כאב בגב התחתון

כאבי גבכאבים בגב התחתון הם אחת התלונות השכיחות ביותר בתחום הרפואה, ומדי שנה עשרות אלפי מטופלים מגיעים אל רופאי המשפחה והאורטופדים בתלונות על כאבים בגב התחתון. מבין כל סוגי כאבי הגב, הכאבים בגב התחתון הם הנפוצים ביותר, ובמידה והם כרוניים יכולים לגרום להגבלה משמעותית בתפקוד היום יומי ולפגיעה קשה באיכות החיים.

במקרים רבים כאבי גב ובעיקר כאבים בגב התחתון ניתנים למניעה על ידי פעילות גופנית קבועה, הקפדה על יציבה נכונה (בעיקר בישיבה מול מסך המחשב), הימנעות מהרמת משקלים כבדים ותרגילים להארכת שרירים. בחלק מהמקרים, אין ברירה אלא לטפל בכאבי הגב על ידי ניתוח מתאים.

הביטוי של כאבים בגב התחתון

כאבים בגב התחתון מוכרים כמעט לכל אחד, ומופיעים ככאב שרירים דוקר המופיע בחלקו התחתון של הגס, אשר מתגבר לרוב בהנעת הרגליים. לעיתים, הכאב יכול גם להקרין לאחת הרגליים, ולגרום למצב הקרוי סיאטיקה המרמז על פריצת דיסק.

אנשים הסובלים מכאבים בגב התחתון מתלוננים על פגיעה קשה בטווחי התנועה, ומתקשים לבצע פעולות הדורשות את הנעת הגב התחתון.

במקרים מסוימים, מתקשים האנשים הסובלים מכאבי גב תחתון לקשור את שרוכי הנעליים או לבצע כל פעולה אחרת הדורשת את כיפוף הגב. כמו כן, במקרים אחרים יכול להופיע קושי לעמוד בגב זקוף, והכאב מתגבר דווקא כאשר מנסים להשיג יציבה זקופה.

הגורמים לכאבים בגב התחתון

כאבים בגב התחתון יכולים להיגרם לאור מגוון סיבות, אך לא תמיד מגלים את הגורם לכאבי הגב. מכיוון ששרירי הגב התחתון מעורבים מאוד בתנועה ומופעלים באופן קבוע על בסיס יום יומי, יכול להופיע כאב בגב התחתון על רקע סיבות רבות, אשר לא תמיד מובנות לרופאים ולא תמיד ניתנות לטיפול. הגורמים העיקריים לכאבים בגב התחתון הם:

  • מתיחת שריר או גיד – יכולה להופיע לאחר הרמת משקל כבד או כאשר מבצעים תנועה חדה אשר גורמת למתיחת אחד השרירים שבגב התחתון ולהופעת הכאב. תופעה זו נפוצה בעיקר אצל אנשים חלשים מבחינה פיזית, ופעילות גופנית קבועה יכולה להפחית באופן משמעותי לפתח כאבי גב מסיבה זו.
  • פריצת דיסק – הדיסק הבין חולייתי הוא חומר רך אשר תפקידו להפריד בין החוליות ולספק סיכוך ובלימת זעזועים. מקרים של פריצת דיסק מופיעים כאשר הדיסק נקרע והופך לבולט כלפי חוץ באופן שלוחץ על אחד העצבים. המאפיין העיקרי של פריצת דיסק הוא כאב המקרין לרגל, ובמקרים רבים תיתכן פריצת דיסק ללא כאב גב בכלל.
  • שחיקת סחוס (אוסטאוארתריטיס) – שחיקת סחוס היא מצב נפוץ מאוד באנשים מבוגרים, ומופיעה לרוב במפרק הברך או הירך. עם זאת, קיימים מקרים רבים של שחיקה של הסחוס החולייתי, אשר גורמת לעיוות החוליה ולהופעת כאבים בגב התחתון עם או בלי הקרנה אל הרגל. במקרים מסויימים, שחיקת הסחוס החולייתי גורמת להיצרות תעלת חוט השדרה, מצב הדורש התערבות כירורגית להרחבת התעלה.
  • בעיות גרמיות – עמוד השדרה הוא איבר מורכב ביותר, ובעיות מבניות שלו יכולות לגרום לכאבים בגב התחתון. בעיות כמו עקמת (סקוליוזיס) או עקשת (קיפוזיס) קשים יכולים להוביל לכאבים בגב התחתון.
  • שברים אצל חולי אוסטאופורוזיס – אוסטאופורוזיס (דלדול עצם) היא מחלה שכיחה יחסית בקרב אנשים מבוגרים ובעיקר בנשים. במקרים מסויימים, עלולים להופיע על רקע המחלה שברים בחוליות אשר יגרמו לכאבי גב קשים.

קראו גם על תסמונת זנב הסוס

אבחנה של כאבים בגב התחתון

על מנת לאבחן כאבים בגב התחתון מבצעים לרוב בדיקת הדמיה של עמוד השדרה. לרוב מבצעים בדיקת CT, ובמקרים בהם הבדיקה לא מספקת ניתן גם לבצע בדיקת MRI. לאחר האבחנה ובהתאם להגבלה הנגרמת על ידי מחלת הגב והחלטת המטופלים בוחרים האם לטפל באופן שמרני (תרופות להפחתת כאבים ופיזיותרפיה, סיוע בהקלה באמצעות חגורת גב) או באופן כירורגי.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן