הקשר בין מסכי מחשב ומערכות הפעלה לכאבי ראש

גורם לכאב ראש: מסכי מחשב ומערכות הפעלה
גורם לכאב ראש: מסכי מחשב ומערכות הפעלה

פעמים רבות הוצע ונחקר הקשר בין שימוש נרחב במחשבים או טאבלטים וכאבי ראש. מבוגרים אשר נמצאים שעות רבות מול מסכים שונים, כמו גם ילדים אשר משחקים שעות רבות במשחקי מחשב, עלולים לסבול מכאבי ראש לאחר שעות שימוש ממושכות, עקב גורמים שונים הקשורים לבהייה ממושכת ותנוחה סטאטית פיסית הנמשכת לפרק זמן ארוך.

כיום ידוע, כי גם מסכי האייפון או מכשירי הסלולר השונים גורמים אף הם לכאבי הראש. חלק מהגורמים לכאבי ראש אלה עלולים להיות קצב העברת התמונות, ריבוי גירויים ופיצ'רים, צבעוניות וזוויות צילום שונות.

האנשים המתלוננים על כאבי ראש וסחרחורות, טוענים כי הרגשתם דומה לקריאת ספר בזמן נסיעה או תחושה של מחלת ים ועוד. עיקר התלונות הן תחושות בחילות והקאות כל אימת שהטלפון מצלצל, או כאשר הם ניגשים למכשיר עצמו.

תופעות אלו היו ידועות שנים רבות, אולם החמרתם במצבים מסוימים כתגובה לתוכנות מסוימות הינה חדשה. המטרה היא למנוע כאבים אלה, על ידי הפוגות הפסקה קצרות במהלך העבודה או המשחק במחשב, והפסקת אפליקציות אלו וביטולם גם על ידי החברות המייצרות עצמן.

הגורמים לכאבי ראש אלו

כאבי הראש ממערכות ההפעלה, נגרמים עקב פרלקסה (Parallax Effect). אפקט זה נגרם מתנועה ועומק המרצדים במסכי המחשב, ובעיקר במסכים מסוימים ובמערכות הפעלה מסוימות. המסך ייראה כאילו האייקונים המוטבעים בו מרצדים וזזים באופן בלתי פוסק. אפקט הפלקסה, מופיע גם כאשר התמונות מופיעות בעומקים שונים, ולא מצליחות להתאחד לכדי תמונה שלמה אחת.

תזזיות וזום על תמונות מסוימות הינן תופעות אשר עלולות להתרחש גם בתוכניות טלוויזיה שונות או אתרים המשתמשים בתוכנות אלו, כך שהתמונות מרצדות בקצב מהיר מדי. תופעות אלו של כאבי ראש מוחמרים ומועצמים אצל אנשים עם בעיות נוירולוגיות שונות, כמו למשל מחלת הנפילה, או בקרב אנשים עם ליקויי ראיה שונים.

כאבי ראש אלו עלולים להיות מוחמרים לכדי מיגרנות הנמשכות מספר ימים, או להימשך כל עוד משתמשים בתוכנה או האפליקציה המדוברת. דוגמה לתוכנת הפעלה אשר גרמה למשתמשים רבים כאבי ראש דומים, הינה IOS7 .

מניעת כאבי הראש

השיטה הטובה ביותר למנוע את כאבי הראש היא לכבות את המסכים ולתת לראש ולעיניים מנוחה לפרק זמן ארוך. יש להגביל הן ילדים והן מבוגרים בבהייה ממושכת מדי במסכים שונים, כך שלכל אורך היממה, השימוש במסכים לא יעלה על מספר שעות בודדות.

עם זאת, פעמים רבות, דבר זה אינו אפשרי, ולכן יש לשנות את הגדרות הדפדפנים, כך שהם יכילו פחות תזוזות. לא תמיד שינוי ההגדרות יכול למנוע את כאבי הראש, מכיוון שאפקט העומק ממשיך להופיע. כמו כן, כאשר מדובר על תכניות טלוויזיה, אין אפשרות להגדרות מחדש.

אין מחקרים אשר תומכים כי ליקוי זה עלול להיות ממושך או לפגוע בבריאות האדם בהמשך חייו, מעבר לירידה מידית באיכות החיים בהווה.

עם זאת, חוסר הנוחות הינה מורגשת, ומחייבת טיפול הן ברמת הפרט והן ברמה החברתית הגלובלית. מכיוון שאפקט זה מופיע רק באתרים או בתוכנות חדשות, יש לפעול להעלאת המודעות לגבי האפקטים הבריאותיים הנובעים ממנו מחד, ולחוסר יעילותו מבחינת חווית המשתמש מאידך ולאסור על החברות השונות להשתמש בו לצורכי ויזואליזציה או שיפור החזות האסתטית של האתר.

כאבי ראש אלה עלולים להתווסף לעוד מגוון בעיות בריאותיות הנובעות מישיבה ממושכת מול המחשב, או כתוצאה משימוש במסך אחר, כמו פגיעה בראייה, מיגרנות, בעיות בגידים, ישיבה לא מאוזנת, חוסר פעילות גופנית, השמנה ועוד.

ראו גם:

כאב ראש – מתי והאם יש צורך בבדיקות הדמיה?

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן