כאב גב מותני

כאב גב

כאב גב מותני או בשמו המדויק יותר, כאב גב תחתון, מהווה בעיה שכיחה ביותר בעולם המודרני. לפי ההערכות העדכניות נראה כי בין 90-60 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מכאבים בגב התחתון, לכל הפחות פעם אחת במהלך החיים ובמקרים רבים, בתדירות גבוהה הרבה יותר. יתרה מזאת, כאבים בגב התחתון עשויים להוות גם את מנת חלקם של צעירים ואפילו של ילדים ובני נוער.

כאבי גב באופן כללי עשויים להופיע באופן אקוטי ולחלוף תוך זמן קצר מאוד אך יכולים גם להופיע באופן כרוני ואפילו להימשך במשך כל החיים. למעשה כאבים כרוניים הנמשכים יותר מ-12-7 שבועות, הם הכאבים הנפוצים ביותר בגב התחתון.

מה הם הגורמים לכאב גב מותני?

קיום כאבי הגב ורמת החומרה של הכאבים קשורים למספר גורמים שונים כמו מגדר, גיל, עיסוק, עישון ושנות לימוד. יש לציין כי למרות שהשכיחות של הכאבים נוטה לעלות עם הגיל, הרי שישנם מספר גורמים מעורבים המובילים לכך שיחס המנה-תגובה בין גילו של המטופל לכאבים בגב התחתון, אינו לינארי. כמו כן כפי שחלק לא מבוטל מהמטופלים יכולים להעיד, ידוע כיום כי ישנם לא מעט גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים שמעלים את הסיכון להתפתחות של כאבי גב תחתון המצריכים אשפוז: בין היתר מדובר בעומס גבוה בלחץ זמן, אי שביעות רצון בעבודה, יכולת שליטה נמוכה בעבודה, תמיכה נמוכה של ההנהלה והקולגות ועבודה מונוטונית.

במחקר מסוים נמצא אף כי הסיכוי להתפתחות כאבי גב תחתון בקרב עובדים עם יכולת שליטה נמוכה בעבודה גבוה פי 3.2 בהשוואה לעובדים בעלי יכולת שליטה טובה בעבודה. גורמים פיזיים הקשורים בעבודה המובילים לעלייה בסיכון לכאבי גב תחתון כוללים בין השאר משמרות לילה, עבודות פיזית מאומצת ופעולות ספציפיות כמו הרמה, דחיפה וכפיפה. בנוסף מטבע הדברים גם עיצוב לקוי של סביבת העבודה עשוי להוביל לפגיעות בגב התחתון הבאות לידי ביטוי בכאבים.

כאבי גב תחתון אקוטיים שמקורם בחבלה טראומטית יכולים להיות תוצאה של שבר בחוליה, פריצת דיסק או כל נזק אחר במבנים הממוקמים באזור זה של הגוף.

מחלות מערכתיות וכאב גב מותני

ישנה שורה ארוכה של מחלות מערכתיות שעשויות לגרום להתפתחות של כאב גב תחתון. בין היתר מדובר בסוגים שונים של דלקות מפרקים מערכתיות המערבות את עמוד השדרה, מחלות של רקמת החיבור ועוד. כמו כן גידול סרטני בעמוד השדרה עשוי לגרום להופעת כאבים בגב התחתון וכנ"ל לגבי דלקת זיהומית בעמוד השדרה. יש לציין כי ישנן גם בעיות רפואיות שונות ומחלות כאלו ואחרות שמתרחשות באיברים מרוחקים שעשויות לגרום להקרנת הכאבים לגב התחתון. כך לדוגמה כיב קיבה פפטי, שלבקת חוגרת, עווית כלייתית, דלקת בערמונית, אנדומטריוזיס ודלקת בלבלב עשויים בהחלט לבוא לידי ביטוי בכאבים בגב התחתון.

כאב גב מותני ותהליכים ניווניים

מעבר לכל הגורמים הנ"ל, חשוב להזכיר גם מגוון גורמים ניווניים שעשויים להוביל להתפתחות של כאבים בגב התחתון ובכלל זה הזדקנות של הדיסק הבין חולייתי, הזדקנות הזיז המפרקי, הזדקנות הרצועות בתעלת השדרה, הזדקנות העצם והחלקה ניוונית של החוליה ועוד. תהליכי ההזדקנות משפיעים גם על השרירים התומכים בעמוד השדרה: ירידה במסת השרירים והיחלשות השרירים מובילות לעומס יתר על הרצועות והמפרקים של עמוד השדרה ובסופו של דבר עשויות להוביל להתפתחות כאבים בגב התחתון. הידלדלות מסת השריר בגיל מבוגר היא תופעה שנקראת סרקופניה, המופיעה בקרב כ-30% מהאוכלוסייה מעל גיל 60.  

מה הם התסמינים של כאב גב מותני?

כאב גב מותני או כאב גב תחתון הוא כאב בחלק שמתחיל מתחת לקו הצלעות ומסתיים מעל קו העכוז. יחד עם זאת כאבים בגב התחתון עשויים להקרין גם למקומות אחרים בגוף. כך למשל הכאבים יכולים להופיע בירך (קרינה בלתי ספציפית) ואפילו יכולים להופיע בכף הרגל (קרינה סכיאטית). הכאב יכול להיות חד מאוד ולהימשך שניות ספורות בלבד אך כפי שציינו, יכול להימשך גם שנים ארוכות. במקרים מסוימים הכאבים מופיעים בעוצמה חלשה עד בלתי מורגשת ובמקרים החמורים ביותר מדובר בכאבים שגורמים לפגיעה משמעותית באיכות החיים של המטופלים.

כמו כן ישנם מטופלים המדווחים על כאבים המופיעים לאחר פעילות מסוימת או ביצוע תנועה מסוימת, אחרים מרגישים אותם באופן בלתי פוסק וישנם מטופלים הסובלים מכאבים בעיקר בזמן השינה (ישנם אף כאבים המעירים את החולה משנתו). כך לדוגמה התסמין הראשוני המופיע בקרב חלק ניכר מהחולים שסובלים מדלקת חוליות מקשחת, הוא כאב גב מותני המופיע לאחר היקיצה אך הולך ונרגע בשעות הראשונות של הפעילות במהלך היום.

הכאבים בגב התחתון עשויים לגרום למוגבלות משמעותית: ישנם מטופלים המתקשים לעבור מישיבה לעמידה, אחרים מתקשים לעמוד במשך זמן ממושך ואחרים מתקשים אפילו בהליכה או בעמידה זקופה. אם אתם סובלים מכאבי גב תחתון חשוב לטפל בהם בהקדם.

כיצד מאבחנים כאב גב מותני?

מעניין לציין כי ברוב המוחלט של המטופלים (כ-90%) הסובלים מכאבים בגב, לא ניתן למצוא גורם ברור שיכול להסביר את מקור הכאבים. במקרים האלו, הכאבים בגב התחתון מוגדרים ככאבים שאינם ספציפיים. תהליך האבחון הבסיסי כולל בדיקה גופנית ותשאול של המטופל בנוגע לאופי הכאבים, מועד ההופעה שלהם וקיומם של גורמי סיכון שונים. לרוב לא יהיה צורך בבדיקות נוספות מעבר לכך.

זאת כמובן אלא אם כן המטופל הגיע לרופא בעקבות חבלה או פציעה בגב. כמו כן לרוב המטופל יופנה לבדיקות דימות במקרים שבהם מדובר על כאב גב מותני שנמשך זמן רב, כאב גב עוצמתי במיוחד הפוגע באיכות החיים או כאב גב שמקורו במחלה. בדיקות ההדמיה המשמשות כיום לאבחון של פתולוגיות בעמוד השדרה המותני הן בעיקר טומוגרפיה ממוחשבת (CT) ודימות תהודה מגנטית (MRI).  

כיצד מטפלים בכאב גב מותני?

הטיפול בכאב גב מותני משתנה בהתאם לדרגת החומרה של הכאב והשפעתו על איכות החיים של המטופל, לגורמים שהובילו להתפתחות הכאב, למצב בריאותו הכללי של המטופל, לגילו, לסוגי הטיפולים שהמטופל הספיק לעבור ועוד. כפי שניתן להבין, בכל הקשור לטיפול בכאבים בגב התחתון, יש לבחון כל מקרה לגופו שכן הטיפול משתנה ממטופל למטופל.

במקרים הקלים ניתן להסתפק בטיפול שמרני הכולל הפחתת העומס מעמוד השדרה התחתון על ידי הימנעות מפעילויות הגורמות לעומס יתר והפחתה במשקל, פיזיותרפיה או תרפיה מנואלית וחיזוק שרירי הגב. 

טיפולים יעילים יותר שנבחנו בקרב משתמשים היה בעזרת מכשיר לייזר ביתי אשר מקרין אינפרא אדום לאיזור הכואב.

מחקרים הוכיחו כי שימוש במכשיר מעודד ומגביר את קצב ההחלמה תוך גירוי מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף וניתן לשלב את הטיפול (שהוא ללא תופעות לוואי) יחד עם הטיפול הקיים.

במקרים החמורים יותר, יתכן שייעשה שימוש בתרופות שונות המיועדות בין היתר להרפיית השרירים, להרדמת עצבים ושיכוך כאבים ובמקרים החמורים ביותר יתכן שיהיה צורך לבצע ניתוח גב.

ניתוחים בעמוד השדרה מבוצעים אך ורק במקרים שבהם ברור מראש כי התועלת מהניתוח עולה על הסיכונים. כך למשל יש לנתח מטופל הסובל מתסמונת זנב הסוס בעקבות היצרות של תעלת השדרה או פריצת דיסק מותני. תסמונת זנב הסוס היא בעיה עצבית אקוטית שיש לטפל בה באופן כירורגי בטווח של 48 שעות לכל היותר על מנת למנוע נזק נוירולוגי קבוע.

הפתרון הכירורגי נכנס למערכת השיקולים גם במקרים בהולים פחות שבהם הכאבים לא נוצרו כתוצאה מבעיה עצבית שעשויה להוביל לשיתוק אך עדיין גורמים לפגיעה משמעותית באיכות החיים. במקרים האלו לרוב יש לשקול ניתוח אם המטופל עבר מגוון טיפולים שמרניים במשך תקופה של מספר חודשים, מבלי שמצבו ישתפר.

מקורות מידע:

אפיון מבנה עמוד השדרה המותני ושרירי הגב אצל אנשים הסובלים מכאבים כרוניים בגב התחתון: מחקר דימות

דלקת חוליות מקשחת – ויקיפדיה

כאבי גב תחתון – ויקירפואה  

Lower back pain symptoms, diagnosis and treatment – spine health

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן