מהו כאב פסיכוגני?

כאבכאב פסיכוגני הוא כאב הנגרם, מוחמר או נמשך זמן רב כתוצאה מגורמים מנטליים, רגשיים או התנהגותיים. הכאבים הפסיכוגניים השכיחים ביותר הם כאבי ראש, כאבי גב וכאבי בטן. באופן עקרוני הכאב הפסיכוגני יכול להופיע בקרב מטופלים פסיכיאטריים כחלק מההפרעה, אך שכיח יותר למצוא כאבים פסיכוגניים באנשים ללא הפרעה פסיכיאטרית המתעוררים על רקע אהבה נכזבת, לב שבור, תחושה עזה של דחייה חברתית, צער כבד, אבל או אירועים רגשיים משמעותיים אחרים

הגישה של הארגון הבינלאומי לחקר הכאב

הארגון הבינלאומי לחקר הכאב מגדיר את הכאב כחוויה תחושתית או רגשית לא נעימה המקושרת עם נזק ממשי או פוטנציאלי לרקמה או המתוארת במונחים של נזק רקמתי. לפי הארגון, אנשים רבים מדווחים על כאבים פיזיים בהיעדר נזק ממשי לרקמות גופם וללא כל גורם פיזיולוגי הניתן לאבחון כשבדרך כלל במקרים האלו הגורם הוא פסיכולוגי.

עם זאת, לא ניתן ברוב המקרים להבחין בין החוויה של חולים אלה לחוויה שמהווה את מנת חלקם של אלו הסובלים מכאבים על רקע נזק רקמתי בר אבחון, בהסתמך על דיווחי המטופלים בלבד: אם החולה מדווח על כאב פיזי ומתאר אותו בדומה לאופן שבו מתאר חולה הסובל מבעיה פיזית מאובחנת את הכאב ממנו הוא סובל, הרי שיש לקבל את הכאבים עליהם הוא מדווח בתור כאבים לכל דבר ועניין.

הסטיגמה החברתית

לרוע מזלם של הסובלים מכאבים פסיכוגניים, לעתים קרובות מודבקות להם סטיגמות שונות שכן הן רופאים והן אנשים מקרב הציבור הרחב נוטים לחשוב כי כאבים שמקורם בגורמים שאינם פיזיים, אינם כאבים אמיתיים. עם זאת, המומחים בתחום הכאב מודעים היטב לכך שכאבים פסיכוגניים יכולים להיות חמורים לא פחות מכאבים שמקורם בבעיות גופניות.

הגורמים לכאב פסיכוגני

הרפואה מתייחסת לכאבים פסיכוגניים כאל כאבים כרוניים המהווים חלק מתסמונת הנקראת persistent somatoform pain disorder או functional pain syndrome. הגורמים לכאב פסיכוגני יכולים להיות קונפליקטים רגשיים שלא באים לידי ביטוי בצורה הנכונה ולא מוצאים פורקן, מתח נפשי כבד, בעיות פסיכולוגיות וכן כפי שציינו, במקרים מסוימים מדובר בביטוי של הפרעה פסיכיאטרית מסוימת.

כמו כן לפי חלק מהמומחים, נראה כי מדובר על מנגנון בלתי מודע המיועד להסיח את הדעת מרגשות מסוכנים כמו לדוגמה זעם או כעס מודחק. עם זאת, עדיין לא קיימת תמימות דעים בעולם הרפואה בנוגע לכך שכאבים כרוניים יכולים אכן להתפתח על רקע נפשי בלבד וללא כל גורם פיזיולוגי.

כיצד מאבחנים כאב פסיכוגני?

האבחנה מתקבלת רק לאחר שנשללו גורמים פיזיים להתפתחות הכאבים מהם סובל המטופל. אי לכך, יש לבחון האם ישנם גורמים שונים הקשורים לבריאותו של המטופל או לאורח חייו שיכולים להסביר את הכאבים מהם הוא סובל כמו לדוגמה פציעה בעבר, הרמה של משאות כבדים, מחלה כרונית מסוימת ועוד. בנוסף יש לנסות לאתר תסמינים נוספים שיוכלו להעיד על קיומה של תסמונת מסוימת או בעיה רפואית שתוכל להסביר את המקור לכאבים.

יש לציין כי במקרים מסוימים מתברר כי אכן המטופל סבל בעברו מפציעה חמורה שגרמה לכאבים, אך לא אחת הכאבים ממשיכים להפריע לתפקוד היומיומי שלו, למרות שהנזקים הגופניים כבר אינם רלוונטיים. במקרים רבים מעין אלה, מתברר כי הכאבים המאוחרים הם פסיכוגניים במהותם, למרות שהתפתחו על רקע פיזי.

כיצד יש לטפל בכאב פסיכוגני?

הטיפול כולל טיפולים פסיכיאטריים כמו לדוגמה פסיכותרפיה ותרופות נגד דיכאון ובנוסף מטפלים באמצעים המשמשים לטיפול בסובלים מכאבים כרוניים ממקור פיזי כמו לדוגמה תרופות לשיכוך כאבים, דיקור סיני ועוד.

פורטל בנושא כאב

הפורטל המוביל בנושא כאב

אז מה היה לנו בכתבה:
לקבלת מחיר מיוחד עבור רכישת מכשיר בקיורלייזר
דרך המרכז לאבחון כאב השאירו פרטים
דילוג לתוכן