כאבי ראש טריגמינאליים

כאב ראשכאבי ראש טריגמינאליים הם לא רק "כאב ראש" במובן המטאפורי של המילה, הם כאבי ראש הגורמים לסובלים מהם פגיעה ממשית באיכות החיים. כאבי הראש מסוג זה מתבטאים לרוב לפני גיל 40 ואופייני יותר בקרב נשים. חלק מהחוקרים מעריכים את שכיחות המחלה ב1:15000 חולים.

הגדרת המונח "כאב ראש טרימינאלי"

כדי להבין מהם כאבי ראש טריגמינאליים, צריך קודם להבין כי בשפה הרפואית מגדירים כאבי ראש טריגמנאליים על שם המקור לכאבי הראש מסוג זה. התחושה באזור הפנים של בני-אדם מורגשת בעזרת עצב הגולגולת החמישי- הקרוי בלטינית הטריגמינאלי (The Trigeminal nerve, קרוי כך מכיוון שהוא מחולק לשלושה חלקים).

ממש לפני יציאת שלושת החלקים השונים מתוך הגולגולת ישנו מרכז עיצבי ("הגנגליון הטריגמינאלי") שמרכז את כלל התחושה מאזור הפנים. כמו כן, יש המחלקים את כאבי הראש הטריגמינאליים לראשוניים  או שניוניים (כלומר שנובעים מגורם אחר).

כיום, חוקרים מאמינים כי לכאבי ראש טריגמינאליים הינו לחץ המופעל על המרכז העיצבי. הלחץ נגרם לרוב מכלי דם שעוברים בקרבתו הלוחצים עליו מפעם לפעם בתנאים מסוימים (הגורם לכאבי ראש טריגמינאליים ראשוניים). לעיתים רחוקות יותר הגורם ללחץ הינו גידול מוחי הלוחץ על האזור או לעיתים נדירות עוד יותר- צלקת ברקמת המוח הנגרמת מפתולוגיה כלשהי (למשל כזו הנגרמת בטרשת נפוצה או לאחר חבלה באזור הראש).

הכאבים הינם בעלי אופי התקפי, הנמשך לרוב שתיים שלוש דקות ואז חולף. עם זאת, ייתכנו שרשרת של התקפי כאב אחד אחרי השני בזמן קצר מאוד. הכאבים מתוארים על ידי החולים כדוקרים ואף משתקים מרוב כאב. הכאב יכול להיות מורגש לאורך רק אחד מחלקי העצב הגולגלתי החמישי או לכל אורכו.

הגורם להתקף כאבים אינו ברור עדיין לחלוטין. חלק מהחולים מתארים כי התקף קורה בתגובה לגורם כלשהו (כגון צחצוח שיניים, חשיפה לקור עז, חיוך, וגם לעיסה). נראה כי גם שינה על הצד של העצב המדובר גם כן עלולה לגרום להתקף כאבים.

אבחון

האבחנה של כאבי ראש טריגמינאליים הינה לרוב ברורה מכיוון שהסימנים הינם מאוד אופיינים. הסימנים האופייניים כוללים כאבים לאורך אזור התחושה של אחד מחלקי או לאורך כל העצב הגולגלתי החמישי, העדר כאבים או סימנים נוירולוגיים אחרים בין התקפים. במידה וישנם סימני כאבי ראש טריגמינאליים בנוסף לסימנים נוירולוגיים- סביר שכאבי הראש הינם משניים לגורם אחר (כגון גידול וכדומה).

הטיפול בכאבים טריגמנאליים

הטיפול בכאבי ראש טריגמינאליים הינו בעייתי. לרוב, האפקט המושג אינו גורם לשביעות רצון מוחלטת בקרב המטופלים. אין נכון להיום ריפוי מושלם למחלה זו, אלא רק שליטה מסוימת בכאבים. הטיפול העיקרי הינו תרופתי- בתרופות נוגדות התקפי עוויותות, כדגומאת קרבמאזפין, אמיטרפטלין ובקלופן. ניתן גם להשתמש בשיטות של חסימת הולכה עיצבית פריפראלית (כלומר של קצות עצבי התחושה באזור הפנים) מקלה על הכאבים באופן חלקי לזמן מוגבל.

כמו כן, במקרים קיצוניים ניתן לנתח. בניתוח ניתן לנסות להניח מבודד (כגון פיסת פד גזה) בין כלי הדם הלוחץ למרכז העצבי או לנתק את הקשרים (בין אם על ידי חתך או על ידי צריבה) את הקשרים בין קצות העצבים למרכז העיצבי כך שלא תהיה תחושה יותר בפנים, ובכך גם לא יהיו כאבים נוספים. לצערנו, מכיוון שאופי הכאבים הינו עיצבי (נויראלגיה) יש להם נטייה לחזור לאחר כמה חודשים ולעיתים בצורה חזקה יותר.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן