טיפול ביופידבק בעזרת מראה

טיפולבין כל סוגי המכאובים והבעיות הפיזיולוגיות מהם בני אדם יכולים לסבול, אחת התופעות המתסכלות היא כאבי הפנטום.

כאב פנטום הוא בעצם כאב באיבר שלא קיים- אנשים אשר עברו קטיעה של איבר מסוים (ולעיתים גם אנשים שנולדים ללא איבר כלשהו), מרגישים תחושות באיבר הקטוע.

כ-80% מקטועי האיברים סובלים מתחושות אלה, שהן ברובן תחושות כואבות. ברב המקרים תחושת הכאב היא בקצה המרוחק של האיבר הקטוע למשל, בכף הרגל, או באצבעות כף היד. לעיתים מדובר בכאב שהיה קיים לפני הכריתה למשל במקרים של  ציפורן חודרנית).

פעמים אחרות מדובר בתחושה של תנועה מכאיבה או עיוות במנח האיבר הקטוע. למשל, לעיתים מרגישים הקטועים כי הם מאגרפים בחוזקה את אצבעות היד הקטועה עד שהם מרגישים את ציפורניהם ננעצות בבשר.

טיפול בכאבי פנטום

התייחסנו לכאבי פנטום ככאבים מתסכלים, משום שאיך אפשר לטפל בכאב שממוקם באיבר שאיננו עוד? הרפואה המודרנית וגם הרפואה האלטרנטיבית עומדות פעמים רבות חסרות אונים מול שאלה זו. הטיפול העיקרי שמוצע לקטועים הסובלים הוא טיפול נקודתי במשככי כאבים שונים.

כאשר מנסים למצוא טיפול מקיף יותר לבעיה, עולה השאלה- מה בעצם גורם לכאבים מוזרים אלה להתרחש? בעבר התיאוריה הרווחת הייתה כי קצות עצב שנותרו לאחר הקטיעה הופכים לדלקתיים וגורמים לכאב. אך טיפולים שהתמקדו בקצות העצב (בעיקר גירויים חשמליים וניתוחי קטיעה נוספים), לא פתרו את הבעיה ואף החמירו אותה.

המחקר של ראמאצ'נדראן

הנוירולוג ו"ס ראמאצ'נדראן, הניח כי כאבי הפנטום נגרמים בעקבות "הרגל" של המח – אותות שהמח נהג לקבל מהאיבר הקטוע, ולהעביר אליו בחזרה, לפני שהאיבר נקטע. למשל, כאשר המח מעביר ליד פקודה להתאגרף, הוא מצפה לקבל אותות מהיד המעידים על כך שהפעולה בוצעה.

כאשר משוב כזה לא מתקבל (משום שהיד קטועה), המח מגביר את האותות ונגרם מאמץ מכאיב לקפיצת האגרוף. אז המח גם "נזכר" שמאמץ כזה הוא כואב, שהציפורניים חודרות לבשר,  והכאב שמורגש הוא בעצם סוג של זיכרון.

ראמאצ'נדראן ערך ניסוי על טיפול בפידבק בקטועי יד. הוא בנה קופסא מיוחדת ובה מראה אנכית. המראה יצרה אצל מי שנכנס לקופסא אשליה כאילו יש לו שתי ידיים (השתקפות היד הקיימת נראית כמו היד החסרה).

הנבדקים הצליחו באמצעות המשוב האשלייתי שקיבלו מהמראה, להביא לשחרור המאמץ של היד הקטועה, ולהפסיק בכך את כאבי הפנטום. למעשה, האשליה מאפשרת לשכנע במידת מה את המח שהוראותיו מתקבלות, הוא מקבל סוג של פידבק על כך מהגוף, ולכן אפשר לתת לגפה הקטועה הוראה חדשה לתנוחה שאינה גורמת לכאב.

טיפול בכאבי פנטום

המחקר של ראמאצ'נדראן הוביל לתפיסה שונה של ההסברים לכאבי הפנטום, וכן הניח בסיס לשיטה טיפולית בכאבים אלה.

כיום נעשה שימוש בטיפול בפידבק באמצעות מראה בקטועי איברים. נראה כי יש סוגים מסוימים של כאבי פנטום אשר ניתנים להקלה משמעותית ואפילו לריפוי באמצעות טיפול זה. כאשר כאב הפנטום נגרם מבעיות עצביות, הפידבק לא יעזור. אך כאשר הכאב נגרם מתחושה של עיוות במנח האיבר, הטיפול בפידבק מאפשר לקטוע ללמוד כיצד "להרפות" את האיבר שאינו קיים.

במחקרים שנעשו בנושא התברר כי הטיפול יעיל, ולאחר אימון מספק הקטועים יודעים להרפות גם ללא עזרתה של המראה.

יחד עם זאת, הטיפול בדרך כלל אינו מכחיד את כל כאבי הפנטום, ואפילו לא את תחושת הפנטום עצמה כלומר, הקטועים עדיין עשויים להרגיש את האיבר שנקטע, ובדרך כלל גם ימשיכו להרגיש בו סוגים שונים של כאב בעוצמות שונות.

ראו גם:

כאב נוירופתי

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן