה פרטנית, בטיפול קבוצתי או בקבוצת תמיכה. חשוב להתאים את הטיפול לחולה על מנת שיתאפשר לו מקום בו הוא יכול לבטא את מכאוביו ואת רגשותיו בלי חשש מביקורת. בנוסף, שתהיה שיטת טיפול שתאפשר שינויים בתפיסה, חיזוק הקשר בין הגוף לנפש, ולעיתים גם התערבות המאפשרת העלאה של סף הכאב. קיימות שיטות טיפול בכאב מסוג אלו כמו ביופידבק שמטרתן שינוי בתפיסת החולה וקבלה של הכאב והתמודדות עימו.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן